قراردادهای جدید نفتی به روایت اوجی

 اوجی همچنین به مقاومت صنعت پتروشیمی در برابر تحریم‌‌‌ها اشاره کرد و از عرضه ۱۰ میلیارد دلار ارز توسط فعالان این صنعت در سامانه نیما خبر داد. گفتنی است که وزیر نفت ضمن دادن خبر عقد قراردادهای خارجی که به زودی اعلام می‌‌‌شود، به مذاکراتی که با برخی از شرکت‌‌‌های بزرگ بین‌‌‌المللی در جریان است نیز اشاره کرد. وی همچنین اظهار داشت که روز یکشنبه به عنوان بخشی از ۵/ ۴ میلیارد یورو قرارداد نفتی که توسط دولت سیزدهم وعده داده شده بود، قراردادهایی به ارزش ۳/ ۱ میلیارد دلار به امضا رسیده است. مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در این آیین گشایش، خبر از افزایش ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی کشور به ۲۰۰ میلیون تن تا پایان برنامه هشتم توسعه خبر داد.

دستاوردهای انقلاب در صنعت نفت

روز گذشته پانزدهمین نمایشگاه بین‌‌‌المللی ایران‌پلاست با حضور وزیر نفت، تعدادی از نمایندگان مجلس، سفرا، معاونان وزیر نفت و مالکان و فعالان صنعت پتروشیمی در محل دائمی نمایشگاه‌‌‌های بین‌‌‌المللی تهران آغاز شد. این دوره از نمایشگاه ایران‌پلاست با مشارکت ۴۳۰ شرکت ایرانی و خارجی از کشورهای چین، تایوان و ایتالیا برگزار می‌‌‌شود. گفتنی است که این نمایشگاه همچنین همزمان به صورت مجازی نیز برگزار می‌‌‌شود. در جریان آیین گشایش پانزدهمین نمایشگاه بین‌‌‌المللی ایران‌پلاست، جواد اوجی، وزیر نفت به این نکته اشاره کرد که صنعت پتروشیمی به تمام معنا یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی است و اظهار داشت: « ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور در ابتدای انقلاب بر اساس روایت‌‌‌های مختلف، از ۵/ ۱ میلیون تن تا ۳ میلیون تن در سال بوده که آن هم بیشتر اوره و آمونیاک برای مقاصد کشاورزی استفاده می‌‌‌شد.»

وزیر نفت همچنین عنوان کرد که با تلاش نخبگان و فعالان این صنعت، ظرفیت صنعت پتروشیمی کشور در سال ۱۴۰۰ به ۹۰ میلیون تن رسیده و طیف متنوعی از پلیمرها، مواد شیمیایی، کودهای شیمیایی، مواد آروماتیک، مواد هیدروکربنی و همچنین تکمیل صنایع پتروشیمی را تولید می‌‌‌کنند.اوجی همچنین دستاوردهای انقلاب در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی را خیره‌‌‌کننده خواند و گفت: «ایران با دارا بودن ۱۵۳ میلیارد بشکه نفت قابل استحصال و ۳۳ هزار میلیارد مترمکعب گاز قابل استحصال، رتبه نخست مجموع ذخایر هیدروکربوری را در دنیا به خود اختصاص داده است و در ۴۴ سال گذشته صنعتمان را رشد و توسعه داده‌ایم.»

اوجی در ادامه با اشاره به دستاوردهای صنعت گاز از ابتدای انقلاب تاکنون گفت که ایران در آن زمان یک پالایشگاه بیدبلند داشته و ظرفیت تولید گاز کشور هم ۲۵ میلیون مترمکعب در روز بود، که امروز به بیش از یک میلیارد مترمکعب رسیده و در حوزه پالایش و پخش نیز دستاوردهای مشابهی داشته‌‌‌ایم. اوجی همچنین با اشاره به گازرسانی به ۸۵ درصد ضریب روستایی و ۹۸ درصد ضریب خانگی در حوزه شهری، این امر را از دیگر دستاوردهای انقلاب دانست.

عرضه۱۰ میلیارد دلار ارز در سامانه نیما

وی با اشاره به بخش پتروشیمی و با بیان اینکه در دولت سیزدهم باید شاهد تحول در این صنعت باشیم، عنوان کرد تا پایان سال ۱۴۰۶ ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به ۱۴۰ میلیون تن در سال می‌‌‌رسد. اوجی با بیان اینکه عمده خوراک صنایع پتروشیمی، گاز است، افزود: «با توجه به ذخیره ۳۳ هزار میلیارد مترمکعبی قابل برداشت گاز در کشور، بی‌‌‌شک پشتیبانی خوبی از تولیدات صنایع پتروشیمی خواهیم داشت.» وی در ادامه عنوان کرد: «به جرات می‌‌‌گویم، هیچ حوزه‌‌‌ای سودآورتر از صنعت پتروشیمی نیست، به‌‌‌ویژه اگر در بخش صنایع تکمیلی و زنجیره حرکت کنیم زیرا این بخش افزون بر اینکه به سرمایه کم نیاز دارد، سودآوری بالایی دارد.» اوجی در ادامه به بحث تحریم‌‌‌ها اشاره کرد که صنعت پتروشیمی کمترین تکانه‌‌‌ها و آسیب‌‌‌ها از آن را داشته و درآمدهای این صنعت به صنعت نفت طعنه می‌‌‌زند. وزیر نفت افزود: «فعالان بخش پتروشیمی امسال نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار در سامانه نیما عرضه کردند و خوشبختانه این درآمد در بخش‌‌‌های مختلف کشور استفاده شد.» اوجی بر نامتوازن بودن سرمایه‌‌‌گذاری‌‌‌ها در صنعت پتروشیمی تاکید کرد و گفت که هر چه در صنعت پتروشیمی سرمایه‌‌‌گذاری کنیم، کم است.

