نگاه صعودی اوپک به‌بازار نفت در 2022

اوپک در بخش تقاضا دست به‌بازنگری اساسی زده و پیش‌بینی خود درباره تقاضا جهانی نفت‌خام در سال ۲۰۲۲ را ۸۶۰ بشکه در روز نسبت به ماه گذشته افزایش داده، در حالی که دو نهاد دیگر افزایشی جزئی در ارزیابی‌های خود داشته‌اند. اختلاف جدی‌تر در پیش‌بینی این نهادها اما به‌بخش عرضه باز می‌گردد که دیدگاه اوپک در تضاد کامل با ارزیابی اداره اطلاعات انرژی آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی قرار دارد. آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید که جهان در نیمه دوم سال آتی تنها به‌۵۷۰ هزار بشکه نفت اضافه از سوی تولیدکنندگان اوپکی نیاز دارد، اما تحلیلگران اوپک اعتقاد دارند که تولید این گروه در تابستان سال آینده باید ۵/ ۳ میلیون بشکه در روز افزایش یابد. ستون‌نویس بلومبرگ معتقد است که در چنین شرایطی و با توجه به‌اختلافات اساسی درباره سطح تقاضا و عرضه در سال ۲۰۲۲، به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین چالش اوپک و متحدانش در سال آینده اثبات اراده‌شان برای حفظ نظم در بازار باشد.

  اوپک به‌آینده تقاضا خوشبین‌تر است

آژانس بین‌المللی انرژی، اداره اطلاعات انرژی ایالات‌متحده و سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ارزیابی خود درباره رشد تقاضا جهانی برای نفت‌خام در سال آینده را افزایش دادند. البته در این میان افزایش در پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی و اداره اطلاعات انرژی آمریکا چندان چشمگیر نبود، اما اوپک در ارزیابی خود تجدیدنظری جدی داشته است.

تحلیلگران اوپک در حال‌حاضر ارزیابی خود از تقاضا جهانی نفت برای سال ۲۰۲۲ را ۱۵/ ۴ میلیون بشکه در روز نسبت به‌سطح مورد انتظار سال‌جاری افزایش داده‌اند. در واقع اوپک پیش‌بینی خود درباره تقاضا در سال آینده را نسبت به‌گزارش ماهانه پیشین خود ۸۶۰ هزار بشکه در روز افزایش داده است. این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد که در سال آتی تقاضا ۲۴/ ۳ میلیون بشکه در روز افزایش یابد و رشد مورد انتظار اداره اطلاعات انرژی هم ۶۴/ ۳ میلیون بشکه در روز است.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش این ماه تجدیدنظری ۱۰ هزار بشکه‌ای در افزایش تقاضا سال آتی داشته و اداره اطلاعات انرژی هم پیش‌بینی خود نسبت به ماه گذشته را ۸۰ هزار بشکه در روز افزایش داده است که این ارقام در مقایسه با تجدید ارزیابی اوپک جزئی محسوب می‌شوند.

این بازنگری صعودی در دیدگاه اوپک البته نشان می‌دهد که آنها انتظار رشد یکنواختی برای تقاضا در سال آتی ندارند. بیشترین افزایش پیش‌بینی‌شده ۳۳/ ۱ میلیون بشکه در روز برای ۳ماهه دوم سال آتی در نظر گرفته شده و کمترین میزان افزایش تقاضا هم مربوط به‌۳ ماهه پایانی سال آتی است که رشدی معادل ۳۱۰ هزار بشکه در روز مورد انتظار است.

چشم‌انداز تقاضای قوی ناشی از دیدگاه‌های خوش‌بینانه‌تر درباره سطح مصرف چین، سایر نقاط آسیا و کشورهای اروپایی است. در واقع از بازنگری صعودی ۸۶۰ هزار بشکه‌ای اوپک درباره تقاضا در سال آتی، ۶۴۰ هزار بشکه یا دو‌سوم آن مربوط به‌همین مناطق است. بر اساس گزارش این سازمان، انتظار می‌رود که تحولات مثبت اقتصادی در کنار مهار بیماری کووید-۱۹ بتواند تقاضای اروپا را افزایش دهد. آنها درباره آسیا نیز انتظار دارند که رشد اقتصادی قوی و چشم‌انداز مناسب مصرف سوخت، محرک‌های بالا رفتن تقاضا باشند.

