میلیاردها بشکه نفت ایرانی در انتظار تولید

   برنامه افزایش تولید ایران

به گزارش اویل‌‌‌پرایس، ایران قصد دارد پیش از احیای برجام که انتظار می‌‌‌رود تا پیش از پایان سال ۱۴۰۰ عملی شود، تولید نفت خود را نه فقط از میادین بزرگ غرب کارون و میدان‌‌‌های مشترک با عراق و همسایگان دیگر، بلکه از میدان‌‌‌های کمتر شناخته‌شده که با این حال میلیاردها بشکه نفت دارند اما تا حدود زیادی بهره‌‌‌برداری نشده‌‌‌اند، افزایش دهد. به گفته سایمون واتکینز، نویسنده این گزارش، توسعه این میدان‌‌‌ها این حسن را دارد که چین را به عنوان خریدار تضمینی طبق قرارداد ۲۵ساله با این کشور پیش‌روی خود دارد. یکی از این سایت‌‌‌های نفتی، اروند است که طبق پیش‌‌‌بینی شرکت تولید نفت و گاز اروندان، تا سال ۲۰۲۵ تولید نفت‌خام آن به ۴/ ۱میلیون بشکه در روز می‌‌‌رسد. تخمین زده می‌‌‌شود، این میدان دارای حدود یک‌میلیارد بشکه نفت در سه‌لایه اصلی به‌‌‌علاوه حدود ۱۴میلیارد مترمکعب گاز خشک و ۵۵میلیون بشکه میعانات گازی باشد. وب‌سایت اویل‌‌‌پرایس از منابعی نزدیک به وزارت نفت ایران دریافته است، اگرچه مسائلی در مورد اینکه کدام یک از سه کشور -ایران، عراق یا کویت- بر کدام بخش از مخزن مالکیت دارد، وجود داشته است، تهران اکنون معتقد است این موضوع تا حد زیادی حل شده است. یکی از این منابع هفته گذشته گفت: «تخمین زده می‌‌‌شود، بخشی که مورد مناقشه ایران، عراق و کویت بود، ۶میلیارد بشکه ذخایر داشته باشد که حداقل ۱۸درصد آن قابل برداشت است.» وزارت نفت تخمین می زند که توسعه این بخش با توجه به تجهیزات و فناوری مناسب نسبتا ساده باشد و میانگین هزینه تولید هر بشکه حداقل ۱۵درصد کمتر از پایین‌‌‌ترین میانگین نرخ بازیافت در منطقه -یعنی بین ۶۵/ ۱ تا ۷۰/ ۱دلار در هر بشکه- است؛ در حالی که میانگین پایین‌‌‌ترین هزینه برای ایران، عراق و عربستان‌سعودی حدود ۲دلار در هر بشکه است. این منبع همچنین گفت: «شرکت ملی نفت ایران تخمین می‌‌‌زند که تولید نفت خام از این بخش می‌‌‌تواند در پنج سال اول توسعه مناسب به ۴/ ۱میلیون بشکه در روز افزایش یابد و در این سطح تثبیت شود و آن را به یکی از بزرگ‌ترین میادین نفتی تولیدکننده در جهان تبدیل کند.»

