جواد اوجی، وزیر نفت روز یکشنبه در تازه‌‌‌ترین مطلب در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «طی ۲۴ساعت گذشته رکورد تاریخی مصرف ۶۹۲میلیون مترمکعب گاز در بخش‌‌‌های خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده ثبت شد. گرچه با لطف خداوند متعال و تلاش کارکنان صنعت نفت شبکه گاز پایدار است، ولی ادامه این شرایط مستلزم همکاری هموطنان عزیز و مدیریت مصرف است.»

جولایی: مصرف روزانه گاز به ۷۰۰میلیون مترمکعب می‌‌‌‌‌‌رسد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمدرضا جولایی در این باره گفت: با توجه به کاهش دما در مناطق شمال و شمال‌غرب کشور، اکنون به‌‌‌طور میانگین روزانه ۶۵۰ تا ۶۶۰میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌شود که حدود ۸۰‌درصد گاز تولیدی کشور است.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران  با بیان اینکه این مقدار مصرف بسیار زیاد است و سبب اعمال محدودیت‌ها در دیگر صنایع می‌شود، افزود: هر چقدر مصرف گاز در بخش خانگی افزایش یابد، به همین میزان مجبوریم سوخت نیروگاه‌‌‌ها و صنایعی مانند فولاد و پتروشیمی‌‌‌ها را کم کنیم.

وی ادامه داد: در نیروگاه‌‌‌ها کمبود سوخت را با جایگزینی سوخت مایع جبران می‌‌‌کنیم، اما در بعضی صنایع مانند پتروشیمی و فولاد امکان جایگزینی نیست و ناچار باید فعالیت آنها را محدود کنیم.

وی درباره پراکندگی مصرف گاز کشور اظهار کرد: هم‌اکنون استان‌‌‌های تهران، قم و البرز بیشترین مصرف روزانه را دارند و چیزی حدود ۱۵۰میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌کنند و پس از این، استان‌‌‌های شمال‌غربی کشور هستند که مصرفی حدود ۱۱۰ تا ۱۱۵میلیون مترمکعب در روز دارند.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: استان‌‌‌های شمالی کشور با مصرف روزانه ۸۰میلیون مترمکعب و استان‌‌‌های شمال‌شرقی کشور با مصرفی در همین حدود در رتبه‌‌‌های بعدی قرار دارند. وی درباره نسبت کاهش درجه هوا با افزایش مصرف گاز در کشور تصریح کرد: این دو عامل نسبت عکس با هم دارند؛ یعنی هر چه دما کمتر شود، مصرف بیشتر می‌شود.

جولایی با بیان اینکه هر چه نسبت این دو عامل کمتر باشد بهتر است، گفت: هرچه به دمای صفر نزدیک‌‌‌تر می‌‌‌شویم، مصرف به‌‌‌صورت تصاعدی بالا می‌رود. بنابراین پیش‌بینی می‌‌‌کنیم با توجه به ماندگاری هوای سرد در روزهای آینده ۴ یا ۵‌درصد به مصرف گاز کشور افزوده شود و حد نصاب روزانه ۷۰۰میلیون مترمکعب را ثبت کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه این مقدار مصرف تاکنون در کشور سابقه نداشته است، بیان کرد: سال گذشته تنها یک روز مصرف ۶۶۷میلیون مترمکعبی را ثبت کردیم، این در حالی است که حدود دو هفته است بالای ۶۰۰ میلیون مترمکعب مصرف داریم.مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با اعلام اینکه در سرانه مصرف نسبت به میانگین وزنی، کاهش دما بیشتر از استانداردها دخیل بوده است، گفت: طبق محاسبه‌‌‌های انجام‌‌‌شده حدود ۱۰‌درصد بالاتر از آن چیزی که باید، مصرف می‌‌‌کنیم.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر اینکه ۸۰‌درصد سبد انرژی کشور با گاز تامین می‌شود، تصریح کرد: اگر این روند اصلاح نشود، بی‌‌‌شک در سال‌های آینده دچار مشکل خواهیم شد.