بازار سهام

بازگشت توجه به فلزات و خودرویی‌ها

دیروز شاخص کل بورس پس از دو روز نزولی با رشد ۸۸ واحدی (۱/ ۰ درصدی) در سطح ۸۷ هزار و ۸۳۳ واحد ایستاد. با رشد آرام قیمت جهانی کالاها، رشد قیمت فولاد در بازار شانگهای و سیگنال‌های مثبت معاملات بورس کالا، «فولاد» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت و نوسان صعودی فلزات اساسی را شاهد بودیم. علاوه بر این، بازگشت توجه به خودرویی‌ها «خپارس» را با صف خرید همراه کرد. این نماد در کنار «خودرو» از نمادهای تاثیرگذار بر رشد شاخص بودند و خودرویی‌ها در صدر معاملات (۱۵ درصد از کل ارزش معاملات) قرار گرفتند. حضور حقوقی‌ها در سمت خرید را در این دو نماد شاهد بودیم. شرایط احتیاطی با توجه به تداوم ریسک‌های سیاسی، حرکت معامله‌گران به سمت گروه‌های کوچک‌تر را به دنبال داشته است. شاخص صنعت زغال‌سنگ و انتشار و چاپ با بیشترین رشد در میان صنایع همراه شدند.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

ادامه سقف‌شکنی دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 27 تومانی به نرخ 4120 تومان معامله شد. از روز شنبه رشد 47 تومانی نرخ دلار رقم خورد. با وجود روند کم‌نوسان دلار در کانال 4070 تومانی، در روزهای اخیر روند صعودی نرخ حواله درهم عامل حمایت از دلار شد. بنابراین رشد حواله درهم به سطح 1125 تومان، با توجه به رابطه ثابت دلار و درهم مقاومت سطح 4 هزار و 100 تومانی را روز گذشته شکست و دلار را به بالاترین سطح از دی رساند. علاوه بر این نزدیک شدن به پایان سال مالی میلادی و چشم‌انداز رشد تقاضای ارز تجاری در کنار تقویت تقاضای سفته‌بازی با انتظار برای رشد بیشتر تقاضا روند صعودی نرخ دلار را تشدید کرد. اما همچنان احتمال افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها برای کاهش نوسانات دلار، می‌تواند تقویت احتیاط میان معامله‌گران را در سطوح کنونی به دنبال داشته باشد.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

جهش 30 هزار تومانی سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 30 هزار تومانی به قیمت یک‌میلیون و 385 هزار تومان معامله شد. رشد نرخ دلار با وجود روند کم‌نوسان طلا در کنار تمایل معامله‌گران به تشدید نوسانات صعودی سکه، بیشترین رشد روزانه سکه (رشد 2/ 2 درصدی) در 6 هفته اخیر را رقم زد. پس از افت اونس طلا از کانال ۱۲۸۰ دلاری به ۱۲۷۰ دلار در ساعات پایانی معاملات روز جمعه، روز گذشته نیز روند کم‌نوسان طلا بالاتر از ۱۲۷۴ دلار رقم خورد. با وجود این رشد نرخ درهم و تشدید تقاضای سفته‌بازی مقاومت سطح ۴ هزار و ۱۰۰ تومانی را در بازار ارز شکست. این عامل در کنار چشم‌انداز بازگشت تقاضای سکه پس از اربعین، همچنین رشد تقاضای محافظه‌کارانه سکه با تداوم ریسک‌های سیاسی منطقه، با بیش‌واکنشی سکه حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را به ۱۴۰ هزار تومان رساند.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

کم‌نوسانی طلا نزدیک کف

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1277 دلار معامله شد. با وجود رشد طلا نسبت به قیمت پایانی روز جمعه (9/ 1274 دلار)، رشد شاخص دلار مانع از رشد قابل توجه طلا شد. تشدید تنش‌های داخلی انگلیس و احتمال رای عدم اعتماد به ترزا می ‌از سوی اعضای حزب محافظه‌کار با افت پوند از بازارهای سهام این کشور و شاخص دلار حمایت کرد. همچنان چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در نشست دسامبر و احتمال ۳ بار افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۱۸ عامل حمایت از شاخص دلار است. اما تردیدها نسبت به اجرایی شدن برنامه مالیاتی ترامپ می‌تواند بر دلار فشار آورد. با وجود رشد طلا بالاتر از ۱۲۸۰ دلار هفته گذشته، عبور از سطح مزبور برای طلا دشوار است. در هفته جاری نرخ تورم آمریکا و نشست بانک‌های مرکزی می‌تواند بر اونس طلا و ارزها اثرگذار باشد.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

تلاش برای تقویت تقاضای مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94(تسه9412) با افت 4/ 0 درصدی همراه  شدند. همچنان شاهد روند کم‌نوسان «تسه»ها در سطح 76هزارتومانی هستیم. با وجود رشد قیمت اوراق از کف 73 هزار تومانی (کمترین سطح از خرداد) در هفته اول آبان، اما همچنان رشد تدریجی تقاضا، مقاومت سقف 78 هزار تومانی در مقابل اوراق را تقویت کرده است. با وجود رشد تقاضای «خانه‌اولی»ها از صندوق یکم بانک مسکن، گزارش «دنیای اقتصاد» کاهش ورود منابع به این صندوق را به خصوص از ابتدای سال به دلیل شرایط آن مطرح کرد. در حال حاضر کارشناسان طرح «صندوق پس‌انداز مسکن دوم» با کاهش طول دوره پس‌انداز، کاهش مبلغ اقساط ماهانه و کاهش نرخ سود تسهیلات را در دست بررسی دارند. طرحی که با هدف تحریک ساخت و خرید مسکن در بخش فرسوده و بدون شرط «خانه‌اول» می‌تواند سمت تقاضا را تقویت کند.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

حمایت ریسک‌های سیاسی از نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۸/ ۵۶دلار معامله شد. روز گذشته خط لوله میان بحرین و عربستان بازگشایی شد. پیش‌تر انفجار در خط لوله بحرین، منجر به بسته شدن این خط لوله از سوی عربستان شده بود. همچنین تشدید تنش‌های خاورمیانه عامل حمایت از قیمت نفت است. رشد (۹ موردی) دکل‌های نفتی آمریکا، بیشترین رشد از ژوئن و افزایش تولیدات آمریکا به رکورد ۶۲/ ۹ میلیون بشکه در روز تردیدها نسبت به نفت را حفظ کرده است. روز گذشته دبیر کل اوپک محمد بارکیندو اعلام کرد که کاهش تولیدات «تنها گزینه عملی» برای رسیدن بازار نفت به تعادل است. وی همچنین سرعت گرفتن حرکت بازار نفت به سمت تعادل را اعلام کرد. اوپک در گزارش خود، چشم‌انداز رشد تقاضا را افزایش داد.

آینده  نگر بازار