بازار سهام

رکورد جدید شاخص بورس در سال ۹۶

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۶۶۳ واحدی (۷۷/ ۰ درصدی)، بیشترین رشد شاخص از ۲۸ شهریور رقم خورد. گزارش‌های مثبت ۶‌ماهه در کنار ورود نقدینگی با عرضه‌های اولیه اخیر، رشد ۲۳ درصدی ارزش معاملات را نسبت به میانگین مهر را رقم زد. «فولاد» تعدیل مثبت ۷۸ درصدی پیش‌بینی سود در گزارش ۶‌ماهه را نشان داد؛ امری که از دیگر نماد فولادی «فخوز» نیز حمایت کرد. رشد نرخ ارز مبادله‌ای و رشد قیمت نفت از پالایشی‌ها، همچنین رشد قیمت‌های جهانی متانول و اوره در کنار رشد نرخ ارز عوامل خوش‌بینی به رشد سودآوری پتروشیمی‌ها است. با وجود افت قیمت مس زیر سطح ۷ هزار دلاری، اما شاهد تداوم رشد قیمت فولاد و سنگ‌‌آهن در بازار شانگهای روز جمعه بودیم. همچنان تردید نسبت به پایداری قیمت‌های جهانی با چشم‌انداز رشد شاخص دلار در کنار گزارش‌های ۶‌ماهه بر شاخص اثرگذار هستند.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

دلار در مدار نزولی

دیروز هر دلار آمریکا با افت 8 تومانی به نرخ 4012 تومان معامله شد. کاهش تقاضای ارز در روزهای پایانی ماه به صورت سنتی و افزایش عرضه افت 11 تومانی دلار را در دو روز رقم زد. پیش‌تر رشد تقاضای محافظه‌کارانه با احتمال خروج آمریکا از برجام رشد 4 درصدی نرخ دلار را از 3 مهر تا 17 مهر رقم زد. اما فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در کنار کاهش ریسک‌گریزی معامله‌گران با عدم خروج ناگهانی آمریکا از برجام نوسان دلار را محدود کرد؛ بنابراین کاهش نوسانات نرخ درهم و دلار با کاهش تحرک معامله‌گران فردایی نیز بر دلار فشار آورد. با این وجود همچنان چشم‌انداز رشد تقاضای ارز تجاری با نزدیک شدن به پایان سال و مهلت 60 روزه کنگره برای تصمیم در مورد برجام و ناآرامی‌های عراق با رشد تقاضای آربیتراژی مانع از افت قابل توجه دلار است.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

شکسته شدن کف حمایتی سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 12 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 298 هزار تومان معامله شد. افت نرخ دلار در کنار کاهش طلا روز جمعه، سکه را با بیشترین افت روزانه از 30 شهریور مواجه کرد. با وجود رشد طلا به بالاتر از سطح 1290 دلاری روز پنج‌شنبه، اما در ادامه رشد شاخص دلار طلا را به کف 1280 دلاری رساند. چشم‌انداز یک بار دیگر افزایش نرخ بهره آمریکا افت بیشتر طلا از سطح مزبور را محتمل کرده است. در بازار ارز نیز کاهش تقاضا و افزایش عرضه در کنار کاهش تقاضای سفته‌بازی دلار را به 4010 تومان نزدیک کرد. بنابراین تردیدها نسبت به بازارهای اثرگذار حمایت کف یک میلیون و 300 هزار تومانی را شکست. عدم تمایل معامله‌گران به افت سکه، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را بالاتر از 84هزار تومان قرار داده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

سایه شاخص دلار بر طلا

هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی 8/ 1 درصدی به قیمت 1280 دلار معامله شد. روز جمعه بازگشت شاخص دلار به مدار صعودی افت طلا تا 1280 دلار را رقم زد. با تصویب بودجه سال ۲۰۱۸ و چشم‌انداز اجرایی شدن اصلاحات مالیاتی ترامپ رشد بازارهای سهام و رشد شاخص دلار رقم خورد. پیش‌تر نیز تردیدها نسبت به رئیس آینده فدرال رزرو عامل نوسان شاخص دلار بود. تا کنون ترامپ با ۵ کاندیدا از جمله جنت یلن، رئیس کنونی فدرال رزرو گفت‌وگو‌ کرده است، اما دو گزینه جرومی پاول (با رویکرد خروج آرام‌تر از سیاست‌های انبساطی) و جان تیلور (با چشم‌انداز خروج سریع‌تر از سیاست‌های انبساطی) محتمل‌تر هستند. علاوه بر این، چشم‌انداز یک بار دیگر افزایش نرخ بهره در نشست دسامبر فشار را بر اونس طلا حفظ کرده است. با این وجود تداوم ریسک‌های ژئوپلیتیک تا حدی از طلا حمایت می‌کند.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

روند کم‌نوسان «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 94 (تسه 9412) با افت 9/ 0 درصدی مواجه شدند. با وجود روند کم‌نوسان «تسه»ها زیر سطح 76 هزار تومانی در نیمه اول مهر، اما شاهد رشد تدریجی قیمت اوراق تسهیلات مسکن با رشد تقاضا هستیم. اوراق جدیدتر تا سطح 79 هزار تومانی نیز رشد داشتند. با وجود پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، اما تقاضای «خانه‌اولی»ها در کنار رشد تقاضا از سوی بافت فرسوده عامل حمایت از تقاضای مسکن است. به این ترتیب با رشد 2/ 9 درصدی تعداد معاملات مسکن نسبت به شهریور سال گذشته و با رشد تقاضا در 6 ماه اول سال کارشناسان معتقدند بازار مسکن در فاز پیش‌رونق قرار گرفته است. اما با توجه به رشد تقاضا از سوی دهک‌های با درآمد متوسط و همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان رشد قیمت مسکن فراتر از نرخ تورم تا پایان سال جاری دور از انتظار است.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

رشد آرام هفتگی نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ۷۶/ ۰ درصدی همراه شد. با شدت گرفتن تنش‌ها میان کردستان و دولت مرکزی عراق، صادرات نفت کردستان از بندر جیهان ترکیه از ۶۰۰ هزار به ۲۱۶ هزار بشکه در روز کاهش یافت. همچنان ریسک ژئوپلیتیک از سوی کردستان عراق، تردیدها نسبت به موضع آمریکا نسبت به برجام و تداوم ریسک‌های لیبی، نیجریه و ونزوئلا از نفت حمایت می‌کند. اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) کاهش ۷/ ۵ میلیون بشکه موجودی نفت را گزارش کرد. کارشناسان افت ۱۵ درصدی موجودی نفت تجاری آمریکا از مارس را تخمین می‌زنند. بخشی از این کاهش به دلیل رشد صادرات این کشور (از صفر در ۲۰۱۵ تا ۶/ ۲ میلیون بشکه در روز) با افزایش اختلاف میان WTI‌ و برنت رقم خورد. با وجود خوش‌بینی‌ها به رشد تقاضا، سایه بازگشت شیل احتمال مقاومت جدی سقف ۶۰ دلاری را تقویت کرده است.

آینده  نگر بازار