شرکت رصد نفتکش پترو لجستیک اعلام کرد: صادرات نفت دریابرد از روسیه از ابتدای مارس تاکنون به میزان ۳۵۰‌هزار بشکه در روز در مقایسه با فوریه افزایش پیدا کرده است. صادرات نفت به حدود ۳‌میلیون بشکه در روز و صادرات فرآورده‌‌‌های نفتی به بیش از ۲میلیون بشکه در روز رسیده است.

با این حال صادرات برخی از فرآورده‌‌‌های نفتی مانند نفت کوره و نفت گاز خلأ از ابتدای ماه مارس تاکنون نسبت به ماه فوریه به میزان ۴۰‌درصد کاهش پیدا کرده است.

نفت روسیه حتی پیش از اعلام ممنوعیت واردات انرژی روسیه به آمریکا، برای یافتن خریداران در بازار معاملات نقدی با مشکل روبه‌رو شده بود. اگرچه ممنوعیت آمریکا شامل حال میزان اندکی از صادرات نفت روسیه می‌شود اما تاثیر غیرمستقیم آن بزرگ‌تر است زیرا شمار رو به رشدی از خریداران و معامله‌‌‌گران به دلیل نگرانی از لطمه دیدن شهرتشان، به تحریم خودخواسته دست زده و از خرید نفت روسیه اجتناب کرده‌اند.

پترولجستیک شاهد آن بوده که نفت بیشتری به مقصد چین و همچنین هند می‌رود که احتمالا گرید نفتی اورال را که معمولا به اروپا صادر می‌شود، برای نخستین بار از ماه نوامبر خریداری کرده‌‌‌اند.

به گفته تحلیلگران و معامله‌‌‌گران، ممنوعیت واردات نفت روسیه به آمریکا احتمالا مشکلات روسیه برای فروش محموله‌‌‌های خود را مضاعف می‌کند زیرا خریداران بیش از قبل از خرید نفت روسیه خودداری می‌کنند و چین و هند برای جبران از دست دادن بازار اروپا کافی نخواهند بود.