بلندترین گام نفت در یک سال گذشته

بلومبرگ می‌گوید در‌ چنین شرایطی و با دریافت سیگنال‌های مثبتی از سوی مصرف‌کنندگان بزرگی چون چین، آمریکا و هند در بخش تقاضا، انتظار می‌رود اوپک‌پلاسی‌ها به‌برنامه خود برای افزایش تولید دست نزنند. هر چند اوپک‌پلاس در بخش عرضه همواره فشارهایی را متحمل شده، اما به‌نظر می‌رسد که بهبود مجدد قیمت نفت دست این تولیدکنندگان برای اجرای ادامه برنامه افزایش عرضه خود را باز‌گذاشته است. همچنین یک استراتژیست نفتی در یک برنامه تلویزیونی سی‌ان‌بی‌سی عنوان کرد که؛ الگوی صلیب طلایی در چارت قیمتی نفت‌خام شکل گرفته‌ که امری کم‌سابقه است و می‌تواند سیگنالی صعودی باشد و تا ۵۰ درصد افزایش قیمت را به‌دنبال داشته باشد.

  پایبندی اوپک‌پلاس به‌برنامه مصوب

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، همزمان با بازیابی بهای نفت از ریزشی که در‌ماه جاری میلادی تجربه کرد، پیش‌بینی می‌شود اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس در نشست هفته جاری، به ‌برنامه‌ریزی برای احیای سطح تولید خود ادامه دهند. مطابق نظرسنجی که بلومبرگ با شرکت تحلیلگران و تاجران انجام داده، این ائتلاف نفتی به‌رهبری عربستان‌سعودی و روسیه به‌دنبال آن است که به‌تدریج حجم عظیمی از تولید متوقف شده نفت‌خام در دوران پاندمی کرونا را به‌بازار بازگرداند. آنها همچنین معتقدند که این کشورها احتمالا در نشست ابتدای سپتامبر، افزایش تولید ماهانه بعدی را تصویب خواهند کرد. بلومبرگ می‌گوید که چند نماینده اوپک‌پلاس هم به‌طور محرمانه پیش‌بینی مشابهی درباره تصمیم‌گیری اوپک‌پلاس مطرح کرده‌اند. بازارهای نفت در اوایل‌ماه جاری میلادی (آگوست) دچار تزلزل شدند، زیرا شیوع مجدد بیماری کووید-۱۹ تقاضا در چین و ایالات‌متحده را بار دیگر در معرض تهدید قرار داد. البته قیمت نفت پس از آنکه مصرف سوخت در برابر این موج جدید کرونا خود را مقاوم نشان داد، تا حد زیادی بهبود یافته و به‌سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش فضای بیشتری داده است.

اد مورس، سرپرست بخش تحقیقات کالایی در سیتی‌گروپ‌(Citigroup) معتقد است که عدم‌اطمینان‌ها درباره اقتصاد جهان و بازیابی رشد چین تا حد زیادی بر طرف شده است و در ادامه می‌گوید: «شواهد خوبی وجود دارد که نشان می‌دهد افت قیمت نفت موقتی و تا حدی دچار زیاده‌روی بود و اگر روند بهبود ادامه یابد، احتمالا اوپک‌پلاس به‌برنامه خود پایبند خواهد بود.» گفتنی است که کارتل نفتی اوپک‌پلاس تاکنون حدود ۴۵ درصد از محدودیت عرضه و حجم تولید بی‌سابقه‌ای که در بهار سال گذشته متوقف کرده بود را احیا کرده است. بر اساس طرحی که توسط شاهزاده عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان‌سعودی ارائه شد، اعضای این ائتلاف نفتی تا اواخر سال ۲۰۲۲ ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز را به‌تولید خود اضافه خواهند کرد.

بلومبرگ می‌گوید؛ از میان ۲۲ تحلیلگر، تریدر و پالایشگری که در نظرسنجی شرکت کردند، ۱۷نفر از آنها انتظار ندارند که در جلسه روز چهارشنبه تغییری در برنامه اوپک‌پلاس ایجاد شود و افزایش سطح تولید‌ماه اکتبر طبق برنامه اجرا خواهد شد.

  فشار در بخش عرضه و خوش‌بینی به‌تقاضا

نظارت دقیق و رفتار محتاطانه اوپک‌پلاس در بازار نفت، قیمت‌ها را تا حدی بالا نگه داشته که از احیای صنعت نفت جهانی حمایت کند و از سوی دیگر نیز تا حد زیادی از نوعی جهش قیمت که بهبود اقتصاد جهان را در معرض تهدید قرار دهد نیز اجتناب کرده است. اما به‌رغم تمامی این مسائل اوپک و متحدانش کماکان از هرسو با فشارهای روزافزون مواجه هستند.

