بازار سهام

بازگشت توجه به عوامل بنیادین

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۸۳ واحدی (۲۱/ ۰ درصدی) همراه شد. گزارش‌های مناسب ۶‌ماهه به ویژه در فلزی‌ معدنی‌ها، تداوم رشد قیمت فولاد در بازار شانگهای و خوش‌بینی‌ها به رشد اقتصادی چین از فلزات اساسی حمایت کرد. کاهش ۱۰ درصدی موجودی مس در ۴ هفته اخیر در بورس فلزات لندن (LME) در کنار رسیدن تولیدات مس کاتد چین به بالاترین سطح از دسامبر ۲۰۱۴، مس را مجددا بالای ۷ هزار دلار رساند. تولیدات روی چین با افت ۷/ ۲ درصدی در ماه گذشته مواجه شد. اما همچنان کند شدن بخش مسکن چین و چشم‌انداز رشد شاخص دلار فشار را بر قیمت جهانی کالاها حفظ کرده است. رشد ۶ درصدی نرخ ارز مبادله‌ای در سال جاری از پالایشی‌ها و گزارش‌های مناسب ۶‌ماهه و بازگشت قیمت متانول به روند صعودی از پتروشیمی‌های تولیدکننده متانول حمایت کرد. همچنان ریسک مهلت ۶۰‌روزه برجام بر خودرویی‌ها فشار می‌آورد.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

رشد دلار با بازگشت تقاضا

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 7 تومانی به نرخ 4023 تومان معامله شد. رشد نرخ درهم تا سطح 1104 تومان، از نرخ دلار حمایت کرد. همچنین با وجود کاهش معاملات ارز در روزهای پایانی ماه به‌صورت سنتی، در روزهای اخیر بازگشت تقاضای ارز، رشد 10 تومانی نرخ دلار را در 2 روز اخیر رقم زد. پیش‌تر با وجود مقاومت جدی سطح 4 هزار تومانی در مقابل دلار، تشدید ریسک‌های سیاسی با احتمال خروج ناگهانی آمریکا از برجام روز 17 مهر مقاومت سطح 4 هزار تومانی دلار را شکست و رشد دلار تا سقف 4050 تومانی را رقم زد. در ادامه با وجود فروکش ریسک‌های سیاسی و افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، چشم‌انداز رشد تقاضای تجاری با نزدیک شدن به پایان سال و رشد تقاضای ارز مسافرتی در اربعین حمایت سطح ۴ هزار تومانی را از دلار تقویت کرد.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

بزرگ‌تر شدن حباب سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 12 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 310 هزار تومان معامله شد. رشد شاخص دلار و تقویت ریسک‌گریزی در بازارهای جهانی افت حدود 30 دلاری اونس طلا را در یک هفته اخیر رقم زده است. همچنان شاهد روند کم‌نوسان طلا در سطح ۱۲۷۰ دلاری و شرایط انتظاری در بازار طلا برای سیگنال‌های اجرایی شدن سیاست مالیاتی ترامپ و مشخص شدن رئیس آینده فدرال رزرو هستیم. در بازار ارز پس از رشد دلار به بالاتر از ۴ هزار تومان، چشم‌انداز رشد تدریجی تقاضا حمایت سطح مزبور از دلار را تقویت کرده است. اما فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها عامل تردید است. عدم تمایل معامله‌گران به کاهش سکه، با بی‌واکنشی به اونس طلای جهانی حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را به ۱۰۰ هزار تومان نزدیک کرده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

شرایط احتیاطی در بازار طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1276 دلار معامله شد. روند کم‌نوسان شاخص دلار، حرکت آرام طلا در بازه 1275 تا 1282 دلاری را تداوم بخشید. آمار مناسب اشتغال حوزه اروپا پیش از نشست روز پنج‌شنبه بانک مرکزی اتحادیه اروپا، تا حدی از یورو حمایت کرد. همچنان شاهد شرایط احتیاطی نسبت به شاخص دلار پیش از اعلام نتیجه نهایی کنگره در مورد اصلاحات مالیاتی ترامپ بودیم. ترامپ نیز اظهار کرد زمان اعلام رئیس آینده فدرال رزرو «بسیار نزدیک» است. بنابراین شرایط احتیاطی نوسان اندک شاخص دلار و اونس طلا را رقم زد. در صورت انتخاب رئیس آینده فدرال رزرو با رویکرد خروج سریع‌تر از سیاست‌های انبساطی افت بیشتر طلا محتمل است. همچنان با وجود تقویت احتمال یک بار دیگر افزایش نرخ بهره در نشست دسامبر فدرال رزرو، توجه معامله‌گران به آمارهای سفارش کالاهای بادوام و خرده‌فروشی آمریکا است.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

«تسه»ها نزدیک کف 4‌ماهه

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 3 درصدی به قیمت 74 هزار و 262 تومان معامله شدند. میانگین قیمت «تسه»ها در مهر به 76 هزار و 370 تومان رسید. پس از روند کم‌نوسان اوراق تسهیلات مسکن در روز ابتدایی آبان، روز گذشته افت قابل توجه قیمت اوراق تسهیلات مسکن رقم خورد؛ امری که قیمت «تسه»ها را تا کف 4‌ماهه (74 هزار تومان) نزدیک کرد. در شرایط کنونی نرخ سود واقعی وام در سطح 8/ 21 درصد قرار گرفته است. کارشناسان معتقدند رشد تدریجی تقاضا، مسکن را در فاز پیش‌رونق قرار داده است. در ماه‌های اخیر دسترسی به تسهیلات مسکن از جمله صندوق یکم بانک مسکن عامل حمایت از تقاضا به ویژه تقاضای «خانه‌اولی»ها شده است. اما همچنان رشد تقاضا از سوی درآمدهای با دهک متوسط و بالا بودن کشش تقاضای مسکن، چشم‌انداز رشد قیمت مسکن فراتر از نرخ تورم را دور از انتظار کرده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

اثرات نامطلوب رشد قیمت نفت بر خاورمیانه

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۲/ ۵۲ دلار معامله شد. تلاش اوپک با هدف رسیدن موجودی نفت به میانگین ۵‌ساله و احتمال تمدید توافق حتی تا پایان سال ۲۰۱۸ در کنار پیش‌بینی کارشناسان از افت ۳ میلیون بشکه در روز موجودی نفت تجاری آمریکا  از نفت حمایت کرد. اما افزایش صادرات نفت کردستان به ۳۰۰ هزار بشکه در روز بر نفت فشار آورد. رئیس بخش انرژی و امنیت آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد رشد قیمت نفت به نفع تولیدکنندگان خاورمیانه نخواهد بود. افزایش قیمت نفت، باعث کاهش سهم بازار اوپک در بازارهای آسیا و مشوقی برای افزایش تولیدات غیراوپک به ویژه شیل خواهد شد. در ماه‌های گذشته نیز شاهد رشد تقاضای آربیتراژی با افزایش اختلاف قیمت برنت و WTI و رسیدن صادرات نفت آمریکا به رکورد بیش از ۲ میلیون بشکه در روز بودیم.

آینده  نگر بازار