قراردادهای تازه نفتی داخلی و خارجی

اوجی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه شرکت ملی نفت در توسعه میادین گازی و میادین مشترک اظهار داشت: «از ابتدای روی کارآمدن دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۵/ ۴ میلیارد دلار قرارداد توسعه میدان‌‌‌های نفت و گاز با شرکت‌‌‌های داخلی و خارجی امضا شده، ضمن اینکه بیش از ۱۰ تفاهم‌‌‌نامه هم امضا شده است.»

وزیر نفت همچنین تاکید کرد که قراردادهای داخلی با شرکت‌‌‌های توانمند داخلی که بعضی از آنها کنسرسیوم تشکیل داده‌‌‌اند، امضا شده است. وی همچنین اشاره‌‌‌ای به قراردادهای خارجی داشت و تصریح کرد: «قراردادهای نفتی و گازی که با شرکت‌‌‌های خارجی امضا شده‌‌‌‌‌‌اند را هم به وقتش به مردم عزیز اعلام می‌‌‌کنیم.» اوجی، محورهای امضای این قراردادها را افزایش توان تولید نفت و گاز و تامین خوراک اعلام کرد و افزود که طی ۳ تا ۴ ماه آینده تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌های امضا شده نیز به مرحله امضای قرارداد می‌‌‌رسد. وزیر نفت همچنین اشاره‌‌‌ای به مذاکرات وین داشت و گفت که ما منتظر نتایج این مذاکرات نمی‌‌‌مانیم. وی به مذاکرات شرکت‌‌‌های بزرگ بین‌‌‌المللی جهان با وزارت نفت اشاره کرد و افزود: «قطعا اگر این مذاکرات به نتیجه برسد، شاهد گشایش‌‌‌های بهتری خواهیم بود، زیرا در همین مدت بسیاری از شرکت‌‌‌های بزرگ بین المللی دنیا به ما ایمیل زده‌‌‌اند و مذاکراتشان را برای سرمایه‌‌‌گذاری در حوزه نفت و گاز شروع کرده‌‌‌اند.»

جواد اوجی ضمن اشاره به اقدامات وزارت نفت در بحث تامین خوراک، به احداث واحد ۳۰۰ هزار بشکه‌‌‌ای پتروپالایشگاهی که در لایحه بودجه آمده اشاره کرد و با بیان اینکه پتروپالایشگاه‌‌‌ها علاوه بر تامین سوخت و تضمین امنیت انرژی، خوراک صنعت پتروشیمی را نیز تامین می‌‌‌کنند، یادآور شد: «بالغ بر ۱۲ قرارداد پتروپالایشگاهی منعقد شده که ۸ قرارداد مربوط به نفت خام و ۴ قرارداد هم بر پایه خوراک میعانات گازی است که بالغ بر یک میلیون و ۴۶۰ هزار بشکه ظرفیت فرآورشی می‌‌‌شود که به تامین سوخت و تامین خوراک می‌‌‌پردازد.»

وزیر نفت همچنین در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌‌‌المللی ایران‌پلاست در پاسخ به خبرنگاران اعلام کرد که روز یکشنبه قراردادهایی در صنعت نفت به ارزش یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون یورو با حضور رئیس جمهور به امضا رسیده است. به گزارش ایرنا، جواد اوجی اظهار داشت که یکی از این قراردادها مربوط به جمع‌‌‌آوری گازهای همراه نفت در میادین شرق کارون است که ارزشی ۵۰۰ میلیون دلاری دارد. وی همچنین تاکید کرد که در آینده نزدیک قرارداد جمع‌آوری گازهای همراه میادین غرب کارون نیز به امضا خواهد رسید و تا پایان دولت سیزدهم تکلیف گازهای همراه مشخص می‌‌‌شود. اوجی همچنین خبر از امضای قرارداد دیگری به ارزش ۸۵۰ میلیون دلار برای توسعه میدان مشترک سهراب داد و افزود: «این قرارداد جزو همان ۵/ ۴ میلیارد یورو قراردادی است که از ابتدای دولت سیزدهم برای توسعه میادین نفت و گاز به امضا رسیده است.»

افزایش ظرفیت پتروشیمی به ۲۰۰ میلیون تن

مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در آیین گشایش این نمایشگاه اعلام کرد که ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی هم‌اکنون ۹۰ میلیون تن در سال است و پیش‌‌‌بینی می‌‌‌شود این رقم تا پایان سال آینده به ۱۰۴ میلیون تن برسد. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های انجام شده برای توسعه صنعت پتروشیمی اشاره کرد و ادامه داد: «ظرفیت صنعت پتروشیمی تا پایان برنامه هفتم توسعه حدود ۱۴۰ میلیون تن در سال و تا پایان برنامه هشتم توسعه حدود ۲۰۰ میلیون تن در سال خواهد بود.» شاهمیرزایی با بیان اینکه هم‌‌‌اکنون مبادلات محصولات پتروشیمی با کشورهای مختلف دنیا در حال انجام است، گفت: «در ماه‌‌‌های اخیر مذاکراتی با کشورهای بزرگ دنیا برای فروش محصولات پتروشیمی ایران صورت گرفته است.» شاهمیرزایی همچنین از هلدینگ‌‌‌ها تقاضا کرد که در صنایعی که زودبازده نیستند، سرمایه‌‌‌گذاری کنند. وی ادامه داد: در آینده بالغ بر ۹۰ درصد از کالاها و صنایع موردنیاز بشر باید از مسیر انواع محصولات پتروشیمی عبور کند.