در اوایل‌ماه جاری، برنامه‌های اوپک‌پلاس برای افزایش عرضه تا حدی زیادی زیر سوال رفت، چرا‌که قیمت شاخص‌های بین‌المللی ‌نفت‌خام حدود ۱۱ دلار در هر بشکه‌ - تقریبا معادل ۱۵درصد- در ۳ هفته نخست‌ماه آگوست به‌دلیل اعمال مجدد محدودیت‌ها و شهروندان در چین سقوط کرد. آژانس بین‌المللی انرژی هم چشم‌انداز تقاضای خود برای بقیه سال را کاهش و نسبت به‌ایجاد مازاد عرضه در سال ۲۰۲۲ هشدار داد.

در کمال تعجب بسیاری از ناظران، این تنها فشاری نبود که بر اوپک وارد شد؛ چرا‌که کاخ‌سفید هم به‌شکلی علنی از این ائتلاف خواست که تولید نفت را هر‌چه سریع‌تر احیا کنند تا این امر منجر به‌مهار قیمت رو به‌افزایش بنزین در آمریکا شود. با این حال چندین کشور عضو اوپک‌پلاس گفته‌اند که درخواست مستقیمی در این‌باره دریافت نکرده‌اند و بسیاری از تحلیلگران هم اعتقاد دارند که پیام  جو بایدن بیشتر برای مصرف داخلی بوده و مخاطبان آمریکایی را هدف قرار داده است.اوپک‌پلاس در سال‌جاری، چندین‌بار ناظران را به‌اشتباه ‌انداخته و بر خلاف پیش‌بینی‌های آنان دست به‌عمل زده است. اما نشست آتی این گروه، تاکنون مسیری کم پیچ و خم‌تر از گردهمایی قبلی داشته و به‌اعضای اوپک‌پلاس این فرصت را می‌دهد که روند کنونی خود را حفظ کنند. اوپک‌پلاس در حال‌حاضر با چشم‌انداز بازگشت قریب‌الوقوع عرضه نفت ایران به‌بازار جهانی روبه‌رو نیست، چرا‌که مذاکرات برای احیای برجام و لغو تحریم‌های آمریکا متوقف شده است. البته به‌نظر می‌رسد تقاضای نفت‌خام به‌اندازه‌ای قوی باشد که بتواند بدون دردسر بشکه‌های اضافه ایران را هم جذب کند. همچنین به‌نظر می‌رسد ترافیک برای بار دیگر در خیابان‌ها در حال احیا شدن است، چرا‌که این کشور واردکننده نفت تقریبا توانسته موارد جدید کووید را کنترل کند. در آمریکا هم مصرف بنزین همزمان با تعطیلات تابستانی در حال افزایش است. با پایان ماه‌ها قرنطینه و افزایش سفرهای مردم به‌نقاط توریستی، در هند نیز پروازها در حال بهبود است. هلیما کرافت، تحلیلگر آربی‌سی‌کپیتال هم با اشاره به‌بهبود قیمت نفت در روزهای اخیر می‌گوید که به‌نظر می‌رسد تا زمانی‌که چین موج جدید شیوع کووید را تحت‌کنترل داشته باشد، اوپک‌پلاسی‌ها برنامه کنونی خود را ادامه می‌دهند و به‌توانایی و تمایل خود برای تعدیل سطح تولید در صورت نیاز تاکید خواهند کرد.

