بازار سهام

تداوم احتیاط در بورس

روز گذشته شاخص کل بورس با رشد ۶۹ واحدی (۰۸/ ۰ درصد) همراه شد. روز سه‌شنبه افت قیمت مس از سقف ۳‌ساله و افت روی تا ۳۱۰۰ دلار (از ۳۲۰۰ دلار) و کاهش قیمت فولاد در بازار شانگهای رقم خورد. رشد شاخص دلار و شناسایی سود پیش از نشست کنگره ملی حزب کمونیست چین عامل افت قیمت بود. اما همچنان چشم‌انداز ممنوعیت ورود مس قراضه و کاهش عرضه چین از فلزات اساسی از جمله فولاد حمایت می‌کند. ۲۴ درصد از ارزش معاملات به فلزی‌معدنی‌ها اختصاص یافت اما نزدیک شدن به سقف‌های تکنیکال فضای منفی را در برخی از این نمادها رقم زد. توجه بازار به گزارش‌های ۶‌ماهه است. روز گذشته تغییر مالکیت ۱۷ میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها رقم خورد که ۱۲ میلیارد تنها در نماد «های‌وب» بود. همچنان شاهد روند کم‌نوسان خودرویی‌ها و نمادهای یارانه‌ای با وجود حضور حقوقی‌ها در سمت خرید هستیم.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

رشد آرام دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 5 تومانی به نرخ 4014 تومان معامله شد. پس از رشد 4 درصدی نرخ دلار از ابتدای مهر تا دوشنبه هفته گذشته (تا سقف 4050 تومانی) در ادامه، افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها افت دلار را رقم زد. اما شنبه هفته جاری با عدم خروج ناگهانی آمریکا از برجام، بیشترین افت نرخ دلار از زمان انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم رقم خورد. شناسایی سود میان معامله‌گران و کاهش تقاضای محافظه‌کارانه حمایت سطح ۴ هزار تومانی در مقابل دلار را شکست. اما در ادامه افزایش تقاضا از سوی معامله‌گران فردایی دلار را مجددا بالاتر از سطح مزبور بازگرداند. با وجود احتمال افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، همچنان مهلت ۶۰روزه کنگره برای اعلام موضع آمریکا نسبت به برجام، در کنار چشم‌انداز رشد تقاضای ارز مسافرتی اربعین و رشد تقاضای ارز تجاری عوامل حمایت از دلار هستند.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

افت سکه با تردید به طلا

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 7 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 306 هزار تومان معامله شد. در بازار طلای جهانی با وجود نوسان طلا بالاتر از 1300 دلار در ساعات ابتدایی معاملات روز دوشنبه، افت حدود 15 دلاری اونس طلا از سطح مزبور در میانه معاملات روز سه‌شنبه رقم خورد. رشد شاخص دلار با افت یورو و پوند در کنار احتمال تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا فشار بر طلا را تشدید کرد. اما همچنان ریسک‌های ژئوپلیتیک تا حدی از طلا حمایت می‌کند. در بازار ارز نیز شاهد نوسان دلار بالاتر از سطح ۴ هزار تومانی هستیم. با وجود حمایت عوامل بنیادین، احتمال افزایش عرضه و شناسایی سود میان معامله‌گران فشار را بر دلار حفظ کرده است. همچنین تردیدها نسبت به بازارهای اثرگذار و شناسایی سود میان معامله‌گران می‌تواند فشار بر سکه را تشدید کند.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

شکسته شدن حمایت 1300 دلار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1285 دلار معامله شد. رشد شاخص دلار حمایت سطح 1300 دلاری اونس طلا را شکست. با پایان گرفتن دوره 4‌ساله ریاست فدرال رزرو جنت یلن در انتهای ژانویه 2018 ، چشم‌انداز انتخاب کاندیداهای جدید بر شاخص دلار اثرگذار است. تقویت احتمال انتخاب جان تیلور از سوی ترامپ به ریاست فدرال رزرو با رویکرد خروج سریع‌تر از سیاست‌های انبساطی عامل حمایت از شاخص دلار شد. همچنین با وجود تقویت احتمال افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی انگلیس (با رشد نرخ تورم به سقف ۵ ساله) چشم‌انداز خروج «دشوار» از اتحادیه اروپا، عامل فشار بر پوند شد. همچنین با کاهش چشم‌انداز رشد اقتصادی اسپانیا با تداوم ناآرامی‌ها در کاتالونیا، افت یورو نیز عامل حمایت از شاخص دلار شد. همچنان اعلام مقامات کره شمالی از «امکان بروز جنگ هسته‌ای» تا حدی از طلا حمایت می‌کند.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

رشد آرام «تسه‌» ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد 2/ 0 درصدی همراه شدند. رشد تدریجی تقاضای مسکن، با وجود فاصله گرفتن از تابستان (فصل رونق مسکن) قیمت اوراق جدیدتر را بالاتر از 78 هزار تومان قرار داده است میانگین قیمت «تسه»ها در نیمه دوم مهر هم‌تراز با میانگین قیمت اوراق در شهریور، در سطح 76 هزار و 900 تومانی قرار گرفته است. با وجود رشد 2/ 9 درصدی تعداد معاملات مسکن در شهریور همچنان شاهد رشد غیرتورمی مسکن بودیم. کارشناسان با وجود قرار گرفتن مسکن در فاز پیش‌رونق، همچنان فراتر رفتن قیمت مسکن از نرخ تورم را در نیمه دوم سال دور از انتظار می‌دانند. با وجود افزایش تسهیلات مسکن از جمله ارائه وام صندوق یکم بانک مسکن، همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان باعث پرکشش شدن تقاضای مسکن (نوسانات شدید تقاضا با تغییرات قیمت مسکن) شده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

سایه ریسک‌های ژئوپلیتیک بر نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 2/ 51 دلار معامله شد. تشدید تنش‌ها میان نیروهای عراق و کردستان توقف تولیدات دو میدان نفتی منطقه کرکوک عراق و کاهش حدود ۲۷۵ هزار بشکه  از ۵۰۰ هزار بشکه در روز تولیدات کرکوک را رقم زده است. گلدمن‌ساکس با وجود ریسک اختلالات عرضه عراق، دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک، ریسک اختلالات عرضه از سوی ایران را جدی‌تر و بلندمدت‌تر بر بازار نفت اعلام کرد. مهلت ۶۰ روزه کنگره آمریکا برای تصمیم‌گیری در مورد برجام تشدید ریسک‌های ژئوپلیتیک را در بازار نفت رقم زده است. فاتح‌بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد اظهار نظر در مورد اثرات این دو ریسک بر بازار نفت زود است. وی همچنین با توجه به تعهد ۸۶ درصدی اوپک به توافق، در صورت ادامه این سطح تعهد، چشم‌انداز کاهش موجودی‌ها را ارائه داد.

آینده  نگر بازار