بازار سهام

فضای احتیاط در بورس

دیروز شاخص کل بورس با افت ۳۰۴ واحدی (۳۵/ ۰ درصدی) مواجه شد. افت قیمت جهانی کالاها از سقف‌های پیشین، رشد ۴/ ۲ درصدی شاخص دلار در ماه گذشته و کاهش حجم معاملات بازارهای جهانی با تعطیلی چین، پیش از کنگره ملی حزب کمونیست چین در کنار احتمال خروج آمریکا از برجام غلبه احتیاط را در بازار رقم زد. اما خوش‌بینی‌ها به بهبود عوامل بنیادین به ویژه گزارش‌های مثبت ۶‌ماهه در برخی معدنی‌فلزی‌ها و رشد اخیر قیمت محصولات پتروشیمی، اوره و متانول در کنار رشد ۳ / ۴ درصدی نرخ دلار عامل جذابیت بازار سهام است. امری که با پررنگ گردن حقوقی‌ها در سمت خرید، تغییر مالکیت ۳۳ میلیارد تومانی (۱۶ میلیارد تومان بدون «های‌وب») به نفع حقوقی‌‌ها را رقم زد. در این شرایط ۵۳ درصد از ارزش معاملات به «های‌وب» اختصاص یافت؛ امری که به توان جذب نقدینگی عرضه‌های اولیه اشاره دارد.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

رشد با احتیاط دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 3 تومانی به نرخ 3920 تومان معامله شد. پس از بازگشت دلار به سطح 3900 تومانی دوشنبه هفته گذشته، شاهد تداوم روند صعودی دلار در 5 روز معاملاتی اخیر هستیم. پیش‌تر رشد تقاضای آربیتراژی با تنش‌های منطقه پس از رفراندوم کردستان، رشد تقاضا با نزدیک شدن به تعطیلی پایان هفته و افزایش تحرکات معامله‌گران فردایی روند صعودی نرخ دلار را تشدید کرد. رشد نرخ درهم تا سطح 1077 تومان نیز، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، معامله‌گران را به عبور دلار از سطح روانی 3920 تومان خوش‌بین کرده بود. اما با افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و تقویت احتیاط میان معامله‌گران، دلار نتوانست از سطح مزبور عبور کند. همچنان با وجود حمایت عوامل بنیادین، عرضه از سوی صرافی بانک‌ها با هدف کاهش نوسانات نرخ ارز مانع از رشد قابل توجه دلار است.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

کم‌واکنشی سکه به افت طلا

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 6 هزار تومانی مواجه شد. افت اونس طلای جهانی به کف 7‌هفته در کنار رشد با احتیاط نرخ دلار عامل فشار بر قیمت سکه شد. در بازار طلای جهانی چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا در کنار افت یورو رشد شاخص دلار را به سقف ۶‌هفته‌ای رقم زد. پس از رسیدن طلا به سقف ۱۳۵۷ دلار در ۱۷ شهریور، رشد شاخص دلار و کاهش ریسک‌‌گریزی معامله‌گران افت حدود ۷۵ دلاری طلا را رقم زده است. با وجود این تداوم حرکت کم‌نوسان دلار در سطح ۳۹۰۰ تومانی در هفته‌های اخیر در کنار تمایل معامله‌گران به کاهش نوسانات سکه در شرایط کاهش تقاضای مناسبتی، کم‌واکنشی سکه به افت طلای جهانی را رقم زده است. امری که باعث بزرگ شدن حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه تا ۶۰ هزار تومان شده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

نوسان طلا در کف 7‌هفته

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1274 دلار معامله شد. تداوم رشد شاخص دلار به سقف 6‌هفته‌ای اونس طلا به کف 7‌هفته‌ای (6/ 1270 دلار) نزدیک شد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند رئیس آینده فدرال رزرو از سوی ترامپ، رویکرد خروج سریع‌تر از سیاست‌های انبساطی را در پیش بگیرد (چشم‌انداز رشد شاخص دلار). پیش‌تر نیز اظهارات جنت یلن با احتمال افزایش یک بار دیگر نرخ بهره در سال جاری، با وجود رشد نرخ تورم کمتر از پیش‌بینی‌ها از شاخص دلار حمایت کرد. علاوه بر این نتیجه رفراندوم خروج کاتالونیا از اسپانیا، با افت یورو عامل دیگر حمایت از شاخص دلار بود. با این عوامل روند نزولی اونس طلا در سطح ۱۲۷۰ دلاری ادامه‌دار شد. همچنان تصویب برنامه مالیاتی ترامپ در کنگره با رشد بازارهای سهام، همچنین سخنان جنت یلن و ماریو دراگی در کنار آمار اشتغال آمریکا بر طلا اثرگذار هستند.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

«تسه»ها در کف 3‌ماهه

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94(تسه9412) با افت 2/ 0 درصدی مواجه شدند. با خروج از فصل رونق مسکن (تابستان)، قیمت‌ «تسه»ها نزدیک به کف 2‌ماهه (سطح 74 هزار تومان) قرار گرفت. اما نشانه‌های پیش‌رونق مسکن مانع از افت قابل توجه تقاضای اوراق است. در گزارش شهریور مسکن بانک مرکزی، رشد 2/ 9 درصدی تعداد معاملات مسکن نسبت به شهریور سال گذشته و افزایش سهم خانه‌های زیر 5 سال به 5/ 47 درصد از کل معاملات گزارش شد. با وجود این با فاصله گرفتن از پیک تقاضای تابستان، افت 9/ 13 درصدی تعداد معاملات نسبت به مرداد رقم خورد. همچنان رشد تدریجی تقاضا و تداوم رشد غیرتورمی مسکن (رشد 7/ 9 درصدی در یک سال) در کنار چشم‌انداز کاهش زمان انتظار و نرخ سود صندوق یکم بانک مسکن، خوش‌بینی‌ها به بازار مسکن را تقویت کرده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

سایه تردید بر بازار نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۶/ ۵۰ دلار معامله شد. افزایش (۶ موردی) تعداد دکل‌های نفتی آمریکا پس از ۷ هفته در کنار احتمال افزایش صادرات اوپک با رشد تولیدات لیبی در ماه سپتامبر و افزایش صادرات عراق، بر نفت فشار آورد. همچنان سایه بازگشت شیل، با ثبت دهمین ماه رشد متوالی به ۱/ ۶ میلیون بشکه در روز فشار بر نفت را حفظ کرده است. اما پیش‌تر خوش‌بینی‌ها به بهبود عوامل بنیادین با افزایش شتاب رشد تقاضا از سوی چین و اروپا در کنار اثرگذاری توافق اوپک بر کاهش موجودی نفت تجاری بیشترین رشد ۳ماه سوم برنت از سال ۲۰۰۴ (۲۰ درصد) و رشد ۱۲ درصدی WTI در ۳‌ماه سوم را رقم زد. تنش‌های ژئوپلیتیک با رای مثبت به استقلال اقلیم کردستان عراق و رسیدن سطح تولیدات لیبی به کف ۵‌ماهه با بسته شدن میدان نفتی شراره عامل حمایت از نفت است.

آینده  نگر بازار