تهدید روسی برای گاز جهانی

آمریکا و متحدانش سه‌‌‌شنبه تحریم‌هایی را علیه چند بانک و شخص روسی به دلیل به‌‌‌رسمیت شناختن دو منطقه جدایی‌‌‌طلب اوکراین علیه این کشور اعلام کردند. با وجود اینکه این تحریم‌ها با بسته تحریمی که غرب در حال آماده‌‌‌سازی در صورت حمله روسیه به اوکراین است، متفاوت است، می‌تواند آثاری از چند جهت بر نفت و گاز روسیه و بازار جهانی داشته باشد. یک مقام بلندپایه دولت آمریکا در این مورد گفته نه این تحریم‌ها و نه تحریم‌هایی که ممکن است در آینده نزدیک علیه روسیه اعمال شود، عرضه نفت و گاز این کشور را هدف قرار نخواهد داد.

 با این حال، سفیر روسیه در آمریکا معتقد است این تحریم‌ها به بازارهای مالی و انرژی جهان آسیب می‌‌‌زند. علاوه بر این، اقدامات ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه باعث تعلیق خط لوله نورد استریم ۲ توسط آلمان شده که قرار بود دریافت‌‌‌کننده اصلی گاز از این طریق باشد. در پاسخ، دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر سابق روسیه در توییتی با اشاره به عدم‌صدور مجوز نورد استریم ۲، نوشت: «به دنیای جدیدی که اروپایی‌‌‌ها به زودی در آن گاز را با قیمت ۲۰۰۰ یورو به ازای هر ‌هزار مترمکعب خواهند خرید، خوش‌‌‌آمدید.» بهای گاز روز سه‌‌‌شنبه ۸۳۰ یورو قیمت‌گذاری شد.

آمریکا: تحریم‌ها بازار انرژی را هدف قرار نمی‌‌‌دهند

یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته تحریم‌های روز سه‌‌‌شنبه  دولت بایدن برای تنبیه اقتصاد روسیه به دلیل تنش‌‌‌ها با اوکراین، با هدف ضربه زدن به بازارهای انرژی طراحی نشده‌‌‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کشورهای غربی به این دلیل که مسکو پس از به رسمیت شناختن دو منطقه جدایی‌‌‌طلب اوکراین، فرمان اعزام نیرو به این مناطق را صادر کرده است، بر برخی بانک‌ها و افراد روسی تحریم‌هایی وضع کردند.

این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود در‌این‌باره گفت: «تحریم‌هایی که امروز وضع می‌شود، همچنین آنهایی که ممکن است در آینده نزدیک اعمال شود، جریان نفت و گاز را هدف قرار نمی‌‌‌دهد.» او افزود: «می‌خواهیم بازارها این نکته را لحاظ کنند که نیازی به افزایش قیمت در حال حاضر نیست.»

با وجود تلاش‌‌‌های دولت بایدن برای آرام نگه داشتن بازار نفت، بهای طلای سیاه پس از تحولات روسیه و اوکراین تا مرز ۱۰۰ دلار بر بشکه پیشروی کرد.

این مسوول اضافه کرد که انتظار می‌رود هر اتفاقی که حالا یا در روزهای آینده روی زمین در اوکراین رخ می‌دهد، اثری بر جریان نفت در بازارهای جهانی نداشته باشد.  این عضو ارشد دولت ایالات متحده همچنین گفت که مقامات آمریکایی اخیرا با کشورهای عضو اوپک و دیگر مصرف‌کنندگان بزرگ نفت برای واکنش در صورت نیاز برای آرام کردن بازارهای انرژی کار کرده است.

دولت بایدن گفته همه گزینه‌‌‌ها برای مقابله با روسیه، شامل تحریم نهادهایی که می‌تواند بر انرژی اثر بگذارد، روی میز است. اما دولت این کشور نگران است که این اقدامات باعث بالا رفتن بهای سوخت برای مصرف‌کنندگان پیش از انتخابات کنگره در اواخر سال‌جاری شود.

بحران جدی اوکراین

وقتی قیمت نفت در نوامبر سال گذشته بالا رفت، مقامات آمریکایی گفتند برای اولین بار با برخی کشورهای مصرف‌کننده نفت شامل چین، کره‌جنوبی، ژاپن و هند برای آزادسازی هماهنگ نفت از ذخایر استراتژیک هر کشور همکاری می‌کند. با این حال، تاکنون فقط ایالات متحده حجم زیادی نفت از ذخایر استراتژیکش به بازار تحویل داده است.

مقام مذکور همچنین گفته آمریکا آماده اقدام برای مقابله با قیمت بالا در بحبوحه «بحران جدی در اوکراین» با سناریوهایی متفاوت از آنچه در نوامبر اعلام شده، است. با این حال او نگفت که چنین اقداماتی به معنای تعهد بیشتر برای مصرف از ذخایر نفتی خواهد بود یا خیر.