 ثبت بهترین عملکرد هفتگی یک ساله نفت

همزمان با آغاز تعطیلی شرکت‌های انرژی آمریکایی واقع در خلیج مکزیک در آستانه توفان بزرگی که انتظار می‌رود در روزهای آتی آغاز شود، قیمت نفت در روز جمعه ۲ درصد دیگر رشد کرد و بزرگ‌ترین افزایش هفتگی خود در یک سال گذشته را به‌ثبت رساند. در روز جمعه قیمت هر بشکه نفت برنت با ۶۳/ ۱دلار افزایش به۷۰/ ۷۲ دلار در هر بشکه رسید که حاکی از افزایش ۳/ ۲ درصدی قیمت این کامودیتی بود. شاخص نفتی وست‌تگزاس اینترمدییت نیز با ۲ درصد افزایش نسبت به‌قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه کار خود را به‌پایان رساند و با‌۳۲/ ۱ دلار رشد قیمت هر بشکه ۷۴/ ۶۸ دلار در بازار معامله شد. این ارقام بالاترین قیمت بسته شده برای نفت برنت از روز ۲ آگوست (۱۱ مرداد) و برای شاخص نفتی وست‌تگزاس اینترمدییت از روز ۱۲ آگوست (۲۱ مرداد) تاکنون را نشان می‌دهند. ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت اواندا (OANDA) به‌رویترز گفته است: «معامله‌گران بخش انرژی با در نظر گرفتن اختلال تولید در خلیج مکزیک، انتظار دارند که قیمت نفت بیش از این افزایش پیدا کند، در نتیجه چنین شرایطی و همزمان با تاثیرات سویه دلتا بیماری کووید بر تقاضای نفت، ممکن است اوپک‌پلاس در برابر افزایش تولید بیشتر مقاومت کند.»

بر اساس گزارش دفتر اجرایی ایمنی و محیط‌زیست (BSEE)، تولیدکنندگان روز جمعه ۵۹ درصد از تولید نفت خلیج مکزیک را متوقف کردند. میدان‌های نفتی دریایی مهم ایالات‌متحده، در انتظار توفان آیدا (Ida) دست به‌این اقدام زده‌اند. شرکت‌های نفت و گاز در آمریکا، پیش از اینکه توفان آیدا، ایالت لوئیزیانا را در نوردد، تلاش کردند تا سکوهای دریایی را تخلیه کنند. چاه‌های دریایی خلیج مکزیک ۱۷‌درصد از نفت‌خام تولیدی آمریکا را به‌خود اختصاص می‌دهند، در حالی‌که بیشتر  از ۴۵درصد کل ظرفیت پالایشی این کشور هم در امتداد ساحلی همین خلیج قرار دارد.

باب یاوگر، مدیر بخش انرژی شرکت میزوهو بر این باور است که از نظر تاریخی، بهای نفت‌خام با نزدیک شدن توفان‌ها افزایش می‌یابد، حتی به‌رغم آنکه پالایشگاه‌ها در زمان تعطیلی ناشی از توفان نیازی به‌نفت‌خام ندارند.شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز هم اعلام کرده که دکل‌های نفتی آمریکا در این هفته با افزایشی ۵ عددی به‌۴۱۰ مورد رسید که بالاترین میزان از آوریل ۲۰۲۰ به‌این‌سو است. گفتنی است که تعداد دکل‌های حفاری برای نخستین‌بار از جولای ۲۰۱۷ بدین‌سو توانسته برای ۱۲‌ماه پیاپی افزایش پیدا کند. همچنین تضعیف دلار در برابر دیگر ارزها پس از سخنرانی جروم پاول، رئیس فدرال‌رزرو درباره موقت بودن اوج‌گیری تورم و عدم‌وجود عجله برای تشدید سیاست‌های پولی، منجر به‌ارزان‌تر شدن نفت برای دارندگان سایر ارزها شد.

  تشکیل الگوی صلیب طلایی

مت مالی، استراتژیست نفتی شرکت میلر تاباک (Miller Tabak) می‌گوید که قیمت طلای‌سیاه می‌تواند در حال شکل دهی به‌یک رالی صعودی بزرگ باشد. او در گفت‌وگو با برنامه تریدینگ‌نیشن در شبکه سی‌ان‌بی‌سی عنوان کرد که با وجود اینکه بخش انرژی در ماه‌های اخیر کم‌تحرک‌تر شده، اما نمودار قیمت نفت‌خام وست‌تگزاس اینترمدییت یک سیگنال عجیب را به‌بازار مخابره می‌کند. این استراتژیست ارشد بازار می‌گوید: «نفت‌خام در چارت هفتگی خود چیزی را مشاهده کرده که به‌آن صلیب طلایی گفته می‌شود.» صلیب‌طلایی زمانی رخ می‌دهد که میانگین متحرک کوتاه‌مدت دارایی از میانگین متحرک بلندمدت آن دارایی عبور می‌کند و به‌طور گسترده‌ای به‌عنوان یک سیگنال صعودی در نظر گرفته می‌شود. مالی همچنین به‌سبقه تاریخی شکل‌گیری چنین الگوی در بازار نفت‌خام اشاره کرده و اظهار داشته است: «این الگو از ابتدای این قرن تاکنون تنها ۳ بار رخ داده است و هر یک از این سه‌بار با افزایش شدید قیمت نفت ۲۰ تا ۵۰ درصدی همراه شده است.»