بازار سهام

1

سومین افت متوالی بورس

در آخرین روز معاملاتی بازارسهام شاخص کل بورس بر مدار مثبت شروع شد اما دیری نگذشت که فشارفروش در اغلب نماد‌ها نماگر بورس را به مسیر نزولی هدایت کرد و تا پایان روز معاملاتی افت 6/ 0 درصدی را تجربه کرد و روی رقم یک میلیون و 238 هزار واحدی ایستاد. شاخص هموزن نیز با حمایت کم‌رمق سهامداران از کوچک‌تر‌ها رشد کمرنگ 2/ 0 درصدی را همانند روز سه‌شنبه به ثبت رساند. داد و ستد‌های بورس در هفته‌ای که گذشت نشان می‌دهد دامنه نوسان نامتقارن نیز نتوانست از فشار فروش‌ها بکاهد و ناجی این روز‌های بورس شود. ارزش معاملات خرد در بازار روز گذشته به 4هزار و 446 میلیارد تومان رسید. خروج پول حقیقی در بازار همچنان ادامه یافت به‌طوری که روز چهارشنبه حقیقی‌ها مالکیت 440 میلیارد تومان سهام را به حقوقی‌ها واگذار کردند.

 

بازار سکه

3

سکه کاهشی شد

قیمت طلا در روزهای ابتدایی هفته شاهد رشد بسیار چشمگیری بود اما پس از روز دوشنبه حرکت‌های صعودی آن متوقف شد و حتی کاهش جزئی را تجربه کرد. مهم‌ترین عامل کاهش قیمت‌ها در روز‌های گذشته را می‌توان حرکت نزولی دلار و بازگشت آن به زیر 26 هزار تومان دانست که باعث شد سکه نیز کانال 12 میلیون تومان را از دست بدهد و روز گذشته با 150 هزار تومان کاهش 11 میلیون و 760 هزار تومان فروخته شود. دلار در شرایط کنونی در وضعیت نامطمئنی قرار دارد و در صورتی که اخبار جدیدی دریافت کند که نشان از توافق احتمالی ایران و آمریکا بدهد، به سرعت کاهشی خواهد شد و سکه نیز به دنبال آن ریزش خواهد داشت. روند سکه به افزایش قیمت دلار دل بسته زیرا درحال حاضر روند اونس کاهشی بوده و هیچ حمایت افزایشی از سکه به عمل نمی‌آورد.

 

بازار طلای جهانی

4

اونس طلا زیر کانال 1800 دلاری رفت

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی برای پنجمین روز متوالی کاهش یافت و تحت تاثیر رشد بازده اوراق خزانه آمریکا و دلار قوی‌تر به زیر کانال1800 دلاری رفت و (در ساعت 16 به وقت تهران) 1790 دلار و10سنت قیمت خورد. بازده اوراق خزانه آمریکا و شاخص دلار از پایین‌ترین رکوردهای خود در سه هفته اخیر بهبود یافتند. سرمایه‌گذاران به رشد بازده اوراق خزانه و دلار چشم دوخته‌اند و برای خرید ارزان در بخش فلزات ارزشمند مردد هستند زیرا در حال حاضر با تقویت امیدهای تورمی تحت تاثیر تصویب بسته کمک کرونایی جدید در آمریکا، بازده ممکن است بالاتر رود. قیمت طلا در کوتاه‌مدت ممکن است تحت فشار نزولی بیشتری قرار بگیرد. تورم بالاتر قیمت طلا را تقویت می‌کند اما از سوی دیگر بازده اوراق قرضه را بالاتر می‌برد که به نوبه خود هزینه نگهداری طلا را افزایش می‌دهد.

 

بازار اوراق مسکن

5

افت‌های پی در پی تسه9712

در معاملات پایان هفته بازار سهام اوراق تسهیلات بانک مسکن در فرابورس افت قیمت را شاهد بود و به زیر کانال 60 هزار تومانی رفت و هر فقره از اوراق تسه9712 در قیمت پایانی 59 هزار و 700 تومان بسته شد که در مقایسه با روز کاری قبل بیش از 2 درصد کاهش را نشان می‌دهد. صف فروش این نماد بیش از پیش سنگین‌تر شده و به تبع آن قیمت خرید نیز با افت3 درصدی ریزش بیشتر نسبت به قیمت پایانی داشته است. اوراق تسهیلات بانک مسکن برای تهیه وام بین خریداران آن توزیع می‌شود. متقاضیان با خرید هرکدام از آنها می‌توانند با اعتبار 500 هزار تومان بدون انتظار در صف، از بانک مسکن وام دریافت کنند. سقف این وام برای مجردان 140 میلیون تومان و برای متاهلان 240 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

 

بازار نفت

6

تب وتاب صعودی نفت

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه از یکسو تحت تاثیر اختلالات عرضه در تگزاس آمریکا و از سوی دیگر تحت تاثیر انتظارات برای تسهیل محدودیت عرضه اوپک پلاس قرار گرفت در حالی که شاخص بازار نفت در اوایل معاملات روز گذشته تحت تاثیر دلار قوی‌تر و احتمال افزایش تولید نفت اوپک پلاس کاهشی بود. اما در ادامه روز چهارشنبه بهای وست تگزاس اینترمدییت با 60 سنت افزایش، به ۶۰ دلار و90 سنت در هر بشکه رسید. به گفته تحلیلگران، قیمت‌های نفت روند صعودی قوی در ماه‌های اخیر داشته‌اند و اختلالات عرضه بر اثر توفان زمستانی بی‌سابقه در تگزاس که بزرگ‌ترین ایالت تولیدکننده نفت آمریکاست، همچنان از قیمت‌ها پشتیبانی خواهد کرد. تقاضا برای نفت ممکن است به دلیل اختلالاتی که سرمای شدید در فعالیت پالایشگاهی ایجاد کرده است، آسیب ببیند.