بازار سهام

صعود آرام شاخص برای چهارمین هفته

شاخص کل بورس با رشد هفتگی ۱/ ۰ درصدی برای چهارمین هفته متوالی صعودی شد. روز چهارشنبه شرایط احتیاطی افت ۳۳ درصدی ارزش معاملات نسبت به میانگین آبان را رقم زد. با وجود افت قیمت فلزات روز پنج‌شنبه به کف یک ماهه (افت مس به ۶۷۰۰ دلاری و روی به ۳۱۰۰ دلار) روز جمعه تزریق نقدینگی ۵۰ میلیارد یوآنی از سوی بانک مرکزی چین و افت شاخص دلار تا حدی از فلزات حمایت کرد. اما با وجود روند کم‌نوسان فلزات، شاهد اصلاح این نمادها بودیم. با وجود حرکت برنت بالاتر از ۶۰ دلار و چشم‌انداز تک‌نرخی شدن ارز، اما روز چهارشنبه شاهد تشدید فشار فروش در پالایشی‌ها با تاخیر در انتشار گزارش‌ها و خودرویی‌ها بودیم. همچنین با عدم تصویب افزایش اکثر نمادهای قندی با فشار فروش مواجه شدند. همچنان تنش‌های منطقه و ریسک پایداری قیمت جهانی کالاها عوامل احتیاط در بازار هستند.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

سومین هفته رشد دلار

هر دلار آمریکا با رشد 4/ 0 درصدی و با ثبت سومین هفته متوالی صعودی، به نرخ 4073 تومان معامله شد. پس از نزدیک شدن نرخ دلار به کف 4050 تومانی در ابتدای هفته، حمایت سطح مزبور در کنار تشدید تنش‌های منطقه با رشد تقاضای محافظه‌کارانه عامل حمایت از دلار شد. دستگیری‌های گسترده داخلی عربستان، استعفای ناگهانی نخست‌وزیر لبنان و انتساب حمله موشکی به سوی فرودگاه ریاض به حوثی‌ها و ایران، افزایش تقاضای محافظه‌کارانه را رقم زد و روز دوشنبه دلار را به ۴۰۷۵ تومان (سقف سال جاری) رساند. رشد ۶/ ۱ درصدی ارزش جهانی دلار نیز رشد تقاضای آربیتراژی دلار را به دنبال داشت. اما افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها افت اندک نرخ دلار را از سطح مزبور رقم زد. همچنین عرضه صرافی بانک‌ها و تقویت سمت عرضه ارز (با کاهش کسری تجاری) مانع از جهش قابل‌توجه نرخ دلار است.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

تشدید هیجانات در بازار سکه

هر سکه طرح جدید با رشد 4/ 2 درصدی برای سومین هفته متوالی صعودی، به قیمت یک میلیون و 349 هزار تومان (بالاترین سطح از خرداد 92) معامله شد. در بازار طلای جهانی افت بازارهای سهام از سقف‌های پیشین و افت اندک شاخص دلار اونس طلا را در کانال ۱۲۸۰ دلاری قرار داد. روز جمعه نیز نوسان محدود طلا در سطح مزبور تداوم یافت. در بازار ارز نیز تشدید تقاضای محافظه‌کارانه و حمایت از سطح ۱۲۵۰ دلاری، نوسان دلار نزدیک سقف ۴۰۷۵ تومانی را رقم زد. با وجود تردیدها نسبت به روند آتی اونس طلا و فشار عرضه در بازار ارز، اما چشم‌انداز بازگشت تقاضای مناسبتی پس از اربعین در کنار افزایش سفته‌بازی در بازار سکه، بیش‌واکنشی سکه به رشد بازارها و بزرگ‌تر شدن حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه تا سطح ۱۱۵ هزار تومان را به دنبال داشت.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

نوسان طلا نزدیک سقف 3 هفته

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1284 دلار معامله شد. با وجود نوسان اونس طلا پیش‌تر در کانال 1270 دلاری، اما رشد تقاضای محافظه‌کارانه با افت بازارهای سهام از سقف‌های پیشین و تشدید تنش‌های سیاسی در کنار افت شاخص دلار، طلا را به بالاترین سطح در 3 هفته اخیر (1288 دلار) رساند. با وجود رشد اندک شاخص دلار روز جمعه اما نوسان محدود طلا بالاتر از 1280 دلار رقم خورد. ارائه نسخه متفاوتی از سوی اعضای جمهوری‌خواه نسبت به برنامه کاهش مالیات ترامپ و احتمال اجرایی شدن کاهش مالیات شرکت‌ها از ۲۰ به ۳۵ درصد از سال ۲۰۱۹ در کنار افت قیمت فلزات، افت بازارهای سهام و ثبت بیشترین کاهش دو روزه بازارهای سهام از آگوست را رقم زد. کاهش تقاضای فیزیکی و چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در دسامبر تا حدی فشار را بر طلا حفظ کرده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

روند کم‌نوسان «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت هفتگی 2/ 0 درصدی به قیمت 76 هزار و 286 تومان معامله شدند. از ابتدای آبان میانگین قیمت «تسه»ها در سطح 75 هزار و 388 تومان قرار گرفته است. با توجه به رابطه مستقیم قیمت ونرخ سود، نرخ سود واقعی وام به سطح 8/ 21 درصد رسیده است. با وجود افت قیمت اوراق تسهیلات تا کف 73 هزار تومانی، اما در ادامه رشد تدریجی تقاضا مجددا قیمت اوراق را وارد سطح 75 هزار تومانی کرد. گزارش دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، با وجود افت ۱۰ درصدی تعداد معاملات مسکن در تهران (به دلیل خروج تقاضای فصل تابستان) رشد ۳۶ درصدی تعداد معاملات مسکن نسبت به مهر سال گذشته را نشان می‌دهد.امری که در کنار سرعت گرفتن رشد قیمت مسکن چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود را تقویت کرده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

نوسان نفت نزدیک سقف

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۱/ ۵۷ دلار معامله شد. اعلام وزارت نفت عربستان از کاهش صادرات این کشور به تمام مناطق به میزان ۱۲۰ هزار بشکه در روز در ماه دسامبر در کنار چشم‌انداز کاهش ۱۰ درصدی صادرات عربستان به آمریکا (پس از رسیدن به رکورد ۸۱۶ هزار بشکه در روز در هفته اخیر) در کنار تداوم تنش‌های سیاسی منطقه خاورمیانه عامل حمایت از قیمت نفت است؛ امری که همچنان نوسان برنت نزدیک ۶۴ دلار را رقم زده است. همچنین چشم‌انداز رشد تقاضای نفت از نفت حمایت می‌کند. با این وجود گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از رشد ۲/ ۲ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری آمریکا بر خلاف پیش‌بینی‌ها و رسیدن تولیدات آمریکا به ۶۲/ ۹ (بالاترین سطح ثبت‌شده از ۱۹۸۳) و رشد اخیر شاخص دلار فشار بر قیمت نفت را حفظ کرده است.

آینده  نگر بازار