کاهش استفاده از منابع هیدروکربن برای مبارزه با تغییرات اقلیمی، چالش بزرگ نسل حاضر است. این چالش اعضای سازمان توسعه و همکاری اقتصادی را به‌استراتژی‌هایی نظیر توافق سبز اتحادیه اروپا یا ممنوعیت خودروهای بنزینی جدید در انگلیس کشانده است. با این حال تقاضا برای نفت و گاز همچنان ادامه دارد و کشورهای تولیدکننده هیدروکربن را در مرکز توجهات قرار داده است. نمونه مثال‌زدنی درخواست هفته گذشته علی علاوی، وزیر دارایی عراق از تولیدکنندگان نفت برای حرکت به‌سمت انرژی تجدیدپذیر بود.

در وهله نخست این اظهارات ممکن است با پروژه‌های نفتی جدید عراق متناقض به‌نظر برسد. با این حال نگاهی به‌وضعیت منطقه شنیدن اظهارات مذکور را کمتر تعجب‌آور می‌کند. نتیجه ماراتن تولیدکنندگان نفت خلیج‌فارس برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر هنوز نامعلوم است اما تاکید تولیدکنندگانی نظیر عربستان‌سعودی یا امارات‌متحده عربی، نشانه واضحی از تغییر استراتژی آنهاست. همزمان اکثر کشورهای منطقه سرمایه‌گذاری سنگینی روی منابع انرژی تجدیدپذیر داخلی به‌ویژه نور خورشید که در این بخش از جهان به‌وفور وجود دارد، انجام می‌دهند.

به گزارش اویل‌پرایس، کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس به‌تغییر نظرات سیاسی در برابر هیدروکربن ها به‌دقت چشم دوخته‌اند. تولیدکنندگان مضطرب از لحن به‌شدت خصمانه‌ای که علیه نفت و گاز وجود دارد، به‌وحشت افتاده‌اند اما تولیدکنندگان  باهوش‌تر این وضعیت را به‌منزله یک فرصت می‌بینند.

میزگرد اقلیمی بزرگی که با شرکت جان کری، نماینده اقلیمی آمریکا و دکتر سلطان الجابر، همتای اماراتی وی در آوریل برگزار شد، نشان داد تمایل ظاهری در این نقطه از جهان برای به‌نمایش گذاشتن اینکه آنها هم سوار قطار انرژی سبز شده‌اند، وجود دارد.