بازار سهام

افت شاخص در ۸۷ هزار واحد

دیروز شاخص کل بورس با افت ۵۹ واحدی (۰۶/ ۰ درصدی) مواجه شد. در شرایط تعطیلی بازارهای جهانی و تداوم ریسک سیستماتیک سیاسی، نمادهای فلزات اساسی با خوش‌بینی به رشد اخیر قیمت‌های جهانی و رشد نرخ دلار و پس از افت‌های اخیر، تا حدی صعودی شدند. موضوعی که ۲۰ درصد از کل ارزش معاملات را به این گروه اختصاص داد. تشدید فشار فروش  در نمادهای خودرویی از سوی حقیقی‌ها با وجود خرید حقوقی‌ها شاهد ادامه روند نزولی این نمادها بودیم. تداوم قیمت نفت بالاتر از ۶۰ دلار در هفته‌های گذشته عامل حمایت از پالایشی‌ها است، با وجود این تاخیر در انتشار گزارش‌های ۶ ماهه و نرخ‌گذاری محصولات از سوی پالایش و پخش و احتمال تاخیر در اثرگذاری رشد قیمت نفت بر قیمت محصولات صنایع پایین‌دستی عوامل ابهام در این صنعت است. روز گذشته رشد قابل توجه «کطبس» و «کپرور» گروه زغال‌سنگ را با بیشترین رشد همراه کرد.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

ادامه سقف‌شکنی دلار

هر دلار آمریکا با رشد 14 تومانی به نرخ 4093 تومان، بالاترین سطح از 8 دی، معامله شد. با وجود حرکت دلار در کانال 4070 تومانی در روزهای اخیر، دیروز تشدید روند صعودی، نرخ دلار را به مرز 4 هزار و 100 تومان نزدیک کرد. افزایش نرخ درهم تا سطح 1119 تومان، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم عامل حمایت از دلار شد. رشد درهم تا سطح 1120 تومان در میانه معاملات با تشدید فعالیت معامله‌گران روند صعودی دلار را تشدید کرد. برخی معامله‌گران معتقدند سطح کنونی نرخ درهم، می‌تواند رشد دلار بالاتر از سطح 4 هزار و 100 تومان را نیز به دنبال داشته باشد. همچنان تقویت سمت عرضه ارز (کاهش کسری تراز تجاری) در کنار تمایل صرافی بانک‌ها به کاهش نوسانات ارز، می‌تواند با تشدید عرضه از سوی این صرافی‌ها مانع از رشد قابل توجه دلار شود.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

افت سکه با شناسایی سود

هر سکه طرح جدید با افت 5 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 355 هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی و با وجود رشد نرخ دلار، تقویت احتیاط میان معامله‌گران عامل فشار بر قیمت سکه شد. در بازار طلای جهانی، با وجود افت طلا به 1274 دلار در ساعات پایانی معاملات، بازگشت طلا به کانال 1280 دلاری با تداوم ریسک‌های ژئوپلیتیک و ادامه افت بازارهای سهام در هفته جاری محتمل است. در بازار ارز نیز تشدید روند صعودی، دلار را به ۴ هزار و ۱۰۰ تومان نزدیک کرد. با وجود این، شناسایی سود میان معامله‌گران سکه پس از رشد ۴۳ هزار تومانی در یک هفته و اشباع خرید عامل فشار بر سکه شد. همچنان چشم‌انداز بازگشت تقاضای مناسبتی، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را ۱۲۰ هزار تومان حفظ کرده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

توقف افت طلا پس از 3 هفته

هر اونس طلای جهانی پس از 3 هفته نزولی با رشد 4/ 0 درصدی همراه شد. در میانه هفته افت شاخص دلار در کنار توقف روند صعودی بازارهای سهام، رشد طلا تا سقف 3 هفته (1289 دلار) را رقم زد. تردیدها نسبت به روند قیمت فلزات اساسی و ارائه نسخه متفاوتی از برنامه کاهش مالیاتی ترامپ، تقویت احتمال اجرایی شدن کاهش مالیات شرکت‌ها از ۳۵ به ۲۰ درصد از سال ۲۰۱۹ عامل فشار بر بازارهای سهام و شاخص دلار شد. همچنان احتمال ۸۵ درصدی افزایش نرخ بهره در دسامبر تا حدی در طلا پیش‌خور شده است. با وجود افت بیش از یک درصدی طلا در ساعات پایانی با فشار فروش ۴ میلیون اونس طلا، احتمال بازگشت به کانال ۱۲۸۰ دلاری وجود دارد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۲۱ کارشناس) ۱۸ نفر روند صعودی و ۳ کارشناس روند خنثی یا نزولی را پیش‌بینی کردند.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

حرکت آرام «تسه»ها در 76 هزار تومان

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 6/ 0 درصدی مواجه شدند. شاهد نوسان اندک قیمت اوراق تسهیلات مسکن در سطح 76 هزار تومانی هستیم. با وجود رشد تدریجی تقاضای مسکن، افزایش 34 درصدی تعداد معاملات مسکن در مهر نسبت به مهر سال گذشته، اما همچنان حرکت معامله‌گران به سمت واحدهای متراژ پایین‌تر و مناطق متناسب با دهک‌های درآمدی متوسط بر پایین بودن قدرت خرید متقاضیان تاکید دارد. در روزهای اخیر، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی بر بالا بودن هزینه وام از طریق اوراق تسهیلات مسکن تاکید داشت. وی اعلام کرد نرخ سود اسمی اوراق در حال حاضر ۵/ ۱۷ درصد است، اما نرخ سود واقعی بالاتر است. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام از طریق اوراق ۸/ ۲۱ درصد است. بررسی جزئیات آن به بانک مسکن اعلام شد.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

صعود ادامه‌دار نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد 2 درصدی پنجمین هفته صعودی را ثبت کرد. پیش‌تر خوش‌بینی‌ها به حرکت تدریجی بازار نفت به تعادل با کاهش 178 میلیون بشکه موجودی نفت تجاری در کشورهای توسعه‌یافته از ابتدای 2017 و احتمال تمدید توافق، رشد برنت بالاتر از 60 دلار را رقم زد. در ادامه تنش‌های داخلی عربستان با دستگیری‌های گسترده مقامات این کشور و اتهام پشتیبانی ایران از حمله حوثی‌های یمن به فرودگاه عربستان با تشدید ریسک ژئوپلیتیک روند صعودی قیمت نفت را تقویت کرد. با وجود این، پیش‌تر سقف ۶۰ دلاری به دلیل بازگشت تولیدات شیل برای نفت برنت در نظر گرفته می‌شد. افزایش (۹ موردی) تعداد دکل‌های نفتی، رشد تولیدات آمریکا  به ۶۲/ ۹ میلیون بشکه در روز و پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از رشد تولیدات آمریکا به ۱۰ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۸، تردیدها نسبت به بازار نفت را حفظ کرده است.

آینده  نگر بازار