بازار سهام

سقف‌شکنی شاخص با حمایت پالایشی‌ها

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۴۸۱ واحدی (۵۵/ ۰ درصدی) همراه شد. حمایت پالایشی‌ها و برخی نمادهای پتروشیمی، شاخص را به بالاترین سطح از ۲۱ دی ۹۲ رساند. رشد ۳/ ۷ درصدی نرخ ارز مبادله‌ای و رشد ۳۴ درصدی نفت برنت از ابتدای تیر خوش‌بینی‌ها به رشد سودآوری پالایشی‌ها را تقویت کرده است. با وجود فروکش فضای مثبت در فلزی‌معدنی‌ها، همچنان خوش‌بینی‌ها به عوامل بنیادین مانع از افت قابل توجه این نمادها و تغییر مالکیت ۲ میلیارد تومانی در «فولاد» به نفع حقوقی‌ها رقم خورد. «پارسان» نیز با سهم قابل توجه پرتفوی از پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. با گزارش‌های مناسب در پتروشیمی‌های تولیدکننده متانول و اوره شاهد رشد این نمادها بودیم. فشار فروش از سوی حقوقی‌ها به ویژه در پالایشی‌ها، تغییر مالکیت ۱۹ میلیارد تومانی به نفع حقیقی‌ها را رقم زد.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

دلار در سقف 96

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 21 تومانی به نرخ 4070 تومان معامله شد. با وجود اینکه پیش‌تر سطح روانی 4050 تومانی در مقابل دلار مقاومت می‌کرد، روز گذشته افزایش تقاضا در کنار کاهش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها با تشدید روند صعودی، دلار را به بالاترین سطح از 8 دی 95 رساند. رشد نرخ درهم تا سطح 1117 تومان، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، علاوه بر این رشد تقاضای ارز مسافرتی با نزدیک شدن به اربعین عامل حمایت از دلار شد. این عامل با تداوم ریسک‌ تصمیم کنگره در مورد برجام حمایت سطح 4 هزار تومانی از دلار را تقویت کرده است. برآیند این عوامل در کنار رشد تقاضای سفته‌بازی و کاهش عرضه صرافی بانک‌ها در کنار چشم‌انداز رشد تقاضای ارز تجاری رشد ۵۷ تومانی نرخ دلار از ابتدای آبان را رقم زده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

اهرم دلار برای سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 7 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 320 هزار تومان معامله شد. رشد نرخ دلار در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی سکه را به بالاترین سطح از خرداد 92 رساند. شاهد افت حدود 40 دلاری طلا در 2 هفته اخیر با رشد شاخص دلار تا سقف 3‌ماهه و رسیدن اونس طلا به کف 1264 دلاری بودیم. اما در پایان معاملات روز جمعه رشد تقاضای محافظه‌کارانه اونس طلا را بالاتر از ۱۲۷۰ دلار بازگرداند. همچنان شکسته شدن حمایت سطح مزبور محتمل است. اما رشد ۵۷ تومانی نرخ دلار از ابتدای آبان به دلیل رشد نرخ درهم، رشد تقاضای ارز مسافرتی، افزایش تقاضای سفته‌بازی رقم خورد. بنابراین توجه معامله‌گران به دلار با وجود تردیدها نسبت به روند طلا حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را در سطح ۹۵ هزار تومان حفظ کرده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

نگاه طلا به تصمیم ترامپ

هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی 5/ 0 درصدی مواجه شد. افزایش تولید ناخالص داخلی 3‌ماه سوم در کنار تقویت احتمال تصویب سیاست‌های کاهش مالیاتی ترامپ از شاخص دلار حمایت کرد. افت یورو با تداوم سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی اروپا و افت پوند نیز شاخص دلار را به سقف ۳‌ماه رساند و افت اونس طلا تا کف ۱۲۶۴ دلار را رقم زد. اما در ساعات پایانی معاملات تشدید تنش‌ها میان کاتالونیا و اسپانیا رشد تقاضای محافظه‌کارانه طلا را رقم زد. احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در دسامبر فشار بر طلا را حفظ کرده است. چشم‌انداز اعلام رئیس آینده فدرال رزرو از سوی ترامپ و آمارهای اقتصادی آمریکا از جمله آمار اشتغال می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۶ کارشناس) ۱۱ نفر روند نزولی، ۴ کارشناس حرکت صعودی و یک نفر روند خنثی را برای طلا پیش‌بینی کردند.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

سیگنال‌های دوگانه بازار مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 3/ 0 درصدی به قیمت 73 هزار و 817 تومان معامله شدند. پس از رسیدن قیمت «تسه»ها به نزدیک سقف 78 هزار تومانی در روزهای پایانی مهر، از ابتدای آبان اوراق تسهیلات مسکن وارد روند نزولی شد. موضوعی که با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام را در سطح 7/ 21 درصد قرار داده است. با وجود کاهش 11 درصدی تعداد معاملات مسکن در مهر نسبت به شهریور، با خروج تقاضای فصلی (تابستان) شاهد رشد 4/ 34 درصدی تعداد معاملات مسکن در مهر نسبت به مهر سال گذشته بودیم. همچنین قیمت مسکن در مهر با رشد ۷/ ۸ درصدی نسبت به سال گذشته همراه شد. با وجود رشد تقاضای مسکن، همچنان سهم ۹/ ۵۰ درصدی واحدهای مسکونی زیر ۸۰ متر، بر پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مسکن تاکید دارد.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

تقویت خوش‌بینی در بازار نفت

هر بشکه نفت خام با رشد 4 درصدی سومین هفته صعودی را ثبت کرد. خوش‌بینی‌ها به تلاش اوپک برای بازگرداندن بازار نفت به تعادل قیمت نفت برنت را به ۴۴/  ۶۰ دلار، بالاترین سطح در ۲۷ ماه اخیر رساند. تاکید شاهزاده عربستان و وزیر انرژی این کشور بر چشم‌انداز رساندن موجودی نفت به میانگین ۵‌ساله و تصمیم به اتخاذ استراتژی خروج اوپک به نحوی که مانع از بازگشت بازار نفت به مازاد عرضه شود عامل حمایت از نفت شد. نشست ۳۰ نوامبر تصویر روشن‌تری از این مساله ارائه می‌دهد. با وجود این رشد تولیدات آمریکا و رشد صادرات این کشور به رکورد میانگین ۷/  ۱ میلیون بشکه در روز در ۴ هفته اخیر و سایه بازگشت شیل تردیدها را نسبت به بازار نفت حفظ کرده است. همچنان ریسک‌های ژئوپلیتیک از جمله تنش‌های کردستان عراق و ریسک مهلت ۶۰‌روزه کنگره برای برجام از نفت حمایت می‌کنند.

آینده  نگر بازار