طلای‌سیاه بر قله 80 دلاری

در این میان، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی گفته دلیل افزایش قیمت انرژی، روی آوردن به‌انرژی‌های تجدیدپذیر و رویگردانی از انرژی‌های فسیلی نبوده و نباید دولت‌ها به‌علت بحران‌های موقتی مانند این، از اهداف جلوگیری از گرمایش جهانی دور شوند. هیجانات پیرامون قیمت نفت صعودی است و گلدمن‌ساکس که پیش از این برای فصل چهارم سال ۲۰۲۱، بهای نفت را ۸۰ دلار بر بشکه برآورد کرده بود، در روزهای گذشته تخمین خود را به‌۹۰ دلار افزایش داده چراکه معتقد است ریکاوری تقاضای قوی و اختلال در عرضه قیمت‌ها را بالاتر خواهد برد.

علاوه بر این، رئیس یک شرکت تولیدکننده نفت به‌نام Hess Corp در آمریکا کمبود سرمایه‌‌گذاری شدید برای عرضه نفت را مهم‌ترین عاملی دانسته که در سال‌های آینده می‌تواند قیمت‌ها را بالا نگه دارد. گرگ هیل همچنین پیش‌بینی کرد تقاضای نفت در پایان سال‌جاری یا اوایل سال ۲۰۲۲ به ‌۱۰۰میلیون بشکه در روز برخواهد گشت و در همان سال حتی به ‌۱۰۲ میلیون بشکه یعنی بالاتر از سطح پیش از کرونا می‌رسد.

 برنت ۸۰ دلار شد

شاخص نفت برنت در معاملات روز گذشته (سه‌شنبه) توانست به‌۸۰ دلار و ۷۵ سنت بر بشکه برسد که جدیدترین رکورد آن در میانه بحران جهانی انرژی است. این اتفاق به‌دلیل نشانه‌ها از اینکه تقاضا در حال جلو‌زدن از عرضه است و موجودی‌ها در حال تخلیه‌شدن هستند، رخ داد. وست‌تگزاس رالی اخیر افزایشی خود را ادامه داد و به ‌بالاترین قیمت از اکتبر ۲۰۱۸ رسید. برنت دوشنبه ۴/ ۱‌درصد افزایش یافته بود.

در همین حال وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا هم در بالاترین سطح به ‌۷۶ دلار و ۵۱ سنت بر بشکه رسید که اوج این نفت از ششم جولای به‌شمار می‌رود. نفت‌خام آمریکا روز قبل ۲‌درصد رشد به‌ثبت رسانده بود. روند صعودی اخیر با مجموعه‌ای از پیش‌بینی‌های مثبت از بازار از سوی بانک‌ها و تجار نفتی همزمان شده است.

این پیش‌بینی‌ها تقاضا را در زمستان بالا و سرمایه‌‌گذاری این صنعت را برای نگه‌داشتن عرضه ناکافی می‌دانند. پرش قیمت نفت به ‌۸۰دلار بر بشکه همچنین به ‌فشارهای تورمی اقتصاد جهانی افزود که از قیمت بالای کامودیتی‌ها رنج می‌برد.  بهای گاز طبیعی، مجوزهای کربن و برق در اروپا در روز سه‌شنبه به ‌رکوردهای تازه‌ای رسید و نشانه زیادی برای کند شدن این روند وجود ندارد.  در حالی که اوپک و متحدانش موسوم به ‌اوپک‌پلاس که از سال گذشته برنامه‌ای را برای کاهش تولید خود آغاز کرده بودند، اقدام به ‌برداشتن تدریجی این محدودیت‌ها می‌کنند، برخی معامله‌گران و تحلیلگران در مورد اینکه واقعا این حجم از افزایش عرضه بتواند کافی باشد تردید دارند.

چشم‌انداز بازار نفت تا پایان سال بیشتر به ‌این بستگی دارد که هوا چقدر سرد باشد. تحلیلگران و مشاوران انرژی محدوده‌ای از برآوردها برای افزایش تقاضا به‌وسیله قیمت فزاینده گاز و دمای پایین هوا ارائه داده‌اند که از چندصد هزار بشکه تا ۲ میلیون بشکه در روز متفاوت است.

نفت توانسته برخلاف سوخت جت که بخشی کلیدی از تقاضا است و به‌دلیل پاندمی هنوز در سطح پایینی مصرف می‌شود، ریکاوری شود.

