بازار سهام

احتیاط در بورس

دیروز شاخص کل بورس با افت ۱۶۰ واحدی (۱۹/ ۰ درصدی) مواجه شد. ریسک‌های سیاسی با احتمال خروج آمریکا از برجام و تردید نسبت به قیمت جهانی کالاها در تعطیلی بازارهای چین در کنار تداوم صعود شاخص دلار افت ۵۴/ ۰ درصدی شاخص را در ۲ روز رقم زد. با این وجود، کاهش ۶۴ درصدی ذخایر روی بازار فلزات لندن (LME) از ابتدای ۲۰۱۷ و چشم‌انداز کاهش تولیدات روی چین رشد قیمت روی را به سقف ۱۰‌ساله (۳۲۶۷ دلار) رساند. با وجود رشد مس تا ۶۵۰۰ دلار، تداوم رشد آن مورد تردید است. «فخوز» پس از بازگشایی با تعدیل مثبت ۲۷ درصدی دومین نماد اثرگذار بر شاخص شد. گزارش‌های شهریور مانع از افت قابل توجه برخی از این نمادها است. ۳۶ درصد از ارزش کل معاملات به «های‌وب» تعلق گرفت؛ با وجود اصلاح این نماد همچنان شاهد خریدهای قابل توجه در این نماد بودیم.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

ششمین روز صعود دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 4 تومانی با ثبت ششمین روز صعود متوالی به نرخ 3924 تومان معامله شد. با وجود افت دلار به زیر سطح 3900 تومانی در پایان شهریور، اما از سوم مهر رشد تقاضای آربیتراژی در کنار نزدیک شدن به تعطیلی دوروزه، نرخ دلار را بالاتر از 3900 تومان بازگرداند. با وجود چشم‌انداز افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، اما رشد تقاضای محافظه کارانه با احتمال خروج آمریکا از برجام در کنار چشم‌انداز رشد تقاضای ارز تجاری با نزدیک شدن به پایان سال میلادی، با افزایش فعالیت معامله‌گران روند صعودی دلار را تقویت کرد. روز سه‌شنبه نیز افزایش ارزش دلار در کردستان عراق و هرات افغانستان در کنار افزایش نرخ درهم تا سطح ۱۰۷۷ تومان، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، عامل دیگر حمایت از دلار شد. معامله‌گران تعطیلی بازار چین را دلیل کم‌نوسانی دلار می‌دانند.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

بزرگ شدن حباب سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 4 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 245 هزار تومان معامله شد. رشد نرخ دلار با وجود افت اونس طلای جهانی از سکه حمایت کرد. در بازار طلای جهانی، رشد 4/ 2 درصدی شاخص دلار در کنار کاهش ریسک‌گریزی معامله‌گران افت حدود 80 دلاری اونس طلا را در 3 هفته اخیر رقم زده است و روز گذشته اونس طلا به کف 7‌هفته رسید. با این وجود همچنان سطح 1270 دلاری از اونس طلا حمایت می‌کرد. در بازار ارز نیز خوش‌بینی‌ها به حمایت عوامل بنیادین رشد حدود ۳۰ تومانی نرخ دلار را در ۷ روز معاملاتی اخیر رقم زده است. کم‌واکنشی معامله‌گران به افت اونس طلای جهانی و خوش‌بینی‌ها به رشد نرخ دلار با وجود کاهش تقاضای مناسبتی افزایش حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را تا ۶۷ هزار تومان رقم زده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

فشار شاخص دلار بر طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1269 دلار معامله شد. شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای آمریکا (ISM) در ماه سپتامبر به بالاترین سطح در 13 سال اخیر رسید؛ موضوعی که رشد بازارهای سهام را رقم زد و احتمال افزایش نرخ بهره در سال جاری را به ۷۷ درصد افزایش داد. این عامل در کنار تداوم روند نزولی یورو با ناآرامی‌های کاتالونیا (پس از رای به استقلال از اسپانیا) شاخص دلار را به سقف ۷‌هفته و اونس طلا را به کف ۷‌هفته رساند. ترامپ به همراه وزیر خزانه‌داری در حال تصمیم‌گیری برای رئیس آینده فدرال رزرو هستند؛ انتظار می‌رود رئیس آینده فدرال رزرو روند خروج از سیاست‌های انبساطی را تسریع بخشد. همچنان خوش‌بینی‌ها به رشد اقتصادی و تورم جهانی، چشم‌انداز خروج بانک‌های مرکزی از سیاست‌های انبساطی فشار را بر طلا (که نرخ بهره به آن تعلق نمی‌گیرد) حفظ کرده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

تداوم روند کم‌نوسان «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد 8/ 0 درصدی همراه شدند. از ابتدای مهر میانگین قیمت اوراق تسهیلات مسکن در سطح 75 هزار و 487 تومان قرار گرفته است. با کاهش تقاضای تابستان قیمت «تسه»ها در روزهای اخیر به کمترین سطح در 3 ماه اخیر (74 هزار تومان) نیز رسید. اما رشد تدریجی تقاضا مانع از افت قابل توجه قیمت اوراق است. گزارش تحولات مسکن در شهریور بانک مرکزی رشد ۲/ ۹ درصدی تعداد معاملات مسکن نسبت به شهریور سال گذشته را نشان داد. اما افت ۶/ ۱۳ درصدی معاملات نسبت به مرداد رقم خورد. با این وجود تنوع در وام‌های ارائه‌شده به ویژه صندوق یکم بانک مسکن، نوسانات قیمت «تسه»ها را به شدت نسبت به تابستان سال گذشته محدود کرد. در صورت بهبود شرایط تسهیلات صندوق یکم بانک مسکن (وام رقیب) افت بیشتر قیمت «تسه»ها محتمل است.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

نوسان نفت بالاتر از ۵۰ دلار

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۴/ ۵۰ دلار معامله شد. شناسایی سود میان معامله‌گران در کنار تخمین‌ها از افزایش تولیدات اوپک در سپتامبر عامل فشار بر نفت است. با این وجود همچنان خوش‌بینی‌ها به بهبود عوامل بنیادین با چشم‌انداز رشد تقاضا در کنار گزارش‌ها از کاهش ذخایر نفت تجاری و کاهش تدریجی میزان ذخایر به میانگین ‌۵‌ساله نوسان قیمت نفت بالاتر از ۵۰ دلار را رقم زده است. در روزهای اخیر بسته شدن بزرگ‌ترین میدان نفتی لیبی به دلیل ناآرامی‌های داخلی، تولیدات این کشور را به کف ۵‌ماهه رساند. اما بازگشایی این میدان روز سه‌شنبه چشم‌انداز بازگشت تولیدات لیبی به بیش از یک میلیون بشکه در روز را تقویت کرده است. تخمین‌ها از افزایش ۱۲۰ هزار بشکه در روز تولیدات اوپک در سپتامبر به ۸۳/ ۳۲ میلیون بشکه در روز پیش از انتشار گزارش رسمی نیز عامل فشار بر نفت است.

آینده  نگر بازار