میدان دیگر با چنین وضعیتی درود است که تخمین زده می‌‌‌شود ۶/ ۷میلیارد بشکه نفت درجا داشته باشد که از آن فقط ۶/ ۱میلیارد بشکه تاکنون برداشت شده است. به گفته وزارت نفت ایران، برنامه ازدیاد برداشت نفت (EOR) با توالی صحیح در سراسر این سایت به معنای احیای سریع حداقل یک‌میلیارد بشکه نفت دیگر است و به گفته منابع صنعت نفت در ایران، این رقم در بلندمدت می‌‌‌تواند ۲میلیارد بشکه دیگر هم باشد. رویکرد مشابهی برای میدان نفتی منصوری در ۶۰کیلومتری جنوب اهواز در حال بررسی است. برآوردهای ذخایر نفت‌خام برای کل میدان منصوری بسیار متفاوت است، اما دیدگاه محافظه‌‌‌کارانه این است که حداقل ۳/ ۳میلیارد بشکه نفت دارد و هدف فاز بعدی برای تولید نفت‌خام حداقل ۱۵۰هزار بشکه در روز از لایه آسماری و حداقل ۷۵هزار بشکه در لایه بنگستان است. علاوه بر این، میدان اناران در غرب کشور هم مانند منصوری و آب‌تیمور موضوع مذاکرات پیشرفته بین ایران و روسیه برای بازگشت این کشور به آن بود. شرکت لوک‌‌‌اویل روسیه در کنار شرکت نروژی استات‌‌‌اویل در سال ۲۰۰۵ بخش‌‌‌های آینده‌‌‌داری از مخازن را در میدان اناران یافته بودند. لوک‌‌‌اویل پیش از خروح از این میدان به دلیل تحریم حدود ۶۵میلیون دلار در این میدان هزینه کرده بود، اما یافته‌‌‌های این شرکت و وزارت نفت از پتانسیل عظیم این بلوک نفتی شامل میادین آذر و چنگوله حکایت داشت. میادین دهلران و موسیان هم ممکن است با توسعه بیشتر مایه شگفتی شوند؛ چراکه تخمین اولیه وجود یک‌میلیارد بشکه نفت در این بلوک از سوی وزارت نفت افزایش یافته است.

    رشد صادرات طلای سیاه به چین

به گفته تاجران و شرکت‌‌‌های رهگیری کشتی‌‌‌ها، واردات نفت‌چین از ایران به طور میانگین در سه‌ماه گذشته بیش از نیم‌میلیون بشکه در روز بوده است؛ زیرا خریداران نفت‌خام قیمت‌‌‌های ارزان را با وجود خطرات ناشی از نقض تحریم‌‌‌های آمریکا ترجیح می‌‌‌دهند. به گزارش خبرگزاری رویترز، خرید نفت‌خام چین از ایران در سال جاری با وجود تحریم‌‌‌هایی که در صورت اجرا به واشنگتن اجازه می‌‌‌دهد تا کسانی را که آنها را نقض می‌‌‌کنند از اقتصاد ایالات‌متحده خارج کند، ادامه یافته است. به گفته بازرگانان و منابع رهگیری کشتی، پس از کاهش صادرات ایران به این کشور در ماه ژوئن و جولای نسبت به رکورد آن در ماه مه به دلیل کاهش مجوزهای واردات، پالایشگاه‌‌‌های مستقل چینی دوباره از نفت خام ارزان‌‌‌تر ایران استقبال کردند؛ زیرا دولت چین سهمیه‌‌‌های جدیدی را منتشر کرد. محموله‌‌‌های نفتی ایران که اکنون به ارزش ۳/ ۱میلیارد دلار در ماه است و بخش عمده آن به چین می‌‌‌رود، درآمد کلیدی را برای تهران فراهم می‌‌‌کند. ایران و قدرت‌های جهانی قرار است ۲۹ نوامبر گفت‌وگوها برای بازگشت به توافق هسته‌‌‌ای و لغو تحریم‌‌‌های ایالات متحده بر فروش نفت را از سر بگیرند. بر اساس داده‌‌‌های ورتکسا انالیتیکس، صادرات ایران به چین در ماه آگوست به ۶۶۰هزار بشکه در روز و در سپتامبر به ۵۴۵هزار بشکه در روز رسید، اما در اکتبر به ۴۷۰هزار بشکه در روز کاهش یافت. طبق داده‌‌‌های این منبع، میانگین سه‌ماهه صادرات به ۵۶۰هزار بشکه در روز رسیده که نسبت به میانگین ۴۷۸هزار بشکه در روز در ژوئن و جولای رشد یافته است. این محموله‌‌‌ها در ماه مه به اوج ۷۳۰هزار بشکه در روز رسید، در حالی که میانگین ابتدای سال تا پایان اکتبر ۵۶۲ هزار بشکه در روز بود. سایر شرکت‌‌‌های ردیابی نفتکش‌‌‌ها گفتند که حجم اعلامی ورتکسا انالیتیکس برای سه‌ماه مشابه تخمین‌‌‌های خودشان است. معامله‌‌‌گران می‌‌‌گویند نفت ایران آخرین‌بار با تخفیف ۴ تا ۵ دلار در هر بشکه نسبت به نفت‌خام برنت یا حدود ۶ تا ۷ دلار کمتر از شاخص خاورمیانه عمان معامله شد.