بازار سهام

احتیاط حقیقی‌ها با وجود سیگنال‌های مثبت

دیروز شاخص کل بورس با افت ۱۳۴ واحدی (۱۶/ ۰ درصدی) مواجه شد. با وجود گزارش‌های مثبت در فلزی‌معدنی‌ها، اما تقویت فضای احتیاطی این نمادها را با افت همراه کرد. بنابراین با وجود تعدیل مثبت ۱۴ درصدی «کگل» این نماد بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشت. «پارسان» ‌با سهم قابل توجه پرتفوی از پتروشیمی‌ها در کنار «جم» و «شخارک» با تعدیل مثبت ۱۴ درصدی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. رشد اخیر قیمت جهانی محصولات پتروشیمی در ماه‌های اخیر در کنار رشد نرخ دلار عامل حمایت از محصولات پتروشیمی است. اظهارات مقام چین از رشد متناسب اقتصاد چین در کنار افت تولیدات روی و آلومینیوم چین در ماه گذشته و سیگنال‌های مثبت بورس کالا از قیمت جهانی فلزات اساسی حمایت می‌کند. با  فشار فروش حقیقی‌ها، تغییر مالکیت ۱۸ میلیارد تومانی (بدون احتساب «کاوه») به نفع حقوقی‌ها رقم خورد.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

رشد آرام دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 3 تومانی به نرخ 4016 تومان معامله شد. با وجود افت تقاضا به صورت سنتی در روزهای پایانی ماه، در اولین روز آبان شاهد رشد تقاضا بودیم. در این میان معامله‌گران فردایی تمایل به افزایش نوسانات نرخ دلار داشتند. اما افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها مانع از تشدید نوسانات دلار شد؛ به این ترتیب پس از افت دلار از سطح 4020 تومانی، از روز شنبه روند کم‌نوسان دلار در سطح 4010 تومانی رقم خورد. پیش‌تر رشد تقاضای محافظه‌کارانه رشد دلار تا 4050 تومان را رقم زد. اما در ادامه فروکش ریسک‌گریزی و افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها دلار را با افت مواجه کرد. اما همچنان رشد تقاضای مسافرتی در اربعین و افزایش تقاضای ارز تجاری با نزدیک شدن به پایان سال میلادی حمایت سطح ۴ هزار تومانی از دلار را تقویت کرده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

کم‌واکنشی سکه به طلا

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 2 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 298 هزار تومان معامله شد. با وجود افت طلای جهانی، رشد اندک نرخ دلار در کنار عدم تمایل معامله‌گران به افت قیمت سکه‌‌ از سکه حمایت کرد. در بازار طلای جهانی، تداوم روند صعودی شاخص دلار با احتمال اجرایی شدن اصلاحات مالیاتی ترامپ و افت یورو در کنار رشد بازارهای سهام طلا را وارد کانال ۱۲۷۰ دلاری کرد. کارشناسان افت طلا تا ۱۲۵۰ دلار را در دسامبر، با نزدیک شدن به زمان احتمالی افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو را محتمل می‌دانند. در بازار ارز نیز با وجود رشد تقاضا، اما افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها روند کم‌نوسان دلار را تداوم بخشید. کم‌واکنشی معامله‌گران به افت طلا، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را به ۹۰ هزار تومان افزایش داد.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

طلا در کف 2‌هفته

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1274 دلار معامله شد. تداوم رشد شاخص دلار و رشد بازارهای سهام حمایت سطح 1280 دلاری اونس طلا را شکست. رشد شاخص دلار با احتمال تصویب برنامه‌های اصلاح مالیاتی ترامپ در کنگره رقم خورد. علاوه بر این با آغاز مذاکرات نهایی و تشدید تنش‌ها میان دولت اسپانیا و فرماندار کاتالونیا افت یورو از شاخص دلار حمایت کرد و رشد بازارهای سهام اروپا را رقم زد. با پیروزی شینزو آبه و حفظ دو سوم اکثریت پارلمان بازارهای سهام ژاپن صعودی و ین (با احتمال تداوم سیاست‌های انبساطی) نزولی شد. همچنان چشم‌انداز  افزایش نرخ بهره آمریکا فشار بر طلا را حفظ کرده است؛ آمار تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه سوم و آمار خرده‌فروشی آمریکا تصویر روشن‌تری ارائه می‌دهد. چشم‌انداز سیاست‌های انبساطی با نشست بانک مرکزی اروپا نیز می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

حمایت فاز پیش‌رونق مسکن از اوراق

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴(تسه۹۴۱۲) با رشد ۲/ ۰ درصدی به قیمت ۷۶ هزار و ۵۹۱ تومان معامله شدند. پس از رشد ۲ / ۱ درصدی قیمت «تسه»ها در مهر، روز گذشته نیز شاهد رشد آرام قیمت اوراق تسهیلات تا سطح ۷۸ هزار تومانی بودیم. با وجود خروج تقاضای فصل تابستان، اما میانگین قیمت «تسه»ها در مهر در سطح ۷۶ هزار و ۳۷۰ تومان قرار گرفت؛ این در شرایطی است که میانگین قیمت اوراق تسهیلات در شهریور در سطح ۷۶ هزار و ۹۵۹ تومان قرار داشت. رشد تدریجی تقاضا از ابتدای سال ۹۶ و رشد ۲/ ۹ درصدی تعداد معاملات مسکن در شهریور نسبت به شهریور سال گذشته سیگنال‌ قرار داشتن مسکن در فاز پیش‌رونق را تقویت کرده است. در شرایط کنونی با توجه به رابطه قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی اوراق در سطح ۹/ ۲۱ درصد قرار گرفته است.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

نشانه‌های خوش‌بینی در بازار نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 1/ 52 دلار معامله شد. گزارش کمیته نظارت بر توافق اوپک، تعهد 120 درصدی (بیشترین سطح) اعضا به توافق را در ماه سپتامبر اعلام کرد. علاوه بر این کاهش موجودی نفت تجاری در کشورهای توسعه‌یافته را به میزان ۱۷۸ میلیون بشکه از ابتدای سال و رسیدن به سطح ۱۵۹ میلیون بشکه را اعلام کرد. همچنین اعلام اعضا از «باز گذاشتن تمام گزینه‌ها» احتمال تمدید توافق حتی تا پایان سال ۲۰۱۸ را تقویت کرده است. نشست ۳۰ نوامبر اوپک تصویر روشن‌تری ارائه می‌دهد. تداوم اختلالات عرضه کردستان، با رسیدن صادرات از ۶۰۰ هزار به ۲۴۵ هزار بشکه در روز و تداوم ریسک ژئوپلیتیک موضع آمریکا نسبت به برجام نیز عامل حمایت از قیمت نفت است. اما دولت عراق به منظور جبران کاهش صادرات، اقدام به افزایش ۲۰۰ هزار بشکه صادرات از بصره کرده است.

آینده  نگر بازار