با این حال پیش‌بینی اخیر گلدمن‌ساکس برای متوسط قیمت نفت‌برنت، ۸۵ دلار در هر بشکه در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ است. ریسک‌های صعودی برای قیمت سه‌رقمی شامل تورم مبنا برای شرکت‌های حفاری و کمبود احتمالی عرضه هستند. کاهش دسترسی به تامین‌مالی برای پروژه‌های جدید نفت و گاز همچنان یک ریسک محسوب می‌شود زیرا وام‌دهندگان بر صنایع و پروژه‌‌هایی متمرکز شده‌اند که همسو با عوامل محیط‌زیستی، اجتماعی و حاکمیت (ESG) هستند.

به گفته تحلیلگران گلدمن، افت اخیر قیمت‌های نفت که ناشی از نگرانی‌ها نسبت به شیوع واریانت جدید اومیکرون بوده، بیش از حد بوده و این کاهش‌قیمت معادل ازدست‌رفتن پنج میلیون بشکه در روز تقاضا برای نفت در سه‌ماه آینده است.

بهای برنت در هفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که گذشت با ۶/ ۲درصد افت به ۵۲/ ۷۳دلار بر بشکه رسید. وست‌تگزاس ‌اینترمدییت هم به دلیل نگرانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها درباره سویه جدید کرونا در هفته گذشته ۳/ ۱درصد کاهش هفتگی را تجربه کرد و با قیمت ۷۰ دلار و ۸۶ سنت در هر بشکه بسته شد.

در این بین، تقاضا برای محصولات مرتبط با نفت از سوخت‌ها گرفته تا پلاستیک، بهبود قوی پیدا می‌کند. مصرف هم احتمالا در سال‌های۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ رکورد می‌شکند زیرا هزینه دولتی روی احیای اقتصادی و گذار انرژی همچنان از تقاضا حمایت خواهد کرد.

گلدمن دومین بانک سرمایه‌گذاری است که‌ ماه جاری دیدگاه خوشبینانه‌ای به نفت با وجود افت اخیر قیمت ابراز می‌کند. پیشتر بانک جی‌پی‌مورگان نگرانی‌ها پیرامون اومیکرون را نادیده گرفت و اعلام کرد سال۲۰۲۲ پایان پاندمی خواهد بود و پیش‌بینی کرد قیمت هر بشکه نفت سال میلادی آینده به ۱۲۵‌دلار و در سال۲۰۲۳ به ۱۵۰‌دلار صعود خواهد کرد. بر اساس گزارش اویل‌پرایس، این بانک سرمایه‌گذاری به ظرفیت محدود مازاد تولید اوپک اشاره کرد که به نوبه خود، افزایش تولید برای واکنش به تقاضای قوی‌تر را محدود می‌کند.

استراتژیست‌های بانک جی‌پی‌مورگان در گزارشی نوشتند: سال آینده می‌تواند زمینه را برای فضای اقتصادی پرجنب و جوش پی‌ریزی کند و کووید از یک پاندمی به یک بیماری محلی تبدیل شود. به گفته استراتژیست‌های این بانک سرمایه‌گذاری آمریکایی، در بحبوحه شرایط کاملا مطلوب بازار کار و ظرفیت استقراض بیشتر، مصرف در سال‌های آینده احتمالا قوی خواهد بود.

  پیش‌بینی نفت ۳۸۰ دلاری تا سال ۲۰۵۰

در این میان، عضو هیات‌مدیره شرکت لوک‌اویل روسیه روز جمعه پیش‌بینی کرد که تا سال۲۰۵۰، جهان ممکن است شاهد افزایش شدیدی در قیمت نفت باشد، چرا‌که تورم بالا باعث کاهش دسترسی مردم به انرژی می‌شود.

به گزارش خبر‌گزاری تسنیم به نقل از خبر‌گزاری تاس، لئونید فدون، عضو هیات‌مدیره شرکت لوک‌اویل روسیه گفته که قیمت نفت تا سال۲۰۵۰ تحت هر سه سناریو توسعه انرژی از ۱۰۰‌دلار در هر بشکه فراتر خواهد رفت.

طبق سناریوی «تکاملی»، پس از محاسبه تورم و سهم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تولید‌کننده‌ها از انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای، قیمت نفت به ۱۲۸ دلار در هر بشکه خواهد رسید. به گفته این مقام شرکت روسی، در سناریوی «تعادل» قیمت نفت به ۱۹۷ دلار در هر بشکه و در سناریوی «تحول» به ۳۸۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید. در هر سه سناریو، تورم بیشترین تاثیر را بر رشد قیمت این محصول استراتژیک دارد.

به گفته فدون، در عین حال، اگر مشکل سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری ناکافی در توسعه و تولید ذخایر ادامه یابد، بالاترین رقم ممکن است در سال۲۰۵۰ باشد. وی پیش‌بینی کرد که مصرف هیدروکربن تا سال۲۰۳۰ ثابت خواهد ماند و استفاده از سوخت‌های مایع در اقتصادهای بزرگی مانند ایالات‌متحده و چین تنها پس از سال ۲۰۳۵ کاهش یابد.

بر اساس این گزارش، در عین حال روسیه می‌تواند با کاهش ردپای کربن تا سال۲۰۵۰ در صادرات هیدروکربن به کشور‌پیشتاز تبدیل شود. روسیه قصد دارد با وجود برنامه اوپک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پلاس برای افزایش تولید نفت، صادرات نفت خود را در سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه نخست سال۲۰۲۲ میلادی کاهش دهد.

با این حال، برنامه صادرات دوره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماهه روسیه در روز جمعه (۲۶ آذرماه) نشان داد که صادرات و ترانزیت نفت این کشور در سه‌ماه نخست سال۲۰۲۲، رقم ۵۶ میلیون و ۵۰ تن خواهد بود، این در حالی است که این رقم در سه‌ماهه چهارم سال‌جاری میلادی ۵۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن بود.

به گزارش «شانا» به نقل از خبر‌گزاری رویترز، روسیه قصد دارد با وجود برنامه سازمان کشورهای صادرکننده نفت‌(اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پلاس) برای بالا‌بردن سطح عرضه نفت، صادرات این کالای راهبردی را در سه‌ماه نخست سال آینده میلادی کاهش دهد.

بر اساس محاسبات رویترز، صادرات روزانه نفت روسیه و ترانزیت نفت از قزاقستان، جمهوری‌آذربایجان و ترکمنستان از طریق خط لوله ترنسنفت در سه‌ماه نخست سال آینده میلادی نسبت به سه‌ماه چهارم امسال ۷/ ۱‌درصد کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد.

دو معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گر بازار نفت روسیه دراین‌باره گفتند: حجم کمتر صادرات نفت برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده برای سه‌ماه نخست سال۲۰۲۲ ممکن است نشانه قصد روسیه برای افزایش داخلی فرآوری نفت‌خام باشد.