با این حال، دیگر بخش‌های مصرف نفت شامل سوخت‌هایی که در ساخت پلاستیک استفاده می‌شوند یا آنهایی که در فرآیند تولید به‌کار می‌روند مانند دیزل با قدرت بازگشته‌اند. رئیس شعبه سنگاپور بی‌پی Eugene Leong در یک مصاحبه با بلومبرگ گفته انتظار می‌رود مصرف جهانی نفت در فصل سوم سال آینده میلادی به ‌سطوح پیش از همه‌گیری برسد.

 سکوی پرتاب برای ۹۰ دلاری شدن؟

رونق پیدا کردن بازار نفت با ریکاوری قوی تقاضا و اختلالات در عرضه ناشی از توفان آیدا موجب شد گلدمن‌ساکس پیش‌بینی خود از قیمت نفت برای پایان سال ۲۰۲۱ را از ۸۰ به‌۹۰ دلار بر بشکه نفت برنت برساند. گلدمن‌ساکس برای ماه‌ها می‌گفت که معتقد است نفت برنت در پایان سال به‌۸۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید که به ‌دلیل ریکاوری تقاضا و عرضه ضعیف از سوی تولیدکنندگان غیراوپکی اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش اویل‌پرایس، این بانک سرمایه‌‌گذاری هفته گذشته گفته بود که زمستان سردتر از حد انتظار است و افزایش قیمت گاز طبیعی می‌تواند به‌ قیمت‌های نفت بالاتر چیزی که انتظار می‌رفت در پایان سال‌جاری منجر شود و احتمال داد نفت در فصل آخر سال رقم ۸۵ دلار را بزند.

با محو شدن تدریجی اثر سویه دلتا روی تقاضا و ریسک افزایشی از سوی رشد قیمت‌های جهانی انرژی، گلدمن حالا پیش‌بینی پایان سال خود را به‌۹۰ دلار در هر بشکه رسانده است. این بانک در یادداشتی گفت: «در حالی که ما برای مدتی طولانی دیدگاهی افزایشی برای نفت داشتیم، کسری عرضه در برابر تقاضای کنونی در جهان بزرگ‌تر از چیزی است که انتظار داشتیم چراکه ریکاوری تقاضای جهانی از تاثیر نوع دلتای کرونا حتی از خوش‌بینانه‌ترین برآوردهای ما سریع‌تر بود و عرضه جهانی از پایین‌ترین پیش‌بینی‌های ما عقب است.»

  پاشنه آشیل صنعت نفت

گرگ هیل، رئیس شرکت نفت آمریکایی هس روز دوشنبه به ‌خبر‌گزاری رویترز گفت که کمبود سرمایه‌‌گذاری عظیم در عرضه نفت با روند افزایشی تقاضا که در اواخر سال ۲۰۲۱ یا اوایل ۲۰۲۲ به‌سطح پیش از پاندمی می‌رسد، همزمان خواهد شد.

به گزارش اویل‌پرایس، در کوتاه‌مدت قیمت نفت به ‌دلیل تقلای عرضه برای رسیدن به ‌تقاضا حمایت خواهد شد. او معتقد است که تقاضای جهانی نفت در اواخر سال‌جاری میلادی یا اوایل سال بعد به‌۱۰۰ میلیون بشکه در روز می‌رسد. هیل افزود که تقاضا در سال آینده به‌۱۰۲ میلیون بشکه در روز هم خواهد رسید که بالاتر از سطح قبل از کرونا در سال ۲۰۱۹ است.  به باور هیل، جلوتر که برویم کمبود سرمایه‌‌گذاری در عرضه جدید مهم‌ترین عامل صنعت نفت خواهد بود که می‌تواند شرایط را تغییر دهد.

بر اساس تخمین وود‌مکنزی در سال‌جاری، سرمایه‌‌گذاری در بالادست نفت در جهان به ‌کف ۱۵ ساله یعنی ۳۵۰ میلیارد دلار رسید. این در حالی است که پیش از پاندمی حدود ۶۰۰ میلیارد دلار در این حوزه سرمایه‌‌گذاری شده بود.

در‌ماه ژوئن تیم کلان نفت وودمک گفت: «شواهد کمی مبنی بر افزایش سرمایه‌‌گذاری بالادستی از کف ۱۵ ساله وجود دارد... این حالت در صورتی‌که قیمت‌ها تا اواسط سال ۲۰۲۲ در سطوح بالای فعلی باقی بمانند و نشانه‌های ریکاوری پیوسته بروز دهد، تغییر خواهد کرد.»

هیل تاکید می‌کند: «بنابراین، اینها به‌ من می‌گوید این صنعت به‌شدت دچار کمبود سرمایه‌‌گذاری است که نمی‌تواند عرضه (مورد نیاز) در آینده را تامین کند.»