بازار سهام

حمایت پالایشی‌ها از شاخص

روز شنبه شاخص کل بورس با رشد ۱۹۶ واحدی (۲۲/  ۰ درصدی) همراه شد. رشد تقاضا در نمادهای پالایشی، عامل حمایت از شاخص شد. با وجود حضور حقوقی‌ها در سمت خرید، در نمادهای «شبندر» و «شپنا» در پایان معاملات تغییر مالکیت به نفع حقیقی‌ها رقم خورد. افت قیمت نفت از سقف پیشین با چشم‌انداز رشد تولیدات آمریکا و احتمال کاهش شتاب رشد تقاضا، در کنار نرخ‌گذاری پالایش و پخش، با وجود رشد نرخ ارز مبادله‌ای عوامل ابهام در پالایشی‌ها هستند. بازگشت اندک قیمت جهانی فلزات از کف تا حدی از فلزات اساسی حمایت کرد. همچنان رشد نرخ ارز از صنایع صادرات‌محور و رشد قیمت متانول در بازار جهانی تا حدی از سهام پتروشیمی‌های تولیدکننده حمایت کرد.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

بازی دلار با سطح ۴۱۰۰ تومان

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۴ تومانی به نرخ ۴۰۹۷ تومان معامله شد. نوسانات اندک نرخ درهم در سطح ۱۱۱۸ تومان و کاهش تقاضا روز شنبه دلار را زیر ۴۱۰۰ تومان رساند. پیش‌تر رشد نرخ درهم، تا سقف ۱۱۳۲تومان، رشد تقاضای ارز تجاری با نزدیک شدن به پایان سال میلادی و تداوم ریسک‌های سیاسی در منطقه رشد نرخ دلار تا سقف ۴۱۲۱ تومان را رقم زد. اما افت درهم و افزایش عرضه دلار از سوی صرافی بانک‌ها در نرخ‌های پایین‌تر از ۴۱۰۰ تومان روند نزولی دلار را به دنبال داشت. در روزهای اخیر سیف، رئیس بانک مرکزی بر مقطعی بودن رشد نرخ دلار در روزهای اخیر تاکید و اعلام کرد با توجه به منابع ارزی مناسب بانک مرکزی، چشم‌انداز کنترل نوسانات نرخ ارز را ارائه داد.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

سقف‌شکنی سکه

هر سکه طرح جدید با جهش 16 هزار تومانی همراه شد. افت شاخص دلار به کف 3‌هفته و تقویت ریسک‌گریزی اونس طلا را به سقف یک‌ماهه، 1293 دلار رساند. تردید نسبت به تصمیم کنگره به پیشنهاد مالیاتی حزب جمهوری‌خواه (کاهش مالیات از ۳۵ به ۲۰ درصد از ابتدای ۲۰۱۹) در کنار تشدید ریسک‌گریزی در بازارهای جهانی (با نشانه‌هایی شامل تشدید فشار فروش اوراق بدهی شرکت‌های با رتبه اعتباری بسیار پایین، جانک‌باندها و چشم‌انداز کند شدن رشد اقتصادی در بلندمدت) عامل حمایت از طلا شد. بنابراین با وجود افت نرخ دلار، همچنان خوش‌بینی‌ها به رشد تقاضای دلار و اونس طلا در کنار چشم‌انداز رشد تقاضای مناسبتی مقاومت سقف یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی را شکست.

آینده  نگر بازار