صعود بهای نفت در چهارمین هفته متوالی

رشد هفتگی شاخص‌های نفت‌خام تا حد زیادی به‌دلیل افت عرضه در نتیجه روند بازیابی‌کند تولیدکنندگان در خلیج‌مکزیک بود. گفتنی است که کاهش قیمت برنت در روز جمعه، پس از آن رخ داد که بهای این شاخص نفتی در ۵ جلسه معاملاتی پیاپی افزایش یافته بود. در روز چهارشنبه نیز برنت به‌بالاترین سطح خود از اواخر‌ماه جولای و نفت‌خام آمریکا هم به‌بالاترین سطح خود از اوایل‌ماه آگوست رسید.نیشانت بوشان، تحلیلگر بازارهای نفت در شرکت ریستاد‌انرژی می‌گوید: «دلیل افزایش قیمت نفت در روزهای اخیر، اختلال در عرضه و کاهش موجودی‌ها بود، اما اکنون که تولید نفت آمریکا در حال بازیابی‌است، مطابق انتظارات بهای معاملات نفت‌خام کاهش می‌یابد.»

صادرات نفت دریایی سواحل خلیج‌مکزیک پس از آنکه تولید به‌دلیل توفان‌های نیکولاس و آیدا ۲۶میلیون بشکه کاهش یافت، دوباره آغاز می‌شود. رویترز روز پنج‌شنبه گزارش داد که شروع مجدد تولید در خلیج‌مکزیک در حال ادامه پیدا کردن است، اما کماکان ۲۸‌درصد از تولید این منطقه آفلاین است.

در همین زمان شرکت‌های انرژی آمریکایی برای دومین هفته متوالی تعداد سکوهای حفاری نفت‌خام و گاز طبیعی را افزایش دادند. البته پس از آنکه دو هفته پیش توفان آیدا به‌سواحل خلیج‌مکزیک رسید، تعداد واحدهای فعال استخراج دریایی در این منطقه طی هفته گذشته بدون‌تغییر مانده است. به‌گفته شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز با رسیدن توفان آیدا ۱۴ دکل دریایی بسته شدند که هفته گذشته ۴ مورد از آنها به‌فعالیت خود بازگشتند. بیکر هیوز می‌گوید تعداد دکل‌های نفت و گاز که یک شاخص‌کلیدی درباره تولید در آینده است، در هفته منتهی به‌۱۷ سپتامبر با ۹ مورد افزایش به‌۵۱۲ دکل رسید که بالاترین میزان از آوریل ۲۰۲۰ تاکنون است.

ارزش دلار آمریکا هم در نتیجه داده‌های بهتر از حد انتظار خرده‌فروشی در آمریکا افزایش یافت و روز جمعه به‌بالاترین سطح خود در چند هفته گذشته رسید. این امر، قیمت خرید نفت‌خام را برای کسانی که از ارزهای دیگر استفاده می‌کنند، افزایش داد.

ذخایر نفت‌خام و بنزین استراتژیک در آمریکا، طی هفته گذشته کاهش چشمگیری را ثبت کردند‌ اما با افزایش قیمت‌ها، نشانه‌های افزایشی بیشتری در بهای نفت و فرآورده‌های آن به‌چشم می‌خورد که دولت‌ها از تبعات منفی آن به‌شدت خشمگین هستند. از همین‌رو، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده روز پنج‌شنبه گفت که دولت او در حال بررسی قیمت بالای بنزین است. همزمان در هفته گذشته دولت چین نیز اعلام کرد که نفت موجود در ذخایر استراتژیک خود را به‌فروش می‌رساند.

کامرز‌بانک با اشاره به‌افزایش قیمت‌های نفت می‌گوید که به‌رغم افزایش برنامه‌ریزی شده تولید توسط اوپک‌پلاس، عرضه نفت‌خام همچنان محدودتر از نیاز بازار خواهد بود.

ینس پدرسن، تحلیلگر ارشد دانسکه‌بانک هم می‌گوید که عرضه محدود در بازار نفت، طی هفته گذشته خود را در کاهش شدید موجودی‌های نفتی آمریکا و افزایش قیمت‌های انرژی در بازار اروپا نشان داد.

فاتح بیرول مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی هم با تاکید بر قیمت بالای انرژی در سراسر اروپا، عنوان کرد که قیمت در هفته‌های آینده با رشد تقاضا کماکان بالا خواهد ماند. البته بیرول به‌بهای نفت‌خام هم اشاره کرد و گفت: «با وجود افزایش شدید تقاضا در سال‌جاری، اگر قیمت نفت را بالای ۱۰۰ دلار در هربشکه ببینیم، شگفت‌زده خواهیم شد.»