هدف 40 هزار بشکه‌ای در گچساران

اوجی همچنین از مجتمع پتروشیمی این شهر بازدید کرد و میزان پیشرفت فیزیکی آن را ۸۷‌درصد اعلام کرد. به گفته وزیر نفت، این مجتمع خوراک اتان خود را از پالایشگاه بیدبلند بهبهان، خوراک متان را از خط لوله سراسری، برق را از شبکه برق خوزستان و آب مورد نیاز خود را از سد کوثر تامین خواهد کرد. اوجی در بازدید از سد چمشیر گچساران هم گفت آبگیری آن از ابتدای سال ۱۴۰۱ آغاز می‌شود. این سد مورد بحث و جدل بسیاری شده است. مخالفان می‌گویند سد چمشیر بر سازند نمکی گچساران ساخته شده و آبگیری آن برابر با فاجعه زیست‌محیطی مانند سد گتوند‌۲ در خوزستان خواهد بود؛ امری که موافقان انکار می‌کنند.

  سرمایه‌‌گذاری ۲۶۰ میلیون یورویی

وزیر نفت در حاشیه بازدید از کارخانه ماشین‌سازی گچساران در روز جمعه گفت: وزارت نفت ۲۶۰میلیون یورو برای افزایش و نگهداشت تولید نفت در قالب سه طرح بزرگ در شهرستان گچساران سرمایه‌گذاری می‌کند. به گزارش «ایرنا» اوجی افزود: این اعتبار در میدان‌های نفتی گچساران یک و۲، گچساران سه و چهار و بی‌بی‌حکیمه هزینه خواهد شد. وی بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی وزارت نفت، عملیات اجرایی این طرح امسال آغاز می‌شود و افزایش تولید ۴۰ هزار بشکه نفت و حفظ تولید کنونی در سه میدان نفتی مذکور از اهداف پیش‌بینی شده است. وزیر نفت تاکید کرد: کهگیلویه و بویراحمد با ۱۳میدان نفتی و تولید ۱۳درصد از نفت کشور نقش مهمی در اقتصاد ملی دارد. به گزارش وب‌سایت شرکت بهره‌برداری نفت وگاز گچساران، عمده تولید این شرکت از ۱۲ مخزن که به‌طور متوسط در مجموع به ۷۸۰ هزار بشکه در روز می‌رسد، در مخزن گچساران با تولید حدود ۴۸۰هزاربشکه صورت می‌گیرد. مخازن بی‌بی‌حکیمه، رگ‌سفید و بینک نیز به‌ترتیب مخازن این منطقه با بیشترین تولید هستند.  به گفته منابع نفتی در گچساران، تاسیسات نفتی این شهر فرسوده شده‌اند به‌طوری که خطوط لوله صادراتی اغلب پوسیده هستند که با توپک‌رانی هوشمند که در سال‌های گذشته صورت گرفت، نشان داده شد این لوله‌ها به‌شدت آسیب دیده‌اند. علاوه بر این، چاه‌های نفتی دچار شوری بیش از حد شده‌اند که در برخی نواحی مسوولان را وادار به راه‌انداختن واحدهای نمک‌زدایی کرده است. این منابع به «دنیای‌اقتصاد» گفتند که نرخ تولید از این میادین پایین‌تر از حد نرمال بوده که به دلیل چند عامل اتفاق افتاده است.  نخست اینکه به علت تحریم، صادرات کاهش شدیدی پیدا کرده است، بنابراین تقاضای کمتری وجود دارد. مساله دوم بهره‌برداری بیش از حد در سال‌های گذشته بوده است که فشار را بر چاه‌ها افزایش داده است. همچنین تاسیسات قدیمی و به‌روز نبودن آنها مزید بر علت شده‌است. برای مثال برخی توربین‌های این منطقه عمری حدود ۴۰ تا ۵۰ سال دارند و قطعات آنها جهت تعمیر در بازار یافت نمی‌شود.  «دنیای‌اقتصاد» همچنین مطلع شده که نیروهای متخصص خارجی که برای به‌روزرسانی تکنولوژی و غیره در این مناطق حضور پیدا می‌کردند، از سال ۱۳۹۷ به این‌سو به دلیل تحریم، شیوع کرونا و همینطور ناتوانی مالی برای بر‌گزاری مناقصات بین‌المللی همکاری نداشته‌اند.

