عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو هیات‌رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، گزارش این کمیسیون درباره تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌‌‌های نفتی را قرائت کرد که این گزارش به شرح زیر است:

محورهای تحقیق و تفحص:

۱- ابهام‌‌‌های موجود در خصوص صادرات فرآورده‌‌‌های نفتی که این موارد عمدتا مربوط به دولت گذشته به‌‌‌ویژه در دوران تحریم بوده است.

۲- بررسی عملکرد شرکت یادشده در طرح موسوم به برندینگ. در این باره بعضی از واگذاری‌‌‌ها انجام شده بود که بعضی از شرکت‌های مسوول فاقد هرگونه صلاحیت بودند.

۳- بررسی عملکرد شرکت مذکور در طرح دوگانه‌‌‌سوز کردن حدود ۵/ ۱ میلیون خودروی عمومی. گزارش وزارت نفت در این رابطه از نظر متقاضیان تحقیق و تفحص کامل نبود و مقرر شد تحقیق و تفحص به‌‌‌منظور شفاف‌‌‌سازی انجام شود.

۴- بررسی عملکرد شرکت مذکور در قراردادهای پژوهشی. در این محور تحقیق و تفحص نیز قراردادهایی منعقد شده که جا دارد در این رابطه نیز شفاف‌‌‌سازی صورت گیرد.

۵- بررسی عملکرد شرکت مذکور در قراردادهای بخش حمل‌‌‌ونقل به‌‌‌ویژه در بخش دریایی. صادرات بسیاری از فرآورده‌‌‌های نفتی از طریق وزارت نفت و شرکت ملی پخش و پالایش صورت می‌گیرد که در این زمینه نیز نیاز به شفاف‌‌‌سازی داریم.

۶- بررسی عملکرد شرکت مذکور در خصوص نحوه تامین کاتالیست‌‌‌ها. در این زمینه نیز با توجه به اینکه برخی شرکت‌های داخلی مدعی تولید کاتالیست‌‌‌های باکیفیت هستند، اما شاهدیم که کاتالیست‌‌‌ها از شرکت‌های خارجی با صرف ارز زیاد وارد می‌شود.

در نهایت با جمع‌‌‌بندی گزارش‌های واصله، نمایندگان از پاسخ‌‌‌ها و گزارش‌های ارائه شده قانع نشده و ۵۱ نماینده خواستار انجام این تحقیق و تفحص شدند.

پس از سخنان عضو هیات‌رئیسه کمیسیون انرژی مجلس، مصطفی نخعی نیز به‌‌‌عنوان سخنگوی این کمیسیون درباره این تحقیق و تفحص گفت: نخستین و مهم‌ترین محور در تحقیق و تفحص از این شرکت مربوط به صادرات فرآورده‌‌‌های نفتی است. ابهام‌‌‌های فراوانی در این موضوع وجود دارد، هرچند نهادهای امنیتی و دستگاه‌های قضایی به این موضوع ورود و عده‌‌‌ای را در این زمینه بازداشت کرده‌‌‌اند، اما عمق مباحث مربوطه در این زمینه و تخصیص بی‌‌‌ضابطه فرآورده در برخی موارد باید توسط یک تیم کارشناسی مطلع و کارآزموده مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

نخعی ادامه داد: با توجه به اینکه نرخ نفت خام و میعانات گازی به‌‌‌صورت میانگین در سال ۹۹ حدود ۴۲ دلار بوده است مدیریت بازرگانی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌‌‌های نفتی ایران بنزین را با نرخ میانگین ۲۹ دلار در هر بشکه، نفت گاز را ۴۲ دلار در هر بشکه و سایر فرآورده‌‌‌ها نظیر نفت سفید، سوخت جت و نفت‌‌‌های سنگین را ۱۴ دلار در هر بشکه به فروش رسانده است، به این معنا که بنزین ۳/ ۱۲ دلار در هر بشکه و سایر فرآورده‌‌‌ها نظیر نفت سفید، سوخت جت و گاز مایع ۶/ ۲۷ دلار در هر شبکه ارزان‌‌‌تر از قیمت نفت خام به فروش رسیده است.

وی گفت: ارزان‌‌‌فروشی فرآورده‌‌‌های نفتی در سال ۱۳۹۹ توسط مدیریت بازرگانی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌‌‌های نفتی در مغایرت با ماده ۷۱ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت موضوع رعایت صرفه‌‌‌رسانی کشور در تعیین قیمت فرآورده‌‌‌های نفتی بر اساس قیمت جهانی سبب تاراج رفتن بالغ بر ۲/ ۱میلیارد دلار و به وجود آمدن ضرر و زیان به بیت‌‌‌المال شده است. حتی در بسیاری از موارد بنزین با اکتان ۸۷ به قیمت بسیار ناچیز ۱۲ دلار در هر بشکه یعنی ۱۶۰۰ تومان در لیتر به فروش رسیده است، در حالی که عموم مردم بنزین آزاد خود را به قیمت لیتری ۳‌هزار تومان خریداری می‌کنند، به عبارت دیگر در بهترین حالت یارانه بنزین خارجی‌‌‌ها یا سودهای هنگفت افراد دلال از حساب عموم مردم ایران پرداخت شده است.