بازار سهام

پنجمین ماه صعود شاخص

شاخص کل بورس روز گذشته با رشد ۵۱۳ واحدی (۶/ ۰ درصدی) توانست بازدهی ماهانه ۶۵/ ۲ درصدی را رقم بزند. با وجود ریسک‌های سیاسی منطقه، خوش‌بینی‌ها به حمایت عوامل بنیادین مقاومت ۸۸ هزار واحدی را شکست. روز گذشته رشد ۷۰ درصدی ارزش معاملات نسبت به میانگین آبان رقم خورد. با وجود قرار گرفتن در فصل زمستان (زمان کاهش ساخت و ساز و کاهش عرضه فلزات چین) اما چشم‌انداز تداوم رشد تقاضا پس از زمستان رشد قیمت فولاد و سنگ آهن (با وجود قرار داشتن موجودی سنگ آهن بنادر چین در بالاترین سطح از ۴ آگوست) را رقم زد. همچنان خوش‌بینی به رشد سودآوری از فلزات اساسی و کانه‌های فلزی حمایت کرد. تداوم شرایط هیجانی در پالایشی‌ها، دیروز تغییر مالکیت ۲۵ میلیارد تومانی به نفع حقیقی‌ها تنها در «شپنا» را رقم زد. تداوم فشار فروش در خودرویی‌ها این نمادها را به کف‌های تکنیکال نزدیک کرد.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

رشد بدون توقف دلار از تیر

هر دلار آمریکا دیروز با افت ۵ تومانی به نرخ ۴۰۹۳ تومان معامله شد و بازدهی ۲ درصدی را در آبان ثبت کرد. از ابتدای آبان رشد تدریجی نرخ دلار با رشد تقاضای آربیتراژی و تشدید ریسک‌های سیاسی منطقه رقم خورد. با این وجود شاهد احتیاط دلار برای عبور از سقف ۴ هزار و ۱۰۰ تومان بودیم. اما در هفته سوم آبان، رشد تقاضای سفته‌بازی و افزایش نرخ درهم تا سقف ۱۱۳۲ تومان، رشد دلار تا سقف ۴۱۲۱ تومان را به دنبال داشت. در ادامه افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها با نرخ‌ پایین‌تر از ۴۱۰۰ تومان، با تقویت احتیاط میان معامله‌گران دلار را زیر ۴۱۰۰ تومان حفظ کرد. با وجود چشم‌انداز رشد تقاضای ارز تجاری، اما تقویت سمت عرضه ارز در ماه‌های اخیر و تاکید رئیس بانک مرکزی بر مقطعی بودن رشد دلار، مانع از تشدید نوسانات دلار است.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

حباب متورم سکه

هر سکه طرح جدید روز گذشته با افت 16 هزار تومانی مواجه شد. به این ترتیب با رشد ماهانه 6/ 9 درصدی، بیشترین رشد ماهانه سکه از بهمن 92 رقم خورد. در یک ماه اخیر شاهد نوسان اونس طلا در بازه ۱۲۷۰ تا ۱۲۹۵ دلار بودیم. همچنان چشم‌انداز رشد شاخص دلار، فشار را بر طلا حفظ کرده است. در بازار ارز نیز رشد ۲ درصدی نرخ دلار در یک ماه اخیر رقم خورد. با این وجود چشم‌انداز افزایش تقاضای مناسبتی، در کنار تمایل معامله‌گران به تشدید نوسانات قیمت سکه و سیگنال بازار آتی با بیش‌واکنشی سکه، قیمت سکه را تا سقف یک میلیون و ۴۳۷ هزار تومان (روز دوشنبه) افزایش داد. با وجود افت قیمت سکه با افت دلار و طلا روز گذشته، اما همچنان حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه در رکورد  ۱۸۶ هزار تومان قرار گرفته است.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

فشار افت یورو بر طلا

دیروز ساعت ۱۶ هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۷۷ دلار معامله شد. رشد شاخص دلار با تداوم افت یورو عامل فشار بر اونس طلا شد. پس از شکست آنگلا مرکل برای ایجاد ائتلاف سه‌گانه وی اعلام کرد که به جای دولت حداقلی، برگزاری انتخابات مجدد را ترجیح می‌دهد. این عامل در کنار چشم‌انداز خروج تدریجی از سیاست‌های به شدت انبساطی بانک مرکزی اتحادیه اروپا فشار را بر یورو حفظ کرد. احتمال افزایش نرخ بهره در نشست دسامبر تا حدی در طلا پیش‌خور شده است. صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو روز چهارشنبه و صورتجلسه نشست بانک مرکزی اروپا می‌تواند بر دلار و یورو در نتیحه اونس طلا اثرگذار باشد. از ابتدای سال رشد ۱۸ درصدی شاخص سهام بازارهای جهانی (MSCI World Index) رقم خورد. با وجود خوش‌بینی به رشد اقتصادی، ریسک ارزش‌گذاری بالای سهام می‌تواند تا حدی از طلا حمایت کند.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

نوسان صفر اوراق در 2 ماه ابتدای پاییز

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با کاهش 7/ 0 درصدی روز گذشته، افت 2/ 1 درصدی را در آبان ثبت کردند. با وجود افت قیمت «تسه»ها در ابتدای آبان تا کف 73 هزار تومانی (کمترین سطح از خرداد) اما رشد تدریجی تقاضا قیمت اوراق را تا سطح 76 هزار تومانی افزایش و میانگین قیمت اوراق در آبان در سطح 75 هزار و 777 تومان قرار گرفت. با وجود افت 14 درصدی قیمت «تسه»ها در دو ماه ابتدایی پاییز سال گذشته، اما در مهر و آبان افت تنها 05/ 0درصدی قیمت اوراق رقم خورد. تنوع در وام‌های ارائه‌شده از جمله صندوق یکم بانک مسکن، با کاهش نوسان «تسه»ها در تابستان و رشد تدریجی تقاضای مسکن از اوراق تسهیلات مسکن حمایت کرد. رحیمی انارکی از ارائه وام ۱۰ میلیونی بدون سپرده از طریق خرید  اوراق از هفته آینده تا پایان سال خبر داد.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

روند کم‌نوسان نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 4/ 56 دلار معامله شد. همچنان در بازار نفت شاهد شرایط انتظاری برای نشست ۳۰ نوامبر اوپک هستیم. با وجود اظهارات وزیر نفت انرژی عربستان مبنی بر لزوم تمدید توافق برای رساندن موجودی نفت تجاری به میانگین ۵‌ساله، همچنان تردیدها نسبت به همکاری روسیه در تمدید توافق (فراتر از مارس ۲۰۱۸) چشم‌انداز تداوم حبس بازه‌ای برنت در ۶۱ تا ۶۳ دلار تا زمان نشست را تقویت کرده است. با وجود چشم‌انداز رشد تدریجی تقاضا، اما همچنان رشد تولیدات نفت آمریکا تردیدها را در بازار نفت تقویت کرده است. شرکت مشاوره انرژی WestWood Global Energy با توجه به رشد تعداد دکل‌های نفتی آمریکا از ۳۱۶ دستگاه در میانه ۲۰۱۶ تا ۷۳۸ دکل، رشد تولیدات آمریکا به میزان یک تا ۵/ ۱ میلیون بشکه در روز را در سال ۲۰۱۸ پیش‌بینی کرد.

آینده  نگر بازار