خجسته‌‌مهر تصریح‌‌ کرد: میدان گازی پارس‌‌جنوبی منبع ۷۰‌درصد تولید کشور است و با حفاری چاه‌های جدید، اقدام‌های مهندسی نفت از جمله اسیدکاری و غیره می‌توان تا حدودی از افت طبیعی تولید جلوگیری کرد.

وی افزود: مهم‌ترین کاری که باید انجام دهیم ساخت ایستگاه‌های تقویت فشار گاز است که یک اقدام اساسی محسوب می‌شود، اگر این کار را در بخش دریا انجام دهیم به ۲۰ میلیارد دلار و در خشکی به ۱۰‌میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم.

معاون وزیر نفت خاطرنشان‌‌ کرد: تا امروز نزدیک به ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌‌‌‌‌گذاری در بخش بالادست پارس‌جنوبی انجام شده و با احتساب فاز ۱۱ و تکمیل فازهای ۱۳، ۱۴ و ۲۲-۲۴ حدود ۵/ ۷میلیارد دلار به سرمایه‌‌‌‌‌گذاری در منطقه عسلویه افزوده می‌شود و بدین ترتیب توسعه اولیه میدان گازی پارس‌جنوبی به اتمام می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه نفت و گاز جزو انفال محسوب می‌‌شوند، بنابراین باید دارایی زیرزمینی کشور را به حداکثر ثروت روزمینی تبدیل کنیم، اظهارکرد: دولت به‌عنوان امانت‌‌دار حکومت اسلامی باید بهترین شیوه تولید را که همان تولید صیانتی است، به‌کار گیرد و با استفاده از فناوری‌‌های جدید در بخش پایین‌‌دستی ذخایر زیرزمین را به حداکثر ارزش‌افزوده تبدیل کند و در این مسیر نیروی انسانی توانمند و باانگیزه به ما بسیار کمک می‌‌کند.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه باید توجه ویژه‌‌ای به توسعه منطقه پارس‌جنوبی داشته باشیم، خاطرنشان‌‌کرد: هرگونه  اشکالی که در فرآیند توسعه و تولید به‌وجود بیاید، به‌‌طور مستقیم به درآمد کشور آسیب وارد می‌‌کند؛ از سوی دیگر بازگشت سرمایه در طرح‌‌های بالادستی میدان گازی پارس‌جنوبی در کمتر از یک سال محقق می‌شود.

   برنامه‌‌ریزی برای بازگشت ظرفیت تولید نفت به پیش از تحریم‌‌ها

خجسته‌‌مهر، یکی از اولویت‌‌های دولت سیزدهم را افزایش ظرفیت تولید نفت‌خام کشور به پیش از تحریم‌ها عنوان کرد و افزود: در سال‌های گذشته، به دلایل متعدد بخشی از ظرفیت تولید نفت را از دست دادیم و میدان‌‌های مشترک از برنامه توسعه عقب افتادند.

این مقام مسوول، توسعه میادین هیدروکربوری را در دو بخش میادین مشترک و میادین مستقل تقسیم کرد و گفت: مهم‌ترین میدان‌‌های مشترک کشور در استان خوزستان و در منطقه غرب کارون است که برای توسعه تا چهار سال آینده به ۱۱ میلیارد دلار منابع مالی نیاز دارد.

وی با یادآوری اینکه قرارداد توسعه میدان آزادگان‌جنوبی در دولت دهم برای تولید روزانه ۳۲۰ هزار بشکه نفت به شرکت چینی واگذار شده بود، عنوان کرد: در دولت یازدهم این قرارداد به دلایل متعدد محقق نشد که عدم‌‌النفع نزدیک به ۶ میلیارد دلاری را به‌همراه داشت.

   آغاز مذاکرات برای توسعه فاز دوم میدان یادآوران

خجسته‌‌مهر از آغاز مذاکره با طرف چینی برای توسعه فاز دوم میدان یادآوران خبر داد و افزود: اکنون ظرفیت تولید از این میدان حدود ۱۱۰هزار بشکه در روز است و قرارداد توسعه فاز دوم این میدان نیز توسط دولت یازدهم امضا نشد.

معاون وزیر نفت به توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی نیز اشاره کرد و گفت: توسعه این فاز در گذشته به شرکت پتروپارس واگذار شد، اما در روزهای ابتدای کار دولت یازدهم با دستور کتبی ملغی شد و اکنون که هشت سال از آن زمان می‌‌گذرد، توسعه این میدان مجددا به همان شرکت پتروپارس واگذار شده است.

وی ادامه‌‌ داد: درآمد حاصل از توسعه این فاز سالانه نزدیک به پنج میلیارد دلار است که جزو مرزی‌‌ترین فاز با قطر محسوب می‌شود و توسعه آن ۷/ ۴میلیارد دلار منابع مالی نیاز دارد که باید از منابع داخلی تامین شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: تکمیل فازهای ۱۳، ۱۴، ۲۲-۲۴ پارس‌‌جنوبی نیز بین پنج تا ۱۰‌درصد باقی‌مانده که تا پایان سال به اتمام خواهد رسید. مدیرعامل شرکت ملی نفت با تاکید بر اهمیت صرفه‌‌جویی در مصرف گاز، افزود: شرکت ملی نفت تولیدکننده گاز است، اما در بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی موارد مهمی مطرح است که باید مدنظر قرار گیرد.خجسته‌‌مهر افزود: صرفه‌‌جویی حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعبی گاز در پارس‌‌جنوبی می‌تواند به صادرات تبدیل شود و اولویت ما این است گاز را به زنجیره ارزش اضافه کنیم.