به‌‌‌ گزارش فایننشال‌تایمز، آمریکا مذاکراتی با قطر و سایر صادرکنندگان بزرگ گاز برای عرضه گاز به اروپا در صورت حمله روسیه به اوکراین و مختل شدن صادرات گاز این کشور به اروپا برگزار کرده است.

مذاکرات بین قطر و کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر دریافت محموله‌‌‌های گاز طبیعی مایع متمرکز بوده و به‌‌‌دنبال عدم‌پیشرفت گفت‌‌‌وگوهای امنیتی بین واشنگتن و مسکو در این هفته، شدت گرفته است.

نگرانی در مورد این درگیری که می‌‌‌تواند عرضه گاز به اروپا را در بحبوحه افزایش قابل‌‌‌ملاحظه قیمت آن به خطر بیندازد، بالا گرفته است. مقامات هشدار داده‌‌‌اند هیچ راه‌‌‌حل سریعی برای حل این مشکل وجود ندارد؛ چون اروپا همین حالا هم در بحران انرژی به‌‌‌ سر می‌‌‌برد.

تنش‌‌‌ها بین غرب و روسیه به‌‌‌دنبال استقرار بیش ‌‌‌از ۱۰۰هزار سرباز روسی در مرز اوکراین افزایش یافته است. آمریکا، روسیه را تهدید کرده است که در صورت حمله به اوکراین با تحریم‌‌‌های سختی مواجه خواهد شد، این درحالی است که برخی مقامات، کرملین را به استفاده سیاسی از صادرات گاز خود متهم کرده‌‌‌اند.

فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی هفته گذشته گفت: روسیه عرضه گاز به اروپا را در زمان افزایش تنش‌‌‌های ژئوپلیتیکی مختل کرده است.

این نگرانی وجود دارد که این درگیری‌‌‌ها باعث کاهش بیشتر عرضه گاز به اروپا شود؛ آن‌‌‌هم زمانی که بالا رفتن قیمت گاز، تورم را در این قاره افزایش داده است. دراین‌‌‌صورت اروپا با مشکلات صنعتی، خاموشی و حتی کمبود گاز برای گرمایش خانه‌‌‌ها مواجه خواهد شد.