عراق در تلاش است سرمایه‌گذاری‌‌‌های بزرگ و جدیدی را به صنعت انرژی خود جذب کند. شرکت‌های نفت بین‌المللی، عراق را به‌‌‌خاطر سوددهی ضعیف قراردادهایشان ترک کرده‌‌‌اند و دولت عراق مجبور شده بارها هدف تولید خود را پایین بیاورد.

شرکت توتال فرانسه در سال گذشته میلادی توافق کرد در ۴ پروژه نفت و گاز و انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر در جنوب بصره طی ۲۵ سال سرمایه‌گذاری کند. این قرارداد به‌‌‌دنبال دیدار امانوئل ماکرون، رئیس‌‌‌جمهور فرانسه در سپتامبر ۲۰۲۱ توسط وزارت نفت عراق امضا شد.

اما این وزارتخانه در مورد جزئیات مالی این قرارداد با تمام بخش‌‌‌های دولت که این قرارداد باید به تاییدشان برسد، توافق نکرده است و حالا به‌‌‌دنبال انتخابات مجلس عراق، این قرارداد باید به تایید کابینه جدید عراق که شامل وزرای جدید نفت و دارایی می‌شود هم برسد و این کابینه حداقل تا پایان مارس شروع به کار نخواهد کرد.

وزارت نفت عراق بروز هرگونه مشکل در اجرای این قرارداد با شرکت توتال را رد کرده و طی بیانیه‌‌‌ای اعلام کرد اجرای این قرارداد تنها نیاز به زمان دارد.

شرکت توتال اعلام کرد قرارداد به سمت نهایی شدن پیش می‌رود اما در مورد بعضی از شرایط باید گفت‌‌‌وگو شود.

سیاستمداران عراق نگران برخی مفاد و شرایط این قرارداد هستند که علنی نشده و قبلا هم گزارش نشده‌‌‌اند و نسبت ‌‌‌به عدم‌شفافیت این قرارداد اعتراض دارند.

وزارت نفت عراق طی بیانیه‌‌‌ای اعلام کرد هنوز در مورد تامین مالی شرکت توتال طبق این قرارداد به توافق نرسیده‌‌‌اند.

طبق مفاد پیش‌‌‌نویس این قرارداد، شرکت توتال ۱۰‌میلیارد دلار از سرمایه‌گذاری اولیه را برای تامین مالی پروژه وسیع‌‌‌تر از طریق فروش نفت میدان رتاوی دریافت می‌کند. میدان رتاوی درحال‌‌‌حاضر ۸۵‌هزار بشکه در روز تولید دارد و پس‌‌‌از کسر سهم شرکت توتال، باقی درآمد به خزانه دولت می‌‌‌رسد.

توتال قرار است ۴۰‌درصد از درآمد فروش نفت این میدان نفتی را بردارد.

شرکت توتال هم نگرانی‌هایی در مورد این قرارداد دارد. این شرکت فرانسوی شراکت شرکت نفت دولتی عراق را در این پروژه رد کرده است.