ایلام در انتظار توسعه نفتی

اوجی همچنین خبر از سرمایه‌‌گذاری ۴ میلیارد دلاری در بخش بالادست و پایین‌دست صنعت نفت و گاز با مشارکت بخش‌خصوصی و صندوق بازنشستگی نفت در این استان خبر داد. وزیر نفت در این سفر از برنامه‌ریزی وزارت نفت برای احداث نخستین پارک زنجیره صنایع تکمیلی پلی‌پروپیلن در استان ایلام گفت و گریزی هم به‌بحث مسوولیت اجتماعی شرکتی در این استان داشت و در گفت‌وگو با مردم محلی درباره اشتغال جوانان و سرمایه‌‌گذاری در زیرساخت‌های ترابری و آموزشی وعده‌هایی را مطرح کرد. استان ایلام به‌رغم  داشتن  ذخایر غنی نفت و گاز، یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور است که در نتیجه توسعه نامتوازن و پیامدهای جنگ ایران و عراق آسیب‌های بسیاری دیده است. سرمایه‌‌گذاری بر روی ذخایر انرژی این استان، می‌تواند پل پیشرفت و آغاز توسعه اقتصادی بزرگ‌ترین هاب انرژی غرب کشور باشد که وزیر نفت نیز بر آن تاکید روشنی داشت. توسعه استان ایلام در حوزه انرژی از یک سو می‌تواند زمینه‌ساز توسعه پایدار اقتصادی و انسانی این منطقه باشد و از سوی دیگر نیز به‌کمک شبکه تامین انرژی داخلی بیاید و میلیاردها دلار نیز درآمد ارزی برای کشور ایجاد کند.

 سرمایه‌‌گذاری ۴ میلیارد دلاری وزارت نفت

روز گذشته جواد اوجی، وزیر نفت در جریان سفر به‌استان ایلام و در حاشیه بازدید از طرح توسعه میدان نفتی آذر از برنامه‌ریزی برای حدود ۲ میلیارد دلار سرمایه‌‌گذاری در بخش بالادست صنعت نفت در استان ایلام خبر داد و گفت که با توجه به‌اینکه ۲ میلیارد دلار پروژه نیز در بخش‌های پایین‌دست تعریف شده است، به‌این ترتیب در مجموع ۴ میلیارد دلار در طرح‌ها و پروژه‌های صنعت نفت ایلام سرمایه‌‌گذاری می‌شود.

وی با بیان این مطلب افزود: «برای توسعه میدان آذر زحمات زیادی کشیده شده است و امیدواریم با راه‌اندازی پروژه ان‌جی‌ال ۳۱۰۰، فعالیت‌های توسعه‌ای در این بخش تکمیل شود.»

اوجی همچنین با اشاره به‌ذخایر غنی نفت و گاز استان ایلام درباره برنامه سرمایه‌‌گذاری در بخش بالادست عنوان کرد: «استان ایلام نزدیک سه‌درصد ذخایر نفت و گاز کشور، تعدادی میدان مستقل و ۲ میدان مشترک نفتی در اختیار دارد و وزارت نفت برنامه‌ریزی کرده است از طریق شرکت‌های تابعه و بخش خصوصی، بالغ بر ۲ میلیارد دلار در بخش بالادست صنعت نفت این استان سرمایه‌‌گذاری کند.»

وزیر نفت همچنین به‌سرمایه‌‌گذاری‌ها در بخش پایین‌دست هم تاکید کرد  و ادامه داد: «در بخش پایین‌دست مشتمل بر صنعت پتروشیمی و صنایع تکمیلی زنجیره ارزش نیز بالغ بر ۲ میلیارد دلار پروژه تعریف شده است که به‌این منظور نیز بخشی از سرمایه‌ها از طریق وزارت نفت و شرکت‌های تابعه و بخشی از سوی صندوق بازنشستگی نفت و هلدینگ خلیج‌فارس تامین خواهد شد.»

اوجی در ادامه اظهار کرد که به‌این ترتیب در مجموع ۴ میلیارد دلار طی ۴ تا ۵ سال آینده در طرح‌ها و پروژه‌های صنعت نفت این استان سرمایه‌‌گذاری خواهد شد که اشتغالزایی، درآمدزایی و خروج از محرومیت این استان را در پی خواهد داشت.

اوجی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، از برنامه‌ریزی وزارت نفت برای احداث نخستین پارک زنجیره صنایع تکمیلی پلی‌پروپیلن در استان ایلام در مجاورت پالایشگاه ایلام خبر داد و گفت: «وزارت نفت متعهد می‌شود از طریق هلدینگ پترول مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان به‌این طرح کمک کند و انشاالله با فعال شدن سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، احداث نخستین پارک زنجیره صنایع تکمیلی در این استان آغاز شود و ظرف ۲ تا ۳ سال آینده به‌بهره‌برداری برسد.»

