بازار سهام

روزهای کم‌رمق بازار

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۱۷ واحدی (۱۳/ ۰ درصدی) همراه شد. آمارهای نامناسب اقتصادی چین و اقدامات اخیر چین برای کاهش اعتبارات، تردیدها نسبت به قیمت جهانی کالاها را رقم زده است. اما با حمایت کف‌های قیمتی بالاتر، رشد نرخ دلار و پایین بودن نسبت قیمت به درآمد (P/ E) برخی نمادهای فلزات اساسی شاهد رشد این نمادها هستیم. در نمادهای خودرویی با وجود صف خرید قابل توجه «خپارس» در ابتدای معاملات، عرضه سنگین در این نماد و سایر نمادهای خودرویی مانع ادامه روند صعودی شد. برخی نمادهای گروه سیمانی نیز پس از روند کم‌نوسان، با هیجانات ناشی از احتمال رشد تقاضا پس از زلزله اخیر کرمانشاه، در فضای مثبت معامله شدند.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

تشدید نوسانات دلار در اوج

دیروز هر دلار آمریکا با رشد یک تومان به نرخ 4121 تومان معامله شد. پس از روند کم‌نوسان دلار در کانال 4070 تومانی، از ابتدای هفته جاری رشد نرخ درهم و تشدید فعالیت معامله‌گران، مقاومت سطح 4 هزار و 100 تومانی را شکست و رشد 48 تومانی نرخ دلار را از ابتدای هفته جاری رقم زد. در میانه معاملات رشد نرخ  حواله درهم تا سطح 1131 تومان، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، افزایش دلار تا سطح 4132 تومان را به دنبال داشت. اما تشدید عرضه درهم از سوی صرافی بانک‌ها، نرخ درهم را به سطح 1127 تومان بازگرداند. بنابراین تقویت احتیاط میان معامله‌گران دلار را وارد مسیر نزولی کرد. با وجود حمایت عوامل بنیادین، احتمال تشدید عرضه از سوی صرافی بانک‌ها می‌تواند مانع از جهش دلار شود.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

پیشروی سکه از بازارهای اثرگذار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 4 هزار تومانی همراه شد. در بازار طلای جهانی، آمار مناسب آلمان، رشد یورو به سقف ۳‌هفته‌ و افت شاخص دلار را رقم زد. شاهد رشد بازارهای سهام اروپا و افت بازارهای سهام آسیا بودیم. اما همچنان چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا در دسامبر نوسان طلا در ۱۲۷۰ دلار را تداوم بخشیده است. سخنرانی روسای بانک‌های مرکزی در این هفته می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد. در بازار ارز نیز با وجود رشد نرخ دلار در میانه معاملات تا ۴۱۳۲ تومان اما در ادامه افزایش عرضه صرافی بانک‌ها رشد تنها یک تومانی نرخ دلار را رقم زد. با وجود تمایل معامله‌گران سکه به تشدید نوسانات، اما عدم همراهی دلار و طلای جهانی، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را به ۱۵۰ هزار تومان رساند.

آینده  نگر بازار