جولین لی معتقد است که پیش‌بینی‌های در حال کامل شدن درباره تقاضا، پیامدهای مهمی برای تراز جهانی نفت در سال آینده دارد؛ چرا‌که تغییرات ایجاد شده نسبت به‌پیش‌بینی ‌ماه آگوست در مورد میزان نفت‌خام مورد نیاز، منجر به ‌تجدیدنظر اعضای اوپک درباره بازار برای ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا می‌شود.

  اختلاف ارزیابی‌ها درباره تولید اوپک در ۲۰۲۲

در بخش تولید اما هیچ‌گونه اصلاح صعودی در پیش‌بینی‌ها برای جبران تقاضای بیشتر مورد انتظار در سال آتی دیده نمی‌شود، چرا‌که آنها انتظار خود درباره تقاضا در سه ماهه پایانی سال‌جاری را به‌دلیل گسترش بیماری کووید، ۱۱۰ هزار بشکه در روز کاهش داده و به‌۷۰/ ۹۹ میلیون بشکه در روز رسانده‌اند. اوپک ارزیابی خود درباره تولید کشورهای خارج از این سازمان را برای ۳ ماهه پایانی سال‌جاری را هم ۵۲۰ هزار بشکه در روز کاهش داده است. نیمی از این کاهش تولید مورد انتظار، ناشی از تاثیرات توفان آیدا بر تولید نفت‌خام در خلیج‌مکزیک ایالات‌متحده است.

در حالی‌که به‌نظر می‌رسد تاثیر توفان آیدا بر تولید نفت تاماه سپتامبر ادامه داشته باشد، اما اوپک بازنگری نزولی جزئی هم در پیش‌بینی خود از تولید در آسیا و اروپا تا پایان سال ۲۰۲۲ داشته است. آنها همچنین با توجه به‌افزایش نیاز جهان به‌نفت‌خام در ۲۰۲۱ و جبران نیاز احتمالی بازار، پیش‌بینی افزایش تولید اعضای خود در سال آینده را ۱۵۰هزار بشکه در نظر گرفته‌اند.

مقایسه میزان نفت‌خام مورد‌نیاز بازار از سوی تولیدکنندگان اوپکی با آخرین تصمیم این گروه برای افزایش سطح تولید درماه آگوست، دیدگاه صعودی اوپک نسبت به‌بازار و خصوصا در نیمه دوم سال آتی را برجسته می‌کند. اوپک قرار است طبق توافق فعلی، هرماه ۴۰۰هزار بشکه در روز تولید خود را افزایش دهند. ستون‌نویس بلومبرگ می‌گوید که پیش‌بینی‌ها البته نشان می‌دهند که آنها ممکن است، مجبور به‌توقف این روند افزایش تولید در ۳ ماهه نخست ۲۰۲۲ شوند یا حتی برای مدت کوتاهی تولید خود را کاهش دهند. البته این امر تا حدی زیادی به‌آن بستگی دارد که کدام گزارش ماهانه را مدنظر قرار دهیم. آژانس بین‌المللی انرژی و تا حد کمتری اداره اطلاعات انرژی آمریکا، انتظار دارند که تولیدکنندگان مدت طولانی‌تری مجبور به‌اعمال محدودیت مجدد در سطح تولید خود باشند. در واقع آژانس بین‌المللی انرژی معتقد است که نیاز جهان به‌نفت‌خام اوپک، در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ تنها ۵۷۰ هزار بشکه در روز بیشتر از سطح تولیدماه گذشته این گروه است.

البته تحلیلگران اوپک نگاهی کاملا متفاوت دارند و می‌گویند تولید نفت این گروه در ۳ ماهه سوم سال آینده باید ۵/ ۳ میلیون بشکه در روز افزایش یابد. چنین دیدگاهی به‌شکل بالقوه اجازه می‌دهد تا موجودی‌ ذخایر نفتی در نیمه نخست سال آتی رشد کنند و در نیمه دوم سال دوباره کاهش پیدا کنند.

جولین لی در پایان می‌گوید که به‌نظر می‌رسد هر ۳ نهاد بر سر یک مساله توافق دارند و آن‌هم آزمایش عزم اوپک‌پلاس در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ برای حفظ نظم و انضباط در سطح تولید است. امری که از آغاز همه‌گیری کرونا توسط اوپک و متحدانش رعایت شده؛ اما در صورت عدم‌تحقق در آینده، می‌تواند بازار جهانی طلای‌سیاه را با مشکلات فراوانی روبه‌رو کند.