بازار سهام

دومین هفته افت شاخص

شاخص کل بورس با افت هفتگی ۵/ ۰ درصدی مواجه شد. با وجود افت ۸۴/ ۰ درصدی شاخص در دو روز ابتدایی معاملات با ریسک‌های غیراقتصادی در کنار کم‌نوسانی قیمت‌های جهانی کالاها و شناسایی سود پس از رشدهای اخیر، شاهد استقبال معامله‌گران از نمادهای تازه وارد بورس به ویژه «های‌وب» بودیم. نگرانی‌ها از اختلالات عرضه مس با زلزله نزدیک معادن مس شیلی، رشد قیمت مس تا سطح ۶۷۲۴ دلار را رقم زد. با وجود اعلام معادن از عدم اختلال در عملیات، گزارش گروه مطالعات مس از کمبود عرضه مس از ابتدای سال تا ماه ژوئن و کاهش ۴۵ درصدی موجودی روی در بورس فلزات لندن (LME) رشد روی تا نزدیک ۳۳۰۰ دلار را رقم زد. اما رشد شاخص دلار به سقف ۳ماهه و بازگشایی بازارهای چین بر فلزات اثرگذار است. همچنان گزارش‌های ۶ماهه و نوسانات دلار نیز بر شاخص اثرگذار است.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

تشدید روند صعودی دلار

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی 8/ 0 درصدی با ثبت دومین هفته صعودی به نرخ 3949 تومان معامله شد. در هفته‌های اخیر رشد تقاضای آربیتراژی از سوی مناطق مرزی عراق و افغانستان و رشد نرخ درهم عامل حمایت از دلار شد. با وجود روند کم‌نوسان دلار نزدیک سطح ۳۹۰۰ تومانی اما رشد تقاضای محافظه‌کارانه با تردیدها نسبت به خروج آمریکا از برجام در کنار چشم‌انداز رشد تقاضای ارز تجاری با بازگشایی بازار چین از روز دوشنبه (پس از تعطیلی یک‌هفته‌ای) همچنین با نزدیک شدن به پایان سال مالی میلادی (برای تسویه حساب‌های تجاری شرکت‌ها) عامل حمایت از دلار شد. موضوعی که در کنار افزایش تحرکات معامله‌گران فردایی تشدید روند صعودی دلار، رشد ۵۱ تومانی دلار از ابتدای مهر را رقم زد. اما افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و احتمال مقاومت سطح ۳۹۵۰ تومانی روز پنج‌شنبه شیب صعود دلار را کمتر کرد.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

رشد با احتیاط سکه با سیگنال دلار

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی 64/ 0 درصدی با ثبت دومین هفته صعودی به قیمت یک میلیون و 255 هزار تومان معامله شد. در بازار طلای جهانی در یک ماه اخیر شاهد افت 90 دلاری اونس طلا هستیم. رشد شاخص دلار به سقف 3ماهه با افت یورو و پوند و تقویت چشم‌انداز یک بار دیگر افزایش نرخ بهره آمریکا در سال جاری عامل فشار بر طلا است. روز پنج‌شنبه اونس طلا نزدیک سطح ۱۲۸۰ دلاری نوسان داشت. اما افت طلا روز جمعه زیر سطح ۱۲۷۰ دلاری می‌تواند بر قیمت سکه اثرگذار باشد. در بازار ارز نیز رشد نرخ درهم در کنار رشد تقاضای محافظه‌کارانه روند صعودی دلار را نزدیک سطح ۳۸۵۰ تومانی تقویت کرد. همچنان احتمال افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و تردیدها نسبت به طلا، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را اندکی کاهش داد.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

فشار شاخص دلار بر طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1268 دلار معامله شد. با وجود کاهش 33 هزار نفری اشتغال آمریکا، بر خلاف پیش‌بینی‌ها از افزایش ۹۰ هزار شغل جدید در سپتامبر، رشد میانگین دستمزد بیش از پیش‌بینی‌ها در کنار رشد شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای نوسان شاخص دلار در سقف ۳ماهه و حرکت طلا زیر سطح ۱۲۷۰ دلاری را تداوم بخشید. پیش‌تر نیز افت یورو با چشم‌انداز خروج آرام‌تر از برنامه خرید اوراق قرضه ۲۳۰۰ میلیارد دلاری (که در دسامبر پایان می‌پذیرد) در صورت‌جلسه نشست اخیر بانک مرکزی اروپا در کنار افت پوند به کف یک‌ماهه با تشدید فشارها بر نخست وزیر بریتانیا‌ و احتمال درخواست حزب محافظه‌کار به استعفای وی با رساندن پوند به کف یک‌ماهه رشد شاخص دلار را تقویت کرد. همچنان احتمال یک بار دیگر افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو ۸۵ درصد فشار بر طلا را حفظ کرده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

بازگشت اوراق از کف 3ماهه

اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد هفتگی 4/ 2درصدی همراه شدند. پس از افت 4 درصدی قیمت اوراق تسهیلات مسکن در شهریور شاهد روند کم‌نوسان قیمت «تسه»ها هستیم. با اینکه در شهریور قیمت «تسه»ها در بازه 78 تا 76 هزار تومانی نوسان داشتند اما از ابتدای مهر حمایت سطح 76 هزار تومانی قیمت «تسه»ها شکسته شد و تا سطح 74 هزار تومانی، کمترین سطح در 3 ماه اخیر افت داشتند. اما همچنان رشد 2/ 9 درصدی تعداد معاملات مسکن در شهریور نسبت به شهریور سال گذشته و تداوم رشد غیرتورمی مسکن با افزایش قدرت خرید متقاضیان، مانع از افت قابل توجه قیمت اوراق است. باوجود تاکید وزیر راه و شهرسازی بر ۲۶۰ هزار متقاضی برای دریافت وام صندوق یکم بانک مسکن، همچنان چشم‌انداز احتمال کاهش مدت‌زمان انتظار و کاهش نرخ سود وام وجود دارد؛ اما این موضوع نیاز به زمان بیشتری دارد.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

کف شکننده 50 دلاری نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت7/ 49 دلار معامله شد. نگرانی‌ها از بازگشت توفان «نیت» به خلیج مکزیک با تعطیلی پالایشگاه‌ها در این منطقه عامل فشار بر نفت شد. پیش‌تر نیز گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از رشد تولیدات آمریکا به میزان ۱۴ هزار بشکه در روز، به ویژه از منطقه آلاسکا، تولیدات نفت آمریکا را به ۶/ ۹ میلیون بشکه در روز، بالاترین سطح از جولای ۲۰۱۵ رساند. همچنین تخمین‌ها از افزایش تولیدات اوپک در سپتامبر (۱۲۰ هزار بشکه در روز) فشار بر نفت را حفظ کرد. با وجود این گزارش EIA از کاهش موجودی نفت تجاری به میزان ۶ میلیون بشکه در روز، بیش از پیش‌بینی‌ها تا حدی از قیمت نفت حمایت کرد. افزایش اختلاف قیمت نفت برنت و WTI عامل رشد صادرات آمریکا به رکورد ۲میلیون بشکه در روز در هفته اخیر است.

آینده  نگر بازار