بازار سهام

فروکش نسبی احتیاط بازار

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۵۱۹ واحدی (۶/ ۰ درصدی) همراه شد. با وجود اظهارات تند ترامپ در روز جمعه و واگذاری تصمیم آمریکا نسبت به برجام به کنگره، اما هشدار طرف‌های اروپایی نسبت به تبعات امنیتی خروج آمریکا از برجام و اظهارات موگرینی رئیس سیاست‌های خارجی اتحادیه اروپا، مبنی بر عدم توانایی یک کشور برای لغو توافق برجام، تا حدی نگرانی‌های بازار را تخلیه کرد. با این وجود مهلت ۶۰ روزه کنگره آمریکا با تداوم ریسک سیستماتیک ارزش معاملات را به کمترین سطح از ۱۱ شهریور، ۷۹ میلیارد تومان رساند. با این شرایط رشد فلزی‌ معدنی‌ها، «فولاد»، «فملی»، «کچاد» و «کگل» در کنار «خساپا» و نمادهای پالایشی با چشم‌انداز رشد سودآوری رشد ۴/ ۵ درصدی نرخ ارز مبادله‌ای در سال جاری عوامل اثرگذار بر رشد شاخص بودند. اما همچنان شاهد احتیاط در خودرویی‌ها و انتظار برای گزارش‌های ۶‌ماهه هستیم.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

بیشترین افت روزانه از انتخابات

دیروز هر دلار آمریکا با افت 30 تومانی به نرخ 4005 تومان معامله شد. فروکش نگرانی معامله‌گران نسبت به خروج  فوری آمریکا از برجام و واکنش طرف‌های اروپایی به اظهارات تند ترامپ در کنار شناسایی سود میان معامله‌گران بیشترین افت روزانه دلار از 30 اردیبهشت (زمان انتخابات ریاست جمهوری) را رقم زد. همچنان مهلت ۶۰ روزه کنگره برای بررسی موضع آمریکا نسبت به برجام از دلار حمایت می‌کند. افت نرخ درهم تا سطح ۱۰۹۶ تومان نیز بر دلار فشار آورد. پیش‌تر رشد تقاضای محافظه‌کارانه، افزایش نرخ درهم و رشد تقاضا از سوی مناطق مرزی رشد ۱۵۵ تومانی نرخ دلار از ۳ مهر تا دوشنبه هفته گذشته را رقم زد. اما فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها فشار بر دلار را حفظ کرد. چشم‌انداز رشد تقاضای ارز مسافرتی اربعین و ارز تجاری در ماه‌های پایانی سال میلادی احتمال حمایت سطح ۴۰۰۰ تومانی از دلار را در میان‌مدت ارائه می‌دهد.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

تردید سکه نسبت به بازارهای اثرگذار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 7 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 311 هزار تومان معامله شد. با وجود رشد اونس طلای جهانی، افت دلار عامل فشار بر دلار شد. در بازار طلای جهانی با وجود افت بیش از 80 دلاری اونس طلا در 4 هفته متوالی، اما هفته گذشته توقف روند صعودی شاخص دلار با آمار نامناسب نرخ تورم و تردیدها نسبت به روند افزایش نرخ بهره آمریکا اونس طلا را با رشد حدود ۳۰ دلاری به بالاتر از ۱۳۰۰ دلار رساند. همچنان احتمال افت طلا از سطح مزبور با چشم‌انداز یک بار دیگر افزایش نرخ بهره در دسامبر وجود دارد. در بازار ارز نیز کاهش ریسک‌گریزی معامله‌گران و شناسایی سود افت ۳۰ تومانی دلار را رقم زد. تردیدها نسبت به روند بازارهای اثرگذار حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را اندکی تخلیه کرد.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

توقف طلا بالاتر از 1300 دلار

هر اونس طلای جهانی پس از 4 هفته نزولی با رشد هفتگی 1 / 2 درصدی به قیمت 3/ 1303 دلار معامله شد. توقف روند صعودی شاخص دلار پس از 4 هفته با انتشار نرخ تورم کمتر از پیش‌بینی‌ها، از طلا حمایت کرد. نرخ تورم آمریکا بدون احتساب قیمت انرژی که با توفان‌های آمریکا به شدت رشد کرد، تقریبا نسبت به ماه گذشته بدون تغییر ماند. ایوانس، نماینده فدرال رزرو اعلام کرد: نرخ تورم «ترغیب‌کننده» نیست. احتمال افزایش نرخ بهره در دسامبر از ۸۷ درصد به ۸۲ درصد کاهش یافته است. ریسک‌های سیاسی با احتمال تشدید تنش‌ها میان آمریکا وکره شمالی از طلا حمایت می‌کند. اما افت یورو با اعلام ماریو دراگی از تلاش برای پایین نگه داشتن نرخ بهره تا حدی از شاخص دلار حمایت کرد. با وجود شکسته شدن مقاومت سطح ۱۳۰۰ دلار، اما کارشناسان بخشی از خرید را با تشدید هیجانات می‌دانند.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

تداوم کم‌نوسانی اوراق تسهیلات مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 5/ 0 درصدی مواجه شد. در نیمه دوم مهر شاهد رشد تدریجی قیمت «تسه»ها از کف 3‌ماهه بودیم. با وجود کاهش تقاضای مسکن در پاییز نسبت به تابستان، اما همچنان رشد تدریجی تقاضا با تامین مالی متقاضیان از سوی صندوق یکم بانک مسکن و تقاضای بافت فرسوده عامل تداوم رشد تقاضای مسکن است. امری که از اوراق حمایت می‌کند. رئیس اتحادیه مشاوران املاک، حسام عقبایی با وجود عدم تغییر تعداد معاملات مسکن در مهر، اما همچنان بر قرار گرفتن بازار مسکن در فاز پیش‌رونق تاکید کرد. با این وجود، با چشم‌انداز رشد تدریجی تقاضا، رشد بیش از ۱۰ درصد و فراتر از نرخ تورم قیمت مسکن را در نیمه دوم سال دور از انتظار دانست. بنابراین در صورت عدم تغییر شرایط وام رقیب (صندوق یکم بانک مسکن)، روند کم‌نوسان «تسه»ها مورد انتظار است.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

نشانه‌های خوش‌بینی در بازار نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ۴/ ۴ درصدی، با ثبت بیشترین رشد هفتگی از هفته دوم شهریور به قیمت ۴۵/ ۵۱ دلار معامله شد.رشد صادرات چین به بیش از ۹ میلیون بشکه در روز در سپتامبر (نسبت به میانگین ۵/ ۸ میلیون بشکه در روز از ژانویه تا ابتدای سپتامبر) در کنار خوش‌بینی‌ها برای تمدید توافق اوپک با هدف کاهش سطح موجودی نفت تجاری به میانگین ۵‌ساله از قیمت نفت حمایت کرد. تشدید ناآرامی‌ها میان کردها و دولت مرکزی عراق همچنان از قیمت نفت حمایت می‌کند. با این وجود، کاهش نگرانی‌ها نسبت به خروج فوری آمریکا از برجام تا حدی بر قیمت نفت فشار آورد. همچنان نگرانی‌ها از رشد تولیدات آمریکا تردیدها نسبت به بازگشت بازار نفت به تعادل را رقم زده است. در گزارش بیکرهیوز افت (۵ موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای دومین هفته متوالی رقم خورد.

آینده  نگر بازار