بازار سهام

فشار احتیاطی بر بورس

شاخص کل بورس با افت هفتگی ۸/ ۰ درصدی سومین هفته افت متوالی را ثبت کرد. ریسک سیستماتیک احتمال خروج آمریکا از برجام افت ارزش معاملات را رقم زد. با وجود کم‌نوسانی قیمت فلزات در سطح‌های پیشین، اما رشد قیمت مس تا  سطح۶۸۰۰ دلار با رشد واردات مس چین، افزایش تقاضای آربیتراژی با رسیدن اختلاف قیمت در برخی مناطق چین به بیشترین سطح در ۲ ماه اخیر عامل حمایت از مس و کاهش عرضه فلزات با اقدامات زیست‌محیطی چین همچنان خوش‌بینی به فلزی‌ معدنی‌ها را تقویت کرده است. با وجود تشدید فشار فروش در اکثر گروه‌ها، حمایت عوامل بنیادین از جمله رشد نرخ دلار مبادله‌ای و آزاد تغییر مالکیت قابل توجه ۱۰۷ میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها را رقم زد. کنگره ملی حزب کمونیست چین، سخنان روز جمعه ترامپ در مورد برجام و گزارش‌های ۶ماهه بر بورس اثرگذار هستند.

بازار سهام

 

 

بازار ارز

جهش دلار با ریسک‌گریزی

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی 2/ 2 درصدی به نرخ 4035 تومان معامله شد. از 3 مهر افزایش تقاضای آربیتراژی از سمت مناطق مرزی در کنار رشد نرخ درهم، دلار را بالاتر از سطح 3900 تومانی بازگرداند. با وجود رشد تدریجی دلار در سطح مزبور، در هفته اخیر رشد تقاضای محافظه‌کارانه با تردیدها نسبت به موضع ترامپ در مورد برجام در کنار تحولات معامله‌گران فردایی مقاومت سطح 4000 تومانی را شکست و رشد 155 تومانی دلار را در 11 روز رقم زد. با وجود رشد نرخ دلار تا سقف 4050 تومانی، افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در نرخ‌های پایین‌تر و افزایش عرضه درهم (پس از عبور از سطح روانی 1100 تومانی) عامل فشار بر دلار شد. روز پنج‌شنبه نیز با وجود رشد درهم و تداوم رشد تقاضا، نسبت به روزهای گذشته معامله‌گران احتیاط بیشتری داشتند.

بازار ارز

 

 

بازار سکه

رشد سکه با دو اهرم

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی 5 درصدی، بیشترین رشد از تیر 95 را ثبت کرد. رشد اندک نرخ دلار روز پنج‌شنبه در کنار رشد اونس طلای جهانی و تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران عامل جهش قیمت سکه بود. با وجود افت اونس طلا تا سطح 1260 دلاری، در ادامه افت شاخص دلار از سقف ۲ ماه و نیم اخیر، رشد طلا را رقم زد. با وجود مقاومت سطح ۱۳۰۰ دلاری در مقابل رشد طلا، رشد نرخ تورم آمریکا کمتر از پیش‌بینی‌ها روز جمعه طلا را در میانه معاملات بالاتر از ۱۳۰۰ دلار قرار داد. در بازار ارز نیز شاهد نوسان اونس طلا زیر سطح ۴۰۵۰ تومانی با تداوم تقاضای محافظه‌کارانه بودیم. در صورت کاهش ریسک‌گریزی، شناسایی سود میان معامله‌گران پس از رشد ۷۷ هزار تومانی قیمت سکه در ۱۰ روز می‌تواند بر سکه فشار آورد.

بازار سکه

 

 

 

بازار طلای جهانی

صعود طلا تا سقف 1300 دلار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1298 دلار معامله شد.‌ افت شاخص دلار با رشد نرخ تورم آمریکا کمتر از پیش‌بینی‌ها با وجود رشد آمار خرده‌فروشی به بالاترین سطح از 2015 (به دلیل توفان‌های اخیر آمریکا) رشد اونس طلا تا سقف 1300 دلاری را رقم زد. در صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو خوش‌بینی‌ به رشد تدریجی نرخ تورم آمریکا به هدف 2 درصدی فدرال رزرو و احتمال یک بار دیگر افزایش نرخ بهره در نشست دسامبر سال جاری تقویت شد. با وجود این افت یورو با چشم‌انداز تمدید سیاست‌های خرید اوراق قرضه بانک مرکزی اتحادیه اروپا پس از دسامبر ۲۰۱۷ تا سپتامبر ۲۰۱۸ اما به میزان نصف کنونی (۳۰ میلیارد یورو در هر ماه) تا حدی از شاخص دلار حمایت کرد. چشم‌انداز رشد تدریجی شاخص دلار فشار بر طلا را در میان‌‌مدت حفظ کرده است.

بازار طلای جهانی

 

 

بازار اوراق مسکن

دومین هفته صعودی «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد هفتگی 8/ 0 درصدی همراه شدند. پس از افت 4 درصدی قیمت اوراق تسهیلات مسکن در شهریور شاهد تداوم روند نزولی قیمت «تسه»ها بودیم. به صورتی که حمایت سطح 76 هزار تومانی شکسته شد و در نیمه اول مهر قیمت اوراق تسهیلات مسکن تا سطح 74 هزار تومان، کف 3‌ماهه نیز افت داشت. با وجود این تداوم رشد تقاضای مسکن (رشد 2/ 9 درصدی تعداد معاملات در شهریور نسبت به سال گذشته) در کنار رشد غیرتورمی مسکن، چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رونق و تداوم تقاضای «تسه»ها را نشان می‌دهد. عضو هیات‌مدیره بانک مسکن، نیمی از تقاضای تسهیلات مسکن در تهران را از طریق اوراق اعلام کرد؛ با وجود نرخ سود بالاتر، دسترسی سریع‌تر به وام مسکن عامل ارجحیت این وام است. اما در شهرستان‌ها تقاضا برای وام صندوق یکم بالاتر است.

بازار اوراق مسکن

 

 

بازار نفت

ریسک‌های سیاسی در بازار نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا 6/ 51 دلار معامله شد. گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از کاهش ۷۵/ ۲ میلیون بشکه و افت تولیدات نفت آمریکا به ۴۸/ ۹ میلیون بشکه در روز از قیمت نفت حمایت کرد. رشد واردات نفت چین به بیش از ۰۴/ ۹ میلیون بشکه در روز، رشد ۱۳ درصدی نسبت به آگوست در کنار ریسک‌های سیاسی در منطقه خاورمیانه با ناآرامی‌های کردستان عراق و تردیدها نسبت به موضع آمریکا به برجام نیز عامل حمایت از قیمت نفت است. خوش‌بینی اوپک به رسیدن سطح موجودی نفت تجاری به میانگین ۵‌ساله تا پایان ۳‌ماه سوم ۲۰۱۸ و احتمال تمدید توافق عامل خوش‌بینی به بازگشت تدریجی بازار به تعادل است. اوپک موجودی‌های نفت کشورهای توسعه‌یافته را ۱۷۱ میلیون بشکه بالاتر از میانگین ۵‌ساله می‌داند. اما اداره اطلاعات انرژی با رشد تولیدات نفت آمریکا این امر را دور از انتظار می‌داند.

بازار نفت