به گزارش خبر‌گزاری «ایسنا» وزیران انرژی عربستان‌سعودی و روسیه اعلام کردند ثبات نفت در مقایسه با گاز طبیعی و زغال‌سنگ، نشان‌دهنده این است که اوپک‌پلاس عملکرد خوبی در متوازن‌کردن عرضه و تقاضا داشته است. شاهزاده عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان‌سعودی، در کنفرانس هفته انرژی روسیه اظهار کرد: «اگرچه قیمت نفت به بیش از ۸۰ دلار در هر بشکه - بالاترین رکورد سه سال اخیر- صعود پیدا کرده است اما این افزایش در مقایسه با نوسانی که در قیمت‌های گاز و زغال‌سنگ مشاهده می‌شود، چیزی نیست. آنچه که امروز در بازار نفت مشاهده می‌کنیم رشد ۲۹‌درصدی قیمت نفت در برابر افزایش ۵۰۰‌درصدی قیمت گاز طبیعی و افزایش ۳۰۰‌درصدی قیمت زغال‌سنگ و افزایش ۲۰۰‌درصدی میعانات گاز طبیعی است. بازارهای زغال‌سنگ و سایر منابع انرژی به یک رگولاتور نیاز دارند؛ این وضعیت به ما می‌گوید که افراد باید آنچه که اوپک‌پلاس انجام داد و به آن دست یافت را دنبال کرده و انجام دهند.» وی تاکید کرد که گروه اوپک‌پلاس با وجود درخواست بسیاری از معامله‌گران و حتی کاخ‌سفید برای افزایش سریع‌تر تولید، باید همچنان به افزایش تدریجی تولید ادامه دهد. وزیر انرژی عربستان‌سعودی درباره درخواست‌های مصرف‌کنندگان بزرگ مانند آمریکا برای افزایش بیشتر تولید اوپک‌پلاس به‌منظور کنترل رشد قیمت‌ها گفت: «من همچنان به همه می‌گویم که ما تولید را افزایش می‌دهیم. اوپک‌پلاس‌۴۰۰‌هزار بشکه در روز در نوامبر به تولیدش اضافه می‌کند و دوباره در ماه‌های بعد هم این روند را دنبال می‌کند. ما می‌خواهیم مطمئن شویم ظرفیت مازادی که در نتیجه شیوع کووید-۱۹ شکل گرفته بود کاهش پیدا می‌کند و اوپک‌پلاس می‌خواهد این اقدام را به شکل تدریجی و مرحله‌ای انجام دهد.»

شاهزاده عبدالعزیز گفت: «اگرچه ذخایر نفت سازمان توسعه و همکاری در مسیر عادی‌شدن تا پایان امسال است اما سال‌۲۰۲۲‌اندکی چالش‌برانگیز خواهد بود.» آمارهای اوپک‌پلاس نشان می‌دهد که بازار نفت سال آینده حدود ۴/ ۱ میلیون بشکه در روز مازاد عرضه خواهد داشت. الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه که سیاست مربوط به انرژی را مدیریت می‌کند، در همین کنفرانس اظهار کرد: «بر‌خلاف بازار گاز، بازار نفت در حال‌حاضر قابل پیش‌بینی‌تر و برای فعالان بازار قابل درک‌تر است. قیمت‌های امروز و توازن فعلی عرضه و تقاضا منعکس‌کننده وضعیت واقعی جاری هستند.» سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات‌متحده عربی نیز اظهارات مشابهی را مطرح کرد و گفت: «خطر داغی بیش از حد بازار نفت به دلیل موضع اوپک‌پلاس وجود ندارد. شما باید به ما اعتماد کنید زیرا ما تجربه کافی در برخورد با دوره‌های مختلف را داریم.»

بر اساس گزارش رویترز، محمد بارکیندو، دبیر اوپک در حاشیه کنفرانس انرژی مسکو به خبرنگاران گفت: «بازار نفت همچنان با ابهامات ناشی از پاندمی کووید-۱۹ مواجه است. بازار روند خود را مطابق با عوامل عرضه و تقاضا طی می‌کند اما باید قبول کنیم که عوامل بیرونی وجود دارند که روی تحولات بازار تاثیر می‌گذارند.»

احسان عبدالجبار اسماعیل، وزیر نفت عراق گفت قیمت نفت باید در حدود سطح فعلی ثابت شود تا یک بازار متعادل داشته باشیم‌. عبدالجبار در حاشیه این کنفرانس گفت: «‌بازار نفت باید در سه‌ماهه دوم متعادل شود. بازار برای ما متعادل است و به‌نظر من قیمت برای مصرف‌کنندگان از این حد بالاتر نمی‌رود. بازار نفت با نفت ۸۵ دلار در هر بشکه به ثبات می‌رسد.»

رئیس جمهور روسیه هم در حاشیه این کنفرانس اظهار کرد رمزارزها بی‌ثبات‌تر از آن هستند که برای تسویه قراردادهای نفت استفاده شوند، با این حال به‌عنوان راهی برای پرداخت، درخور جایگاهی هستند.

ولادیمیر پوتین این اظهارات را در مصاحبه با شبکه CNBC مطرح کرد که در وب‌سایت کرملین منتشر شد. از وی پرسیده شده بود آیا پیش‌بینی می‌کند رمزارزها برای تسویه قراردادهای نفتی در آینده جای دلار را بگیرند؟

روسیه سال‌هاست تلاش می‌کند وابستگی خود به دلار آمریکا را که به شکل گسترده برای تسویه قراردادهای نفتی استفاده می‌شود، کمتر کند اما با اینکه بعضی از شرکت‌ها به تجارت کالاها با یورو روی آورده‌اند، موفق نشده است در سطح گسترده به این امر نائل شود.

پوتین گفت: «هنوز زود است در این‌باره صحبت کنیم زیرا رمزارز می‌تواند یک واحد پرداخت باشد، اما خیلی بی‌ثبات است. برای انتقال وجه مالی از مکانی به مکان دیگر، بله، اما تصور می‌کنم هنوز زود است برای تجارت به‌ویژه تجارت منابع انرژی استفاده شود.»