بازار سهام

گام‌های آرام شاخص نزدیک سقف

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۳۹ واحدی (۰۴/ ۰ درصدی) همراه شد. احتیاط نزدیک سطح ۸۸ هزار واحدی و تشدید تنش‌های منطقه، میانگین نوسانات شاخص را از ابتدای هفته به ۰۴۵ /۰ درصد رساند. فروکش موج مثبت خودرویی‌ها، فضای منفی را در این نمادها تشدید کرد. نوسان نفت برنت بالاتر از ۶۰ دلار و رشد ۱ /۸ درصدی نرخ ارز مبادله‌ای، با وجود ابهام در نرخ‌گذاری پالایش و پخش، از پالایشی‌ها حمایت کرد. همچنین شرایط انتظاری برای تعیین نرخ شکر در جلسه ستاد تنظیم بازار و گمانه‌زنی‌ها از رشد نرخ شکر نمادهای قندی را در مسیر صعود قرار داد. همچنان تلاش دولت برای پایین نگه داشتن نرخ شکر و تاخیر در بازپرداخت بدهی‌های دولت به این شرکت‌ها (از محل یارانه) عوامل ابهام در این شرکت‌ها هستند.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

کم‌نوسانی دلار با وجود فشار عرضه

دیروز هر دلار آمریکا با افت اندک یک تومانی به نرخ 4074 تومان معامله شد. با وجود افت نرخ دلار تا نزدیک سطح 4050 تومانی در ابتدای هفته، افزایش تحرک معامله‌گران فردایی دلار را بر مسیر صعودی قرار داد. این عامل در کنار تشدید تنش‌های منطقه با انتساب حمله موشکی ریاض به ایران با رشد تقاضای محافظه‌کارانه رشد ۲۳ تومانی نرخ دلار را از روز شنبه رقم زد. با وجود رشد نرخ دلار روز دوشنبه تا سقف ۴۰۷۵ تومانی (سقف سال جاری) روز سه‌شنبه افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها مانع از تشدید نوسانات صعودی نرخ دلار شد. همچنان رشد ۳/ ۲ درصدی ارزش جهانی دلار با رشد تقاضای آربیتراژی و چشم‌انداز رشد تقاضای ارز تجاری با نزدیک شدن به پایان سال میلادی عامل حمایت از دلار است.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

جهش ادامه‌دار سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 8 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 344 هزار تومان، بالاترین سطح از خرداد 92 معامله شد. در ساعات پایانی معاملات روز دوشنبه، تشدید ریسک ژئوپلیتیک اونس طلا را بالاتر از 1280 دلار قرار داد. اما رشد شاخص دلار و تداوم حرکت بازارهای سهام در سقف، اونس طلا را به کانال ۱۲۷۰ دلاری بازگرداند. در بازار ارز نیز از روز شنبه رشد ۶ /۰ درصدی نرخ دلار رقم خورد. چشم‌انداز رشد تقاضا در کنار افزایش ریسک‌گریزی معامله‌گران عامل حمایت از دلار است؛ اما عرضه صرافی بانک‌ها مانع از رشد قابل توجه دلار است. با وجود تردیدها نسبت به روند آتی طلا، خوش‌بینی به دلار و چشم‌انداز رشد تقاضای سکه پس از اربعین، رشد ۲۷ هزار تومانی سکه از ابتدای هفته را رقم زده است.

آینده  نگر بازار