بازار سهام

نخستین هفته سبز سهام

شاخص کل بورس با رشد ۲/ ۱ درصدی نخستین هفته مثبت بورس در فصل پاییز را ثبت کرد. پس از سخنرانی ترامپ، حمایت‌های جهانی از توافق هسته‌ای ایران و کاهش نگرانی‌ها نسبت به سرنوشت برجام، بازگشت سهام به مدار صعودی را رقم زد. حرکت مس به بالای مرز ۷ هزار دلاری، رشد مناسب قیمت فلزات و روند پایدار قیمت جهانی کالاها کماکان عامل حمایت از گروه‌های فلزی و معدنی است. انتظارات از تعدیل سود مثبت در گروه فلزی و معدنی و تحرکات مثبت در نماد فولاد، تقاضای بالا در گروه پالایشی به دلیل حاشیه سود مناسب و عرضه اولیه فولاد کاوه جنوب شاخص سهام را در آخرین روز معاملاتی به سطح ۸۵ هزار و ۸۰۰ نزدیک کرد. همچنین، انتشار گزارش‌های مالی شرکت‌ها برای ۶‌ماه نخست مهم‌ترین‌ عامل تاثیر‌گذار در معاملات این هفته بازار سهام است.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

توقف دلار پس از سه هفته صعود

هر دلار آمریکا با افت هفتگی ۴/ ۰درصدی، در روز پنج‌شنبه به نرخ ۴۰۲۰ تومان معامله شد. با وجود چشم‌انداز افزایشی روند دلار، اظهارات رئیس جمهوری آمریکا باعث افزایش ریسک در بازارهای مالی و حرکت نقدینگی به سمت بازار ارز و طلا شد و رشد نرخ دلار را شدت بخشید. به طوری که نرخ دلار در روزهای ۱۶ و ۱۷ مهرماه جهش‌های روزانه حدود ۴۰ تومانی را تجربه کرد. در نهایت، واکنش‌ها به اظهارات ترامپ درباره  برجام و حمایت طرف‌های سیاسی از توافق از شدت نگرانی‌ها به آینده برجام کاست. به این ترتیب، با بازگشت آرامش نسبی به فضای سیاسی کشور، بازارهای مالی نیز به روال عادی خود ادامه دادند و نرخ دلار جهش‌های پیشین را اصلاح کرد و در هفته گذشته برای نخستین بار در مهرماه وارد مدار نزولی شد.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

همنوایی سکه با اونس جهانی

هر سکه طرح جدید با افت هفتگی 6/ 0 درصدی مواجه و در روز پنج‌شنبه به قیمت یک میلیون و 310 تومان معامله شد. بنابراین، قیمت سکه، نخستین هفته نزولی خود در مهرماه را تجربه کرد. با وجود نوسان طلای جهانی در سطوح بالای 1300 دلار، روز سه‌شنبه حمایت سطح 1300 دلاری طلا شکسته شد و اونس طلا روز جمعه در سطح 1285 دلار قرار گرفت. بنابراین، تداوم رشد شاخص دلار توام با کاهش قیمت اونس طلا فشار بر قیمت سکه را حفظ کردند. از سوی دیگر، کمرنگ‌شدن ریسک‌های سیاسی در هفته اخیر و کاهش نگرانی‌ها، زمینه را برای کاهش نرخ دلار و قیمت سکه فراهم کردند. همزمان با حرکت رو به پایین بازار ارز و سکه، شاخص بورس تهران در این هفته رشد کرد. بنابراین کاهش هیجانات در بازارهای مالی عامل تحرکات کمتر معامله‌گران در بازار سکه بود.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

طلا زیر فشار شاخص دلار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1286 دلار معامله شد. تداوم رشد شاخص دلار در روز گذشته افت اونس را رقم زد. اعضای جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا در پنج‌شنبه اخیر با طرح اصلاح مالیات برای سال ۲۰۱۸ موافقت کردند. بنابراین چشم‌انداز کاهش مالیات‌ها افزایش شاخص دلار را به دنبال داشت. بر این اساس، طلای جهانی به میزان ۳/ ۰ درصد افت کرد. همچنین، تداوم ریسک‌های سیاسی در اسپانیا و انتشار داده‌های نامطلوب بخش عمومی در بریتانیا دلار را در برابر ارزهای عمده تقویت کرد. ضمن اینکه وزارت کار آمریکا از کاهش ۲۲ هزار نفری تعداد بیکاران در هفته منتهی به ۱۳ اکتبر خبر داد. با توجه به آمار تعیین‌کننده اقتصاد ایالات متحده بر قیمت طلا، اطلاعات مثبت از رشد اقتصادی آمریکا و انتظارات برای افزایش نرخ بهره همچنان فشار بر طلا را حفظ می‌کند.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

تداوم صعود «تسه‌»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد هفتگی 7/ 0درصدی همراه شدند. با وجود افت 4 درصدی قیمت اوراق تسهیلات مسکن در شهریور، شاهد حرکت صعودی قیمت اوراق تسهیلات مسکن در مهرماه هستیم. گرچه در شروع مهرماه قیمت «تسه»‌ها به کانال 74 هزار تومانی تنزل یافت و در کف سه‌ماهه خود قرار گرفت. اما در دو هفته اخیر شاهد رشد قیمت اوراق تسهیلات مسکن بودیم. افزایش تدریجی تقاضای تسه‌ها در روزهای اخیر سبب رشد قیمت این اوراق شد. ضمن اینکه چشم‌انداز راه‌اندازی لیزینگ مسکن با قابلیت پوشش تا سقف ۷۰ درصدی قیمت مسکن می‌تواند سمت تقاضا را تقویت کند اما همچنان تردیدها نسبت به تمایل عرضه‌کنندگان به فروش مسکن در قالب مذکور وجود دارد. استقبال سمت عرضه و تقاضا از این طرح می‌تواند کاهش تقاضای «تسه»ها را رقم بزند. ‌‌

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

واکنش دوگانه بازار نفت

 دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 51 دلار معامله شد. با وجود رشد قیمت نفت به بالای سطح 52 دلاری پس از سه هفته، دیروز قیمت نفت خام آمریکا با افت مواجه شد. در حالی که نگرانی‌های سمت عرضه با کاهش صادرات نفت کردستان عراق (از ۶۰۰ هزار به ۲۱۶ هزار بشکه در روز) از قیمت نفت حمایت می‌کرد، روز گذشته قیمت‌ نفت WTI حدود ۶/ ۰ درصد کاهش یافت. شناسایی سود میان معامله‌گران از عوامل افت قیمت نفت خام آمریکا در روز گذشته بود. ضمن اینکه افزایش شاخص دلار نیز در کاهش دیروز قیمت نفت موثر بود. طبق آخرین گزارش موسسه اطلاعات انرژی، ذخایر بنزین  به میزان ۹۰۸ هزار بشکه افزایش داشته که حاکی از کاهش تقاضای نفت است. همچنین افزایش تولید نفت شیل آمریکا در روز گذشته سبب تقویت عرضه و فشار بر قیمت  WTI شد.

آینده  نگر بازار