بازار سهام

مقاومت سطح ۸۸ هزار واحدی

دیروز شاخص کل بورس پس از ۹ روز صعودی با افت ۶۱ واحدی (۰۷/ ۰ درصدی) مواجه شد. با وجود رشد اندک قیمت جهانی فلزات، روند نزولی فلزات اساسی تداوم یافت؛ اما حقوقی‌ها (تغییر مالکیت ۲ میلیارد تومانی در «فولاد») در سمت خرید حضور دارند. روز گذشته «فاراک» پس از بازگشایی از پایان اردیبهشت، با پیش‌بینی زیان بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت. تقویت چشم‌انداز تک‌نرخی شدن ارز با رشد ۱/ ۸ درصدی نرخ ارز مبادله‌ای از ابتدای سال می‌تواند بر پالایشی‌ها با رشد قیمت فروش محصولات تاثیر مثبت بگذارد؛ اما صنایعی که مواد اولیه را به نرخ ارز مبادله‌ای تهیه می‌کنند، از جمله دارویی‌ها، پتروشیمی‌ها و غذایی‌ها با افزایش بهای تمام‌شده مواجه می‌شوند.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

سقف‌شکنی دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 7 تومانی به نرخ 4075 تومان معامله شد. پس از روند کم‌نوسان نرخ دلار در روزهای پایانی هفته گذشته، خوش‌بینی‌ها به حمایت سطح 4050 تومانی نرخ دلار را روز شنبه وارد مسیر صعودی کرد. این عامل در کنار تشدید تنش‌های منطقه با تحولات عربستان و استعفای نخست وزیر لبنان با چشم‌انداز رشد تقاضای محافظه‌کارانه، فعالیت معامله‌گران فردایی را در بازار تشدید کرد. این عامل در کنار کاهش عرضه نرخ دلار را به بالاترین سطح از دی ۹۵ رساند. به این ترتیب رشد ۶۲ تومانی نرخ دلار از ابتدای آبان رقم خورد. با این وجود همچنان احتمال افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها برای کاهش نوسانات دلار و کاهش تقاضای مسافرتی اربعین فشار را بر دلار حفظ کرده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

بیش‌واکنشی سکه به دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 14 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 337 هزار تومان، بالاترین سطح از 6 خرداد 92 معامله شد. در بازار طلای جهانی نوسان اندک شاخص دلار، پس از ثبت بیشترین رشد هفتگی در سال جاری اونس طلا را مجددا بالاتر از ۱۲۷۰ دلار قرار داد. افت ۴۰ دلاری طلا در ۳ هفته اخیر رقم خورد و احتمال یک بار دیگر افزایش نرخ بهره در دسامبر فشار را بر طلا حفظ کرده است. در بازار ارز نیز افزایش تقاضای سفته‌بازی و رشد تقاضای محافظه‌کارانه با ناآرامی‌های منطقه نرخ دلار را به سقف سال جاری رساند. خوش‌بینی‌ها به دلار و دورنمای معامله‌گران به بازگشت تقاضا پس از اربعین با بیش‌واکنشی حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را به ۱۱۳ هزار تومان رساند.

آینده  نگر بازار