در همین حال، کلیرویو انرژی پارتنرز که یک گروه تحقیقاتی غیرحزبی است هم گفته ولادیمیر پوتین ممکن است با اقداماتی که مسکو می‌تواند کاملا انکارشان کند، تحریم‌های آمریکا را تلافی کند. این موسسه افزود که این اقدامات می‌تواند شامل کاهش صادرات نفت و گاز شود اما این کشور عواملی مانند تعمیرات ضروری تجهیزات، آسیب ناشی از درگیری نظامی یا حمله سایبری توسط غرب را دلیل آن عنوان کند. به گزارش خبرگزاری تاس، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا در اظهاراتی گفت: «بدون شک، تحریم‌های اعمال شده علیه ما به شدت به بازارهای مالی و انرژی جهانی ضربه می‌‌‌زند. ایالات متحده نیز بدون تاثیرپذیری نخواهد ماند زیرا شهروندان عادی عواقب افزایش قیمت‌ها را احساس خواهند کرد.»

بحران اوکراین و نگرانی معامله‌‌‌گران از تاثیر تحریم‌های جدید علیه روسیه همچنین بر ارزش نفت این کشور تاثیر منفی گذاشت. گروه تجارت نفت ترافیگورا و شاخه تجارت شرکت لوک‌‌‌اویل گفته‌‌‌اند هر دو نفت اورال روسیه که محبوب‌‌‌ترین گرید نفتی این کشور است را با ۳/ ۶ دلار در هر بشکه پایین‌‌‌تر از شاخص نفت خام برنت به فروش رسانده‌‌‌اند که این بیشترین تخفیف نفت روسیه طی ۱۱ سال گذشته بوده است.

تعلیق نورد استریم ۲ توسط آلمان

خط‌‌‌لوله پرمناقشه نورد استریم ۲ از روسیه به آلمان که ارزشی ۱۱‌میلیارد دلاری دارد روز سه‌‌‌شنبه به دلیل اقدامات پوتین در به ‌‌‌رسمیت شناختن دو منطقه جدایی‌‌‌طلب روسیه، توسط آلمان متوقف شد. این خط لوله سپتامبر سال گذشته تکمیل شد اما تاکنون در انتظار صدور مجوز آلمان و اتحادیه اروپا مانده است. پروژه نورد استریم ۲ قرار بود ارسال گاز از روسیه به آلمان را دو برابر کند. کاخ سفید نیز پس از تعلیق این خط لوله توسط آلمان از آن حمایت کرد و جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در‌این‌باره گفت: « خط لوله نورد استریم ۲ در این نقطه زمانی جلو نمی‌رود.» با این حال، از منظر کارشناسان اقدام آلمان به معنای تعلیق موقت این پروژه است و امکان تغییر موضع در آینده وجود دارد. در این میان، پوتین سه‌‌‌شنبه در یادداشتی برای نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) در قطر پس از توقف روند صدور گواهینامه این خط لوله انتقال گاز اعلام کرد که روسیه به عرضه بی‌‌‌وقفه گاز طبیعی به بازارهای جهانی ادامه خواهد داد.

تهدید روسیه به ۲۰۰۰ یورویی شدن گاز

پس از تعلیق نورد استریم ۲ یکی دیگر از مقامات بلندپایه روسیه به این اقدام واکنشی تهدیدآمیز نشان داد. دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر سابق روسیه که در حال حاضر معاون رئیس شورای امنیت این کشور است گاز ۲۰۰۰ یورویی به ازای هر ‌هزار مترمکعب را پیش‌بینی کرد. به گزارش خبرگزاری تاس، مدودف در حساب شخصی خود در توییتر گفت: «اولاف شولز، صدراعظم آلمان دستور توقف صدور مجوز نورد استریم ۲ را صادر کرد. خب، به دنیای جدیدی که اروپایی‌‌‌ها به زودی در آن ۲۰۰۰ یورو به ازای هر ‌هزار مترمکعب گاز پرداخت خواهند کرد، خوش آمدید.»وزیر انرژی قطر، پیش از این در مورد احتمال جبران کمبود گاز اروپا در صورت قطع صادرات گاز روسیه گفت که قطر نهایتا بتواند ۱۰ تا ۱۵‌درصد از محموله‌‌‌های گاز طبیعی مایع (LNG)  را به دیگر مقاصد منحرف کند. سعدالکعبی تاکید کرد که جایگزینی چنین حجم عظیمی از گاز طبیعی در مدت زمان کوتاه «تقریبا غیرممکن» است.

بهای گاز در هاب TTF هلند دیروز چهارشنبه ۸۵/ ۸۳  یورو در هر مگاوات ساعت بود. تنش‌‌‌های اوکراین باعث جهش ۱۳‌درصدی بهای گاز در روز سه‌‌‌شنبه شده بود. بهای گاز در این روز حدودا معادل ۸۳۰ یورو به ازای هر ‌هزارمترمکعب بود. بهای گاز در دسامبر سال گذشته به رکورد تاریخی ۲۲۰۰ دلار در هر ۱۰۰۰ مترمکعب رسید که معادل ۱۹۳۹ یورو است.