  پیشرفت ۸۷‌درصدی پتروشیمی گچساران

وزیر نفت همچنین با ارزیابی مثبت از روند تکمیل مجتمع پتروشیمی گچساران، اظهار کرد: ساخت این پروژه حدود ۸۷‌درصد پیشرفت داشته و یکی از امتیازهای آن این است که ۷۸‌درصد کالاها ساخت داخل است، خوراک این مجتمع نیز از خط اتان که از پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس می‌آید، تامین می‌شود. اوجی ادامه داد: یکی از برنامه‌های اصلی وزارت نفت دولت سیزدهم تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره و سنواتی است که از سال ۱۳۹۰ آغاز شده و ممکن است بعضی از آنها اکنون صرفه‌اقتصادی یا ضرورت نداشته باشند؛ از این‌رو باید غربالگری شوند و اولویت و نیاز را بررسی می‌کنیم که در کنار آن پروژه‌های جدیدی را هم با مطالعات کارشناسی دقیق و تامین منابع مالی آنها آغاز می‌کنیم. میزان پیشرفت فیزیکی بخش‌های مختلف کارخانه پتروشیمی‌گچساران مانند تصفیه‌خانه آب ۲۳درصد، تولید بخار ۷۳/ ۶۹، برج  خنک‌کننده ۴۹/ ۸۵، تصفیه‌خانه پساب صنعتی ۷۹/ ۳۶، خط تامین آب ۱۶/ ۷۶، خط گاز سوخت ۵۵/ ۹۷ و تامین برق ۹۲‌درصد است. اوجی ادامه داد: این طرح سالانه یک‌هزار و ۲۵۰ تن خوراک اتان خود را از پالایشگاه بید‌بلند بهبهان دریافت خواهد کرد. اوجی بیان کرد: گاز متان مورد نیاز این طرح ۵۳هزار و ۹۰۰ مترمکعب در ساعت از خط سراسری و نیز برق این طرح به میزان ۵۰ مگاوات از سوی شرکت برق منطقه خوزستان تامین می‌شود. وی با بیان اینکه این طرح در زمینی به مساحت ۱۵۷ هکتار ساخته شده، گفت: تامین آب این طرح از سد کوثر با لوله ۲۸ اینچی به ظرفیت یکهزار و ۷۶۰ مترمکعب در ساعت و به طول ۲۷ کیلومتر تامین می‌شود. وزیر نفت با اشاره به در حال اجرا بودن سد چمشیر در گچساران گفت: ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار تا پایان امسال به این طرح تزریق می‌شود تا آبگیری آن در زمان وعده‌داده‌شده در ابتدای سال ۱۴۰۱ محقق شود. سد چمشیر با هدف تولید انرژی برق‌آبی به میزان ۴۸۲ گیگاوات ساعت در سال و  تامین آب بخش‌های مختلف از جمله توسعه گردشگری و  کشاورزی در روستاهای بالا و پایین‌دست سد و کنترل سیلاب و گسترش صنایع آبزیان انجام می‌گیرد. این سد که در ۲۵ کیلومتری گچساران واقع شده از منظر مخالفان روی سازند نمکی گچساران قرار گرفته است. به گفته آنها، بهره‌برداری از این سد مانند سد گتوند‌۲ در خوزستان به یک فاجعه محیط‌زیستی می‌انجامد و بهره‌ای نیز برای مصارف شرب، صنعتی و کشاورزی نخواهد داشت چراکه حجم عظیمی از آب شیرین به‌واسطه نمک سازند گچساران شور خواهد شد.

  هزینه ۱۰۴ میلیارد تومانی برای رفع محرومیت

وزیر نفت گفت: وزارت نفت برای توسعه و رفع محرومیت از استان کهگیلویه و بویراحمد، ۱۰۴میلیارد تومان برای اجرای ۶۲ طرح در بخش‌های مختلف سرمایه‌‌گزاری می‌کند. جواد اوجی افزود: این میزان اعتبار در بخش‌های مختلفی مانند رفاهی، آموزشی و امور زیربنایی در استان نفت‌خیز کهگیلویه و بویراحمد هزینه می‌شود. وی بیان کرد: براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، ۸۲ روستا در این استان تا پایان امسال به شبکه گاز طبیعی متصل می‌شوند.