اوپک‌پلاس به‌تقاضای نفت خوش‌بین‌تر شد

به گزارش خبرگزاری رویترز، دو منبع اوپک‌پلاس به‌این رسانه گفته‌اند که این ائتلاف پیش‌بینی خود از رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۲ که پیش از این ۲۸/ ۳میلیون بشکه در روز برآورد شده بود را به ‌۲/ ۴میلیون بشکه روزانه ارتقا داده است.

اوپک‌پلاس انتظار دارد که تقاضای جهانی نفت در سال‌جاری ۹۵/ ۵میلیون بشکه در روز بالا رود. در سال گذشته تقاضا حدود ۹‌میلیون بشکه روزانه به‌دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ پایین آمده بود. سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش به‌رهبری روسیه  قرار بود عصر دیروز  برای تنظیم سیاست‌های خود گرد‌هم ‌آیند.

منابعی به‌رویترز گفته‌اند که به‌رغم فشار ایالات‌متحده برای تولید بیشتر، اوپک‌پلاس احتمالا به‌افزایش تولید از پیش‌ برنامه‌ریزی‌شده خود پایبند بماند. با این حال، افزایش برآورد تقاضا ممکن است نشانه‌ای مبنی بر رشد عرضه سریع‌تر از جانب این گروه مخصوصا در میانه قیمت نفت نزدیک به‌۷۲ دلار بر بشکه باشد که فاصله‌ای با اوج چند ساله ندارد.

سه‌شنبه منابع اوپک‌پلاس گفتند گزارش کمیته مشترک فنی که به‌طور عمومی منتشر نشده است پیش‌بینی کرده بازار نفت در سال‌جاری میلادی ۹۰۰ هزار بشکه در روز کسری داشته باشد چراکه تقاضای جهانی در حال بازیابی است.

این منابع گفتند که ابتدا گزارش مذکور برآورد کرده بود در سال ۲۰۲۲، رقم ۵/ ۲میلیون بشکه روزانه مازاد عرضه به‌وجود بیاید اما سپس به‌رقم کوچک‌تر ۶/ ۱میلیون بشکه اصلاح شد.‌

در نتیجه‌ انبارهای تجاری نفت در کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) که عمدتا از کشورهای توسعه‌یافته تشکیل می‌شود، تا ‌ماه مه سال ۲۰۲۲ زیر میانگین ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ خواهد ماند. این در حالی است که کمیته مشترک فنی پیش از این ژانویه سال ۲۰۲۲ را نهایت پایین‌ماندن سطح انبارهای نفتی اعلام کرده بود.

  رشد تولید اوپک به‌رغم کاهش عرضه ایران

در این میان، نظرسنجی رویترز نشان داد تولید نفت اوپک در آگوست افزایش یافت و به‌بالاترین میزان از آوریل سال ۲۰۲۰ تاکنون رسید، با این حال کاهش تولید ناخواسته برخی اعضا، رشد بیشتر تولید این گروه را محدود کرد.

به گزارش «ایسنا» یافته‌های نظرسنجی رویترز حاکی از آن است که اوپک در آگوست ۹۳/ ۲۶میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۲۱۰ هزار بشکه در روز بالاتر از جولای بود. تولید این گروه از ژوئن سال ۲۰۲۰ هر‌ماه به‌جز فوریه افزایش داشته است.

اوپک‌پلاس با توجه به‌بهبود تقاضا برای نفت، در حال احیای محدودیت عرضه‌ای است که در آوریل سال ۲۰۲۰ با آن موافقت کرده بود.

طبق توافق اوپک‌پلاس، مقرر شد تولید اعضای این گروه در آگوست مجموعا ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کند که از این میزان، ۲۵۳هزار بشکه در روز سهم ۱۰ تولیدکننده عضو اوپک بود که در این توافق مشارکت دارند.

بر اساس یافته‌های این نظرسنجی، اگرچه ۱۰عضو اوپک بیش از این میزان تولیدشان را افزایش دادند، اما رشد ماهانه تولید محقق نشد و اعضای این گروه همچنان کمتر از سقف توافق‌شده نفت تولید کردند.

نظرسنجی رویترز با هدف رصد عرضه نفت به‌ بازار انجام می‌شود و بر مبنای آمار کشتیرانی فراهم شده از سوی منابع خارجی، آمار رفینیتیو‌آیکان، اطلاعات شرکت‌های رصد نفتکش‌ها مانند پترولجستیک و کپلر و اطلاعات فراهم شده از سوی منابع داخلی شرکت‌ها، اوپک و شرکت‌های مشاوره انرژی است. نرخ پایبندی اوپک به‌توافق محدودیت عرضه در آگوست ۱۱۵ درصد بود که در مقایسه با جولای تغییری نداشت.

عربستان‌سعودی بزرگ‌ترین افزایش تولید را در میان اعضای اوپک داشت که به‌۱۸۰ هزار بشکه در روز رسید. دومین افزایش بزرگ تولید مربوط به‌عراق بود که صادراتش را در آگوست افزایش داد. صادرات آنگولا هم در مقایسه با جولای افزایش یافت. امارات‌متحده‌عربی مطابق با سهمیه تولید جدیدش ۴۰هزار بشکه در روز به‌تولیدش اضافه کرد در حالی‌که تولید کویت ۲۰ هزار بشکه در روز رشد کرد.

در میان کشورهایی که تولید کمتری داشتند، بزرگ‌ترین کاهش تولید مربوط به‌نیجریه بود و تولید این کشور ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت. صادرات پایانه فورکادوس به‌دلیل نشت نفت، تحت وضعیت فورس‌ماژور قرار گرفت.

ایران که از سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ با وجود تحریم‌های آمریکا تولیدش را افزایش داده است، در آگوست تولید کمتری داشت. ایران از مشارکت در پیمان محدودیت عرضه اوپک معاف بوده و مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهان فعلا متوقف است.

بر اساس گزارش رویترز، لیبی و ونزوئلا دو تولیدکننده دیگر عضو اوپک هستند که از مشارکت در پیمان محدودیت عرضه معاف هستند. تولید لیبی به‌دلیل نشت یک خط‌لوله کاهش یافت در حالی‌که ونزوئلا موفق شد تولیدش را ‌اندکی افزایش دهد.