بازار سهام

تشدید احتیاط در بورس

دیروز شاخص کل بورس با افت ۳۶۰ واحدی (۴/ ۰ درصدی) مواجه شد. با نزدیک شدن به نهایی شدن تصمیم ترامپ نسبت به برجام، یکشنبه ۱۵ اکتبر، روند نزولی شاخص رقم خورد. با افت قابل توجه خودرویی‌‌ها که پیش‌تر بیشترین تاثیر مثبت را از برجام گرفتند، این گروه در صدر ارزش معاملات قرار داشت. گزارش‌های نسبتا مناسب برخی فلزی‌معدنی‌ها و تداوم نوسان قیمت جهانی کالاها بالاتر از کف‌های پیشین عامل خوش‌بینی به این گروه است. با وجود بازگشت قیمت محصولات پتروشیمی‌ها، متانول و اوره از سقف‌های اخیر اما همچنان بازگشایی بازارهای چین پس از تعطیلی هفته اخیر می‌تواند بر قیمت کالاها اثرگذار باشد. رشد ۵ درصدی نرخ ارز مبادله‌ای از ابتدای سال و رشد ۲/ ۵ درصدی نرخ ارز آزاد عوامل خوش‌بینی به حمایت عوامل بنیادین هستند. بنابراین شاهد تغییر مالکیت ۲۵ میلیارد تومانی سهام به نفع حقوقی‌ها بودیم.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

تشدید روند صعودی دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 13 تومانی به نرخ 3962 تومان معامله شد. با وجود تقویت احتیاط میان معامله‌گران نزدیک سطح 3950‌تومانی روز پنج‌شنبه، روز گذشته رشد تقاضای محافظه‌کارانه با نزدیک شدن به موعد ترامپ برای اعلام تصمیم در مورد برجام در کنار رشد نرخ حواله‌ای درهم تا سطح 1087 تومان، از دلار حمایت کرد. از ابتدای مهر رشد تقاضای آربیتراژی از سوی مناطق مرزی با رشد نرخ درهم، رشد تقاضای محافظه‌کارانه و چشم‌انداز افزایش ارز تجاری با بازگشایی بازارهای چین و نزدیک شدن به پایان سال میلادی افزایش رشد 6/ 1 درصدی نرخ دلار از ابتدای مهر و افزایش فعالیت معامله‌گران فردایی را به همراه داشت. روز گذشته بالاتر بودن معاملات فردایی نسبت به معاملات نقدی نیز عامل دیگر حمایت از دلار بود. اما همچنان عرضه از سوی صرافی بانک‌ها مانع از رشد قابل توجه دلار است.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

حمایت دوجانبه سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 8 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 263 هزار تومان معامله شد. در بازار طلای جهانی، شاهد افت حدود 80 دلاری طلا در یک ماه اخیر با رشد شاخص دلار و رشد بازارهای سهام هستیم. تقویت چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا با آمارهای مناسب اقتصادی در کنار افت پوند و یورو با رشد شاخص دلار به سقف ۲ ماه و نیم، طلا را به کف ۱۲۶۰ دلاری رساند. اما در ساعات پایانی معاملات روز جمعه، احتمال آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی طلا را تا ۱۲۷۶ دلار بالا برد. در بازار ارز نیز با وجود تداوم عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، اما رشد تقاضای محافظه‌کارانه و رشد نرخ درهم، تشدید روند صعودی دلار را رقم زد. خوش‌بینی‌ها به بازارهای اثرگذار حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را به ۶۸ هزار تومان افزایش داد.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

رشد دوباره طلا

هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی 3/ 0 درصدی برای چهارمین هفته نزولی شد. با وجود رسیدن طلا به کف 2‌ماهه (1260 دلار) روز جمعه، اما اعلام منابع خبری دولت روسیه از آماده شدن کره شمالی برای انجام آزمایش هسته‌ای در آب‌های غربی آمریکا طلا را به بالاتر از ۱۲۷۰ دلار رساند. پیش‌تر افت یورو با چشم‌انداز خروج تدریجی بانک مرکزی اروپا  از برنامه خرید اوراق قرضه به دلیل نگرانی‌ها از نوسانات شدید یورو، در کنار ناآرامی‌های رای استقلال کاتالونیا از اسپانیا، افت یورو و تزلزل جایگاه نخست‌وزیر بریتانیا، افت پوند به کف یک‌ماه را رقم زد. امری که در کنار رشد دستمزدها، (با وجود کاهش ۳۳ هزار شغل بر خلاف انتظارات) و شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای آمریکا احتمال افزایش دوباره نرخ بهره آمریکا در سال جاری را به ۷۹ درصد رسانده و فشار را بر طلا حفظ کرده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

روند آرام «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت یک درصدی مواجه شدند. از ابتدای مهر با تداوم کاهش تقاضای فصل تابستان (فصل رونق مسکن) شاهد حبس بازه‌ای «تسه»ها در بازه ۷۴ تا ۷۶ هزار تومانی هستیم. اما رشد تدریجی تقاضا مانع از افت قابل توجه قیمت اوراق است. در شرایط کنونی نرخ سود واقعی وام در سطح ۸/ ۲۱ درصد قرار گرفته است. روز گذشته مشاور وزیر راه و شهرسازی، افزایش زمان بازپرداخت وام از ۱۲ به ۱۵ سال، کاهش نرخ سود وام از ۵/ ۹ به ۸ درصد و کاهش مدت زمان انتظار برای دریافت وام از یک سال به ۱۰ ماه را اعلام کرد. وزیر راه و شهرسازی در همایش توسعه مسکن در ۱۸ و ۱۹ مهر شرایط جدید وام را اعلام خواهد کرد. بنابراین جذابیت وام رقیب می‌تواند با کاهش تقاضای «تسه»ها قیمت اوراق را تا حدی تعدیل کند.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

غلبه تردیدها در بازار نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا پس از ۴ هفته صعودی با افت هفتگی ۶/ ۴درصدی بیشترین افت هفتگی از اردیبهشت را ثبت کرد. بازگشت نگرانی‌ها نسبت به توفان «نیت» با تعطیلی پالایشگاه‌‌ها در خلیج مکزیک در کنار رشد تولیدات آمریکا به ۶/ ۹ میلیون بشکه در روز و رشد صادرات این کشور و نزدیک شدن آن به رکورد ۲میلیون بشکه در روز، در کنار افزایش تولیدات اوپک در سپتامبر با رشد تولیدات عربستان، کویت، لیبی و نیجریه تردیدها را نسبت به نفت بازگرداند. امری که پس از رشد ۴/ ۹ درصدی قیمت WTI در سپتامبر پس از شناسایی سود میان معامله‌گران فشار فروش را در بازار نفت تشدید کرد و نفت را زیر میانگین ۲۰۰‌روزه به ۵۰ دلار رساند. بیکرهیوز افت (۲ موردی) تعداد دکل‌های نفتی را گزارش کرد. با توجه به کند بودن کاهش موجودی‌های نفت، تمدید توافق میان اوپک و غیراوپک محتمل است.

آینده  نگر بازار