این دو کشور تحت قراردادی که سال ۲۰۲۰ شروع شد، بنزین ایران را در ازای سوخت جت ونزوئلا مبادله و به برطرف کردن مشکل کمبود سوخت در این کشور آمریکای‌جنوبی کمک کردند. بر اساس برنامه واردات و صادرات شرکت ملی نفت ونزوئلا که به دست رویترز رسیده، نفتکش بسیار غول‌پیکری با پرچم ایران به نام «استرلا» تحت مالکیت شرکت ملی نفتکش ایران روز جمعه وارد آب‌‌‌های ونزوئلا شده است. بر اساس داده‌‌‌های خدمات رصد نفتکش تنکر ترکرز، این نفتکش ماه دسامبر پیش از خروج از بندر تمبک ایران، سیستم‌های رهیابی خود را خاموش کرد و روز دوشنبه با کمک یدک‌کش وارد بندر خوزه شرکت ملی نفت ونزوئلا شد. بر اساس شرایط این قرارداد، این میعانات گازی باید ماه دسامبر به ونزوئلا می‌‌‌رسید، اما به علت کمبود منابع ذخیره‌‌‌سازی و مشکلات بندر خوزه، با تاخیر همراه بوده است.کمبود ظرفیت ذخیره‌سازی در ساحل که شرکت ملی نفت ونزوئلا را مجبور کرد سال گذشته به ذخیره‌‌‌سازی روی آب روی بیاورد، اخیرا سبب شده است این شرکت، صادرات نفت‌خام رقیق‌شده به آسیا را که ترکیبی از نفت فوق‌سنگین و میعانات گازی وارداتی است از سر بگیرد.  تحلیلگران صنعت نفت می‌‌‌گویند، تولید نفت ونزوئلا در ماه‌‌‌های اخیر با کمک فنی ایران و سایر بازیگران که به این کشور کمک می‌کنند تا تحریم‌های آمریکا را دور بزند، دوبرابر شده است.

منابع آگاه در صنعت نفت به «میامی هرالد» گفته‌‌‌‌‌‌اند تولید نفت ونزوئلا در ماه دسامبر ۲۰۲۱ به‌‌‌طور متوسط به ۹۰۰‌هزار بشکه در روز رسیده است و می‌‌‌تواند ماه ژانویه به ۸۵۰‌هزار بشکه در روز برسد که این امر بیشتر به لطف محموله‌‌‌‌های منظم تینر از ایران رخ داده است که به ونزوئلا اجازه داد کاهش تولید داخلی را جبران کند.

نفتای ایران که برای دور زدن تحریم‌‌‌ها از مسیرهای مبهم به دست ونزوئلا می‌‌‌رسد، برای فروش نفت‌خام میدان نفتی اورینوکو ضروری است؛ نفت این میدان برای فروش در بازارهای جهانی به رقیق شدن نیاز دارد. واردات این رقیق‌کننده‌‌‌ها از آن جهت برای ونزوئلا حیاتی است که نفت میدان اورینوکوی این کشور بسیار سنگین بوده و بدون اضافه کردن رقیق‌کننده امکان استخراج آن وجود ندارد.