بایدن در یک کنفرانس مطبوعاتی در رم پس از نشست سران گروه جی‌۲۰ گفت: تصور می‌کنم این ایده که روسیه و عربستان‌سعودی نفت بیشتری تولید نمی‌کنند تا به‌عنوان مثال افراد نتوانند برای رفت و آمد به محل کار بنزین داشته باشند، درست نیست.

وی درباره اینکه اگر دولت‌های اوپک اقدامی نکنند، چه اقدامی انجام خواهد داد، گفت: آنچه که ما در نظر داریم انجام دهیم تمایلی ندارم که پیش از اینکه ناچار شوم اقدام کنم، درباره آن صحبت کنم.

یک مقام ارشد دولت بایدن گفت: مقامات دولت آمریکا از دیدار‌هایی که در حاشیه نشست سران گروه جی۲۰ برگزار می‌شود به‌عنوان فرصتی برای گفت‌وگو با کشورهای مصرف‌کننده بزرگ انرژی درباره اینکه چگونه اوپک‌پلاس را برای افزایش تولید تحت‌فشار قرار دهند، استفاده می‌کنند.

دولت آمریکا همچنین با سران کشورها درباره اینکه در صورت عدم‌اقدام اوپک‌پلاس چه واکنشی نشان دهند، صحبت کرده است.

این مقام آمریکایی خاطرنشان کرد که آمریکا امیدوار بود شاهد تولید بالاتر در کوتاه‌مدت باشد اما بر موضع خود برای هدف بلندمدت گذار به منابع انرژی تجدیدپذیر مطمئن‌‌‌‌تر پا‌بر‌جا مانده است.

دیپلمات‌‌‌‌های متعدد و منابع صنعتی آگاه به بلومبرگ اظهار کرده‌اند کمپین گسترده‌‌‌‌ای برای مجاب‌کردن اوپک‌پلاس برای سرعت‌بخشیدن به افزایش تولید بر پا شده است. دولت بایدن نسبت به افزایش قیمت بنزین که به بالاترین رکورد هفت سال اخیر صعود کرده است، هشدار داده و هفته‌هاست از اوپک‌پلاس می‌خواهد نفت بیشتری تولید کنند. ژاپن که چهارمین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان است، در اقدام بی‌‌‌‌سابقه‌ای به کشور‌هایی پیوسته که خواستار افزایش بیشتر تولید نفت هستند. هند که سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان است، برای عرضه نفت بیشتر درخواست کرده است. به گفته دیپلمات‌ها، چین در ظاهر سکوت اختیار کرده اما در خفا خواستار تولید بیشتر نفت است. مقامات آمریکایی، ژاپنی و هندی مذاکرات محرمانه‌ای داشته‌اند و با سایر کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده بزرگ نفت تماس گرفته‌اند. این تماس‌ها سه هفته پیش شروع شد اما در روزهای اخیر پس از عبور قیمت نفت از مرز ۸۵دلار، تشدید شد.

تاکنون عربستان‌سعودی و سایر تولیدکنندگان اوپک‌پلاس حاضر به افزایش سریع‌‌‌‌تر تولید نشده‌اند و استدلال می‌کنند افزایش ماهانه ۴۰۰هزار بشکه در روز برای تامین تقاضا برای نفت کافی است زیرا اقتصاد جهانی از آسیب‌های ناشی از پاندمی کووید هنوز بهبود پیدا نکرده است. ملک سلمان، پادشاه عربستان‌سعودی روز جمعه در اظهارات آنلاینی که خطاب به نشست گروه جی‌۲۰ داشت، گفت: به‌دنبال متوازن‌کردن بازارهای انرژی است. این کشور به نقش پیشرو در احیای اقتصادی و سلامتی از بحران‌های جهانی و یافتن توازن برای دستیابی به امنیت و ثبات در بازارهای انرژی ادامه می‌دهد. بر اساس گزارش بلومبرگ، نشست وزیران اوپک‌پلاس چهارم نوامبر برای بازبینی سیاست تولید برگزار می‌شود.