وی با بیان اینکه احداث این پارک به‌سرمایه‌ای در حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد که بخشی از سوی وزارت نفت و بخشی از سوی بخش‌خصوصی و صندوق بازنشستگی نفت تامین می‌شود، افزود: «راه‌اندازی پارک‌های زنجیره صنایع تکمیلی با ایجاد ارزش افزوده، جلوگیری از خام‌فروشی و اشتغالزایی به تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت کمک می‌کند.»

 تعریف پروژه‌های مسوولیت اجتماعی در ایلام

وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه لازم است به‌موازات طرح‌های توسعه‌ای، بحث مسوولیت اجتماعی نیز مورد توجه ویژه باشد، تصریح کرد: «۱۱۷ پروژه مسوولیت اجتماعی با ارزش حدود ۲۰۰ میلیارد تومان در استان ایلام تعریف شده که در این میان حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای بهسازی جاده‌های حادثه‌خیز درنظر گرفته شده است.»

اوجی همچنین وعده داد که سهم ۴‌درصدی استان از اجرای طرح‌های توسعه‌ای نیز محقق می‌شود و ایفای مسوولیت‌های اجتماعی از اولویت‌های اصلی وزارت نفت است.

وی در ادامه در میان مردم منطقه نیز حاضر شد و پس از استماع نظرات مردمی که محوریت آن بحث اشتغال جوانان بود، عنوان کرد: «وزارت نفت از راه‌اندازی آموزشگاه فنی و حرفه‌ای و ارتقای سطح علمی و تخصصی جوانان منطقه حمایت می‌کند. به‌این منظور، وزارت نفت هزینه‌های لازم برای ارتقای فنی و علمی جوانان منطقه را تقبل خواهد کرد.»

 ایلام چشم به‌راه سرمایه‌‌گذاری در حوزه انرژی

در کمربند مرزی غرب ایران، استان ایلام با برخورداری از ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق و برخورداری از منابع سرشار نفت و گاز، یکی از استان‌های دارای پتانسیل بسیار بالا برای توسعه است. اما این استان کردنشین سال‌ها در زیر سایه جنگ و اشغال و بمباران‌های بی‌شمار عراق، آسیب‌های فراوانی دیده و با گذشت بیش از ۳ دهه از پایان جنگ، کماکان با بحران‌های جدی در زمینه محرومیت، عدم‌توسعه متوازن، بحران‌های حاد اجتماعی چون بیکاری و خودکشی و بی‌توجهی به‌منابع غنی انرژی اش روبه‌رو بوده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که برای مقابله با این بحران‌ها، سرمایه‌‌گذاری‌ در بخش نفت و گاز و به‌کار گیری نیروهای متخصص بومی ضروری است.

استان ایلام با  داشتن  ذخایر گازی اثبات شده ۱۴ تریلیون متر مکعبی و ذخایر نفتی بالغ بر ۱۸ میلیارد  بشکه دارای سرمایه‌های گرانبهای طبیعی است که می‌‌تواند از یک سو به‌توسعه محلی و منطقه‌ای منجر شود و از سوی دیگر نیز با خلق ثروت چند میلیارد دلاری فضایی مساعد برای توسعه کسب و کارها در سطح ملی را فراهم کند. همچنین توجه به‌منابع بسیار عظیم گازی ایلام در شرایطی که کشور با چالش بلندمدتی در زمینه کمبود گاز روبه‌رو است، می‌تواند راهکار برون رفت از این مشکل باشد. نکته قابل‌توجه درباره ذخایر نفتی ایلام، این است که این استان به‌تنهایی از کل قاره اروپا یا تولیدکنندگان بزرگی مانند برزیل، الجزایر و آنگولا ذخایر نفتی اثبات شده بیشتری دارد. در زمینه ذخایر اثبات شده گازی نیز ذخایر این استان از کشور ترکمنستان  که ایران در گذشته از آن گاز وارد می‌کرد و قرار است در آینده این روند از سر گرفته شود، بیشتر است.

حال با سفر وزیر نفت به‌استان ایلام و وعده سرمایه‌‌گذاری ۴ میلیارد دلاری در سال‌های آتی، امیدهای تازه‌ای در زمینه توسعه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در هاب انرژی غرب کشور بیشتر شده است. اما عملی شدن این وعده‌ها مستلزم سرمایه‌‌گذاری و توسعه زیرساختی گسترده‌ای در این استان مرزی است که با درآمدهای حاصل از نفت و گاز و اجرای تمام و کمال پروژه‌های مسوولیت اجتماعی شرکت‌های حوزه انرژی بخشی از آن قابل حصول است. ایلام با سرمایه‌‌گذاری گسترده در زمینه انرژی می‌تواند ستون قابل اتکایی برای تامین انرژی کشور، تولید ارزش افزوده در صنایع انرژی و منبع درآمد صادراتی بزرگی برای کشور باشد. در طرف مقابل نیز رشد متوازن سرمایه‌‌گذاری‌ها به‌توسعه پایدار انسانی و اقتصادی، کاهش نرخ بیکاری و محرومیت‌زدایی منجر شود و سناریویی برد - برد برای کل کشور و جوامع محلی ایلام باشد.