قیمت نفت برنت در زمان نگارش این گزارش (ساعت ۱۵ به وقت تهران) با ۶۷/ ۲ دلار افزایش معادل ۸/ ۲ ‌درصد به ۰۶/ ۹۸ دلار در هر بشکه رسید. این نفت شاخص پیش از این با رسیدن به سطح ۵/ ۹۹ دلار بر بشکه توانسته بود به بالاترین قیمت از سپتامبر ۲۰۱۴ برسد.

بهای نفت وست‌تگزاس اینترمدییت هم با ۷۶/ ۳ دلار رشد معادل ۱۳/ ۴ درصد به ۸۳/ ۹۴ دلار بر بشکه رسید. نفت خام آمریکا هم با لمس ۹۶ دلار در ساعات پیشین رکورد ۷ ساله خود را ارتقا داد.

ایالات متحده آمریکا و متحدانش سرگرم طراحی یک بسته تحریمی شدید علیه روسیه در صورت حمله به اوکراین بوده‌‌‌اند؛ با این حال، از آنجا که روسیه پیش از این نیز در دو منطقه دونباس و لوهانسک نیروی نظامی داشته، انتظار می‌رود نسخه خفیف‌‌‌تر این تحریم‌ها اعلام شود.

تاماس وارگا از کارگزاری نفت PVM در این باره گفت: «پتانسیل رالی نفت به سطوح بالای ۱۰۰ دلار یک نیروی عظیم دریافت کرده است.» او افزود: «آنهایی که روی چنین حرکتی شرط بسته بودند، وخیم شدن درگیری‌‌‌ها را پیش‌بینی کرده بودند.»

نوربرت روکر، تحلیلگر ژولیوس بائر هم می‌‌‌گوید: «ما بازار نفت را در دوره‌‌‌ای از صعود حبابی و اضطراب می‌بینیم که ترس‌‌‌های ژئوپلیتیک و هیجانات هم به آن اضافه می‌‌‌شوند.» او افزود: «با توجه به پایداری این حالت، قیمت نفت به احتمال زیاد در کوتاه‌مدت به منطقه سه‌‌‌رقمی وارد خواهد شد.»

بحران اوکراین از بازار نفت که خود به دلیل محدودیت عرضه و ریکاوری تقاضا پس از پاندمی کرونا جهش قیمتی داشت، حمایت کرده است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش که به اوپک‌‌‌پلاس معروف هستند هم از افزایش سریع‌تر تولید اجتناب کرده است.

یکی از مقامات بلندپایه بریتانیا دیروز سه‌‌‌شنبه در مورد بحران اوکراین گفته وضعیت به بغرنجی بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ است. در آن بحران آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی در میانه جنگ سرد تا مرز جنگ اتمی پیش رفته بودند.

در این میان، وزیر نفت نیجریه در حاشیه اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) در دوحه قطر نظر اوپک‌‌‌پلاس را تکرار کرد و گفت نیازی به افزایش اضافی تولید این گروه با توجه به چشم‌‌‌انداز توافق هسته‌‌‌ای ایران و قدرت‌‌‌های جهانی نمی‌‌‌بیند زیرا عرضه بیشتری از سوی ایران به بازار نفت جاری خواهد شد.

مذاکرات هسته‌‌‌ای در وین در جریان است و پیشرفت‌‌‌های زیادی در آن حاصل شده است. دیپلمات‌‌‌ها می‌‌‌گویند مذاکرات در مرحله نهایی است. به گفته موسسات نفتی، در صورت توافق، ایران می‌تواند صادرات نفت خود را بیش از یک‌میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

در هفته گذشته عامل کاهشی ایران در بازار، نیروی بالاتری در برابر عامل روسیه داشت و همین امر موجب کاهش هفتگی قیمت شده بود. با این حال، از ابتدای هفته کاری فعلی تحولات در مرز روسیه و اوکراین موجب پررنگ شدن این فاکتور افزایشی شده است.

این امر فقط نفت را تحت‌تاثیر قرار نداده است و دیگر منابع انرژی مانند گاز هم افزایش داشته‌‌‌اند. گاز طبیعی در اروپا بیشترین رشد را در بین کامودیتی‌‌‌ها ثبت کرد و تا ۱۳‌درصد هم بالا رفت. برق و زغال‌سنگ هم در آلمان با افزایش قیمت مواجه شدند.

هنوز جزئیاتی در مورد اینکه روسیه چه تعداد از نیروهای خود را به اوکراین گسیل می‌کند در دست نیست اما این درگیری موجب تهدید عرضه انرژی روسیه می‌شود. این کشور بزرگ‌ترین تامین‌‌‌کننده گاز به اروپاست که یک‌‌‌سوم آن از طریق خط لوله نورد استریم یک از خاک اوکراین عبور می‌کند. روسیه همچنین با تولید بیش از ۱۰‌میلیون بشکه نفت، دومین تولیدکننده بزرگ جهان پس از آمریکاست و فرآورده‌‌‌های پالایشی قابل ملاحظه‌‌‌ای هم صادر می‌کند.