تفاهم‌نامه نخست بین محمد اسماعیل کفایتی، رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز و عباس ابراهیمی، سرپرست معاونت سرآمدی و نخبگان (بنیاد ملی نخبگان) امضا شد. در ادامه، پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز و صندوق نوآوری و شکوفایی با هدف همکاری دوجانبه در زمینه ارائه خدمات توانمندسازی مدیریت فناوری و تجاری‌سازی به شرکت‌های دانش‌بنیان در چارچوب تسهیلات و حمایت‌های پیش‌بینی شده در دستورعمل ارائه خدمات توانمندسازی صندوق، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. توسعه و ارتقای سطح همکاری‌های صندوق با پارک‌های علم و فناوری برای ارتقای توانمندی‌ها و رقابت‌پذیری دانش‌بنیان‌ها، ارائه خدمات توانمندسازی گسترده‌تر و تخصصی‌تر با همکاری شرکت‌های مشاوره مدیریت آموزشی و تجاری‌سازی به شرکت‌های دانش‌بنیان در سطح استان‌ها، افزایش حجم ارائه خدمات توانمندسازی و تجاری‌سازی به شرکت‌های دانش‌بنیان در سطح استان‌ها و توسعه مجموعه‌های توانمندسازی و تجاری‌سازی منطقه‌ای در کشور از اهداف تفاهم‌نامه همکاری پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز و صندوق نوآوری و شکوفایی به شمار می‌آیند. تفاهم‌نامه دوم بین محمد اسماعیل کفایتی، رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز و علی وحدت،‌ رئیس هیات عامل و محمدصادق خیاطیان یزدی، عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی امضا شد.

عملکرد مطلوب‌ شرکت نفت در حمایت از فرآیندهای فناورانه

سرپرست مدیریت پشتیبانی ساخت و تامین کالای شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه شرکت ملی نفت ایران عملکرد خوبی در حمایت از فرآیندهای فناورانه داشته است، گفت: در آینده نزدیک از دستاوردهای دانش‌بنیان‌ها که با شرکت ملی نفت همکاری می‌کنند رونمایی می‌شود. برزو قنبری در همین نشست با بیان اینکه شرکت ملی نفت ایران عملکرد خوبی در حمایت از ساخت داخل و استفاده از دانش فنی روز و فرآیندهای فناورانه داشته است، گفت: در آینده نزدیک از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان که با شرکت ملی نفت ایران همکاری می‌کنند، رونمایی خواهد شد. وی افزود: دستورعمل‌هایی تازه و مناسب برای بهره‌گیری از توان و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت تدوین و برای بهره‌برداری از این شرکت‌ها نیز سامانه‌ای تهیه شده است که به‌زودی ابلاغ می‌شود. سرپرست مدیریت پشتیبانی ساخت و تامین کالای شرکت ملی نفت ایران و عضو ستاد تحول و پیشرفت فناوری‌های دانش‌بنیان شرکت ملی نفت درباره شناسایی نیازهای فناورانه شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: در این مدت نزدیک ۳۰۰ مورد از نیازهای فناورانه بررسی و شناسایی و با همکاری شرکت‌های بهره‌برداری پشتیبانی ساخت و تامین کالای شرکت ملی نفت مطالعات مطلوبی در این حوزه شده است و در مراحل و فرآیندهای قراردادی قرار گرفته‌اند.

قنبری گفت: از ۲۰ شرکت دانش‌بنیان که با دستورعمل‌های گذشته ارزیابی می‌شدند هیچ‌کدام نتوانستند امتیاز لازم را به دست بیاورند که این دستورعمل‌ها با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و معاونت پژوهشی وزارت نفت تغییر می‌کند و این موضوع سبب می‌شود این شرکت‌ها بهترین بهره‌وری را داشته باشند.