بازار سهام
رشد با احتیاط شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد 123 واحدی (14/ 0 درصدی) همراه شد. با وجود سایه ریسک سیستماتیک احتمال خروج آمریکا از برجام با افت یک درصدی شاخص در 2 روز ابتدایی هفته، شاخص به روند صعودی بازگشت؛ اما افت ۳۴ درصدی ارزش معاملات نسبت به ابتدای مهر رقم خورد. پس از رشد قیمت فولاد و سنگ آهن روز دوشنبه در بازار شانگهای، و شناسایی سود میان معامله‌گران که  افت قیمت‌ها از سقف‌های پیشین را رقم زد، شاهد روند کم‌نوسان مس در سطح ۶۶۰۰ دلاری و حرکت روی در ۳۲۰۰ دلار بودیم. معاملات مناسب فولاد در بورس کالا نیز سیگنال حمایت از فلزی‌ معدنی‌ها است. اما چشم‌انداز کاهش تولیدات فولاد چین، فشار بر سنگ آهن را حفظ کرده است. رشد نرخ دلار مبادله‌ای و آزاد در کنار خرید قابل توجه حقوقی‌ها عوامل حمایت از شاخص هستند. سخنرانی ترامپ روز پنج‌شنبه و گزارش‌های ۶‌ماهه بر بورس اثرگذار هستند.

شاخص کل بورس

 

 

بازار ارز
توقف صعود دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۱۰ تومانی به نرخ ۴۰۴۰ تومان معامله شد. پس از رشد ۴ درصدی نرخ دلار در ۱۱ روز معاملاتی، روز گذشته افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها بر دلار فشار آورد. از ۳ مهر رشد تقاضای آربیتراژی مناطق مرزی در کنار رشد نرخ درهم و چشم‌انداز رشد تقاضای ارز تجاری با نزدیک شدن به پایان سال میلادی نرخ دلار را بالاتر از ۳۹۰۰ تومان قرار داد. با وجود روند آرام رشد دلار، اما از روز شنبه رشد تقاضای محافظه‌کارانه با احتمال خروج آمریکا از برجام و افزایش تحرکات معامله‌گران مقاومت سطح ۴ هزار تومانی در برابر دلار را شکست. اما روز گذشته افت نرخ درهم تا ۱۱۰۴ تومان در کنار افزایش عرضه صرافی بانک‌ها عامل فشار بر دلار شد. با وجود حمایت عوامل اما تشدید عرضه صرافی بانک‌ها می‌تواند فشار بر دلار را حفظ کند.

دلار

 

 

بازار سکه
تردید سکه به دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۸ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۳۱۰ هزار تومان معامله شد. پس از رسیدن اونس طلا به کف ۲ ماه و نیم اخیر (۱۲۶۰ دلار) در میانه معاملات روز جمعه، افت شاخص دلار از سقف در کنار بازگشت ریسک‌گریزی رشد حدود ۳۰ دلاری اونس طلا را از کف رقم زد. اما چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست دسامبر، عامل فشار بر طلا است. در شرایط کم‌‌واکنشی سکه به طلا، رشد ۱۳۰ تومانی دلار در ۶ روز معاملاتی اخیر رشد ۷۷‌هزارتومانی قیمت سکه به سقف خرداد ۹۲ (یک میلیون و  ۳۱۸ هزار تومان) را رقم زد. اما افت دلار با فشار عرضه در کنار شناسایی سود میان معامله‌گران عامل فشار بر سکه و تردیدها نسبت به بازارهای اثرگذار حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را اندکی تخلیه کرد.

سکه طرح جدید

 

 

بازار طلای جهانی
رشد طلا در سایه تردید

دیروز ساعت ۱۶ هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۸۹ دلار معامله شد. افت ۶/ ۰ درصدی شاخص دلار در ۳ روز اخیر پس از رسیدن به سقف ۲ ماه و نیمه رشد طلا نزدیک سطح ۱۲۹۰ دلار را رقم زد. تداوم ریسک‌های سیاسی با نزدیک شدن به تصمیم در مورد استقلال کاتالونیا و تداوم ریسک کره شمالی نیز از طلا حمایت کرد. آمارهای مناسب اقتصادی انگلیس در کنار رای حمایت حزب محافظه‌کار از نخست وزیر، رشد پوند را ادامه‌دار کرد و یورو نیز با رشد همراه شد. این عوامل در کنار تردیدها نسبت به تصویب برنامه مالیاتی ترامپ با کاهش حمایت‌ ترامپ از سوی نمایندگان، فشار بر شاخص دلار را تشدید کرد؛ اما همچنان چشم‌انداز یک بار دیگر افزایش نرخ بهره در سال جاری، فشار را بر طلا حفظ کرد که صورت‌جلسه نشست اخیر فدرال رزرو تصویر روشن‌تری ارائه می‌دهد.

طلای جهانی

 

 

بازار اوراق مسکن
تداوم حمایت تقاضا از اوراق تسهیلات

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت ۲/ ۰ درصدی مواجه شد. در روزهای اخیر شاهد رشد قیمت «تسه»ها پس از رسیدن قیمت به کف ۳‌ماهه (۷۴ هزار تومانی) بودیم. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی اوراق نیز در سطح ۸/ ۲۱ درصد قرار گرفته است. رحیمی انارکی، عضو هیات‌مدیره بانک مسکن رحیمی انارکی اعلام کرد نیمی از متقاضیان مسکن در تهران با استفاده از حساب ممتاز بانک مسکن و از طریق اوراق تسهیلات مسکن اقدام به دریافت تسهیلات می‌کنند. اما در سایر شهرها تقاضا برای تسهیلات صندوق یکم بانک مسکن بالاتر است. عدم نیاز به سپرده‌گذاری با کوتاه کردن زمان دریافت وام باعث ارجحیت وام از طریق اوراق تسهیلات مسکن است. همچنان چشم‌انداز رشد تقاضا به ویژه واحدهای با متراژ پایین و از سوی اقشار با درآمد متوسط، افت قابل توجه اوراق دور از انتظار است.

اوراق تسهیلات مسکن

 

 

بازار نفت
بازی نفت با ۵۰ دلار

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۲/ ۵۰ دلار معامله شد. چشم‌انداز کاهش صادرات عربستان، اظهارات دبیر کل اوپک از حرکت تدریجی بازار نفت به سمت تعادل، اختلال تولیدات نفت آمریکا و احتمال کاهش موجودی نفت تجاری آمریکا برای سومین هفته متوالی مجددا قیمت نفت را بالاتر از ۵۰ دلار رساند. محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک اعلام کرد در سال جاری به دلیل بک‌واردیشن (بالاتر بودن قیمت کنونی از قیمت‌های آتی نفت) کاهش ۴۰ میلیون بشکه از موجودی‌های نفت روی آب و کاهش سطح موجودی نفت در کشورهای توسعه‌یافته (OECD) را رقم خورد. این عامل در کنار اعلام آرامکو عربستان از کاهش صادارت در نوامبر به ۱۵/ ۷ میلیون بشکه (۵۶۰ هزار بشکه در روز) و کاهش ۸۵ درصدی تولیدات نفت خلیج مکزیک عوامل حمایت از نفت هستند؛ اما همچنان سایه بازگشت شیل فشار را بر نفت حفظ کرده است.

نفت خام آمریکا