بازار سهام

عبور شاخص از ۸۹ هزار واحد

آینده نگر بازار

دیروز شاخص کل بورس با رشد 565 واحدی (63/ 0 درصدی) همراه شد. پس از شکسته شدن مقاومت سطح 88 هزار واحدی در 24 آبان، تقویت ریسک‌پذیری معامله‌گران شاخص را به سقف تاریخی 89 هزار و 500 واحدی نزدیک کرد. در 2 روز اخیر رشد 65 درصدی ارزش معاملات نسبت به میانگین آبان رقم خورد. سیگنال رشد تقاضای فولاد در چین، رشد روی به قیمتی بالاتر از ۳۲۰۰ دلار را رقم زد. آلومینیوم به کانال ۲۱۰۰ دلاری رشد کرد و مس به ۷۰۰۰ دلار نزدیک‌تر شد. با وجود تردید نسبت به پایداری قیمت‌ها، رشد قابل توجه فلزات اساسی، نمادهای فولادی و کانه‌های فلزی رقم خورد. پالایشی‌ها به جز «شپنا» پس از رشدهای اخیر وارد فضای اصلاح شدند. پس از افت اخیر خودرویی‌ها، با وجود حضور حقوقی‌ها در سمت خرید، نوسان اندک این نمادها را شاهد بودیم. گزارش‌های ماهانه و نرخ دلار بر شاخص اثرگذار است.

 

بازار ارز

رشد دلار نزدیک سقف

آینده نگر بازار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 27 تومانی به نرخ 4120 تومان معامله شد. با وجود بازگشت نرخ دلار به زیر سطح 4100 تومانی در هفته گذشته، اما با آغاز آذر رشد تقاضا و افزایش نرخ درهم مجددا دلار را به سقف سال جاری (4121 تومان) نزدیک کرد. رشد نرخ حواله درهم تا سطح 1124 تومان، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم از دلار حمایت کرد. نزدیک شدن به پایان سال میلادی نیز افزایش تقاضای ارز تجاری برای تسویه حساب‌های ارزی شرکت‌های بین‌المللی عامل دیگر حمایت از دلار است. با این وجود، کاهش کسری تراز تجاری در ماه‌های اخیر با تقویت سمت عرضه، امکان افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها را تقویت کرده است. اظهارات سیف، رئیس کل بانک مرکزی نیز بر مقطعی بودن رشد دلار، می‌تواند با تقویت احتیاط، نوسانات صعودی دلار را محدود کند.

 

بازار سکه

بازگشت سکه به مسیر صعود

آینده نگر بازار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 9 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 430 هزار تومان معامله شد. با وجود افت قیمت سکه پس از رسیدن به سقف یک میلیون و 437 هزار تومان، روز گذشته رشد نرخ دلار و طلای جهانی از سکه حمایت کرد. با وجود رشد بازارهای سهام به سقف‌های چندساله اما افت شاخص دلار طلا را بالاتر از ۱۲۸۰ دلار قرار داد. در بازار ارز نیز بازگشت تقاضا در ابتدای ماه، نرخ دلار مجددا به سقف ۴۱۲۰ تومانی رسید. چشم‌انداز رشد تقاضای مناسبتی، سیگنال‌های بازار آتی و تمایل معامله‌گران به تشدید نوسانات سکه، بازدهی سکه از ابتدای سال به ۹/ ۱۷ درصد و حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را به ۱۸۰ هزار تومان رساند. چشم‌انداز شناسایی سود معامله‌گران و افت بیشتر اونس طلا فشار بر سکه را حفظ کرده است.

 

 

بازار طلای جهانی

رشد آرام طلا

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1283 دلار معامله شد. جنت یلن، رئیس فدرال رزرو اعلام کرد افزایش سریع نرخ بهره، ریسک پایین ماندن نرخ تورم از هدف (2 درصدی) فدرال رزرو را تقویت می‌کند و اجازه کاهش نرخ تورم پایین‌تر از سطوح کنونی برای اقتصاد «خطرناک» است. موضوعی که پیش از انتشار صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو، در کنار بازگشت یورو به مسیر صعودی پس از افت‌های اخیر فشار بر شاخص دلار را تشدید و رشد طلا بالاتر از ۱۲۸۰ دلار را رقم زد. با این وجود، رشد بازارهای سهام به سقف‌های چندساله، به جز بازارهای سهام اروپا (با تداوم ریسک آلمان) مانع از رشد قابل توجه طلا بود. مدیر بخش بازارهای سهام جهانی گلدمن‌ساکس با وجود اشاره به خوش‌بینی معامله‌گران به قرار داشتن در سیکل رشد اقتصادی، اما نسبت به اتمام سیکل انبساطی هشدار داد.

 

بازار اوراق مسکن

ادامه کم‌نوسانی «تسه»ها

آینده نگر بازار

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد 8/ 0درصدی به قیمت 76 هزار و 137 تومان معامله شدند. از نیمه دوم آبان، شاهد نوسان اندک قیمت اوراق تسهیلات در سطح 76 هزار تومانی هستیم. نرخ سود واقعی وام 8/ 21 درصد است. در ماه‌های اخیر رشد تدریجی تقاضای مسکن مانع از افت قابل توجه قیمت اوراق تسهیلات پس از رسیدن به سقف 80 هزار تومانی، در اوج تقاضای تابستان شده است. علاوه بر این تامین مالی «خانه‌اولی»ها از سوی صندوق یکم بانک مسکن نیز مانع از تشدید نوسان «تسه»ها شد. با وجود اقبال متقاضیان از صندوق یکم، در ماه‌های اخیر ورود نقدینگی به این صندوق از سوی سپرده‌گذاران کاهش یافته است. در مورد وام از طریق اوراق نیز با وجود عدم تغییر شرایط وام، ارائه وام ۱۰ میلیون تومانی بدون سپرده از هفته آینده با هدف تقویت قدرت خرید متقاضیان اعلام شد.

 

 

بازار نفت

WTI در سقف ۲ سال و نیمه

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 8/ 57 دلار معامله شد. اختلالات عرضه نفت از سوی کانادا به آمریکا، تخمین موسسه نفت آمریکا (API) از کاهش ۶۳/ ۶ میلیون بشکه، بیشتر از پیش‌بینی کارشناسان (کاهش ۲/ ۲ میلیون بشکه) پیش از انتشار گزارش رسمی اداره اطلاعات انرژی (EIA) قیمت WTI را به بالاترین سطح در دو سال و نیم اخیر (جولای ۲۰۱۵) رساند. شرکت TransCanada کاهش ۸۵ درصدی عرضه به آمریکا (از ۵۹۰ هزار بشکه در روز) را در پایان نوامبر به دلیل مشکلات فنی در خط لوله اعلام کرد. این عامل در کنار رسیدن صادرات نفت عربستان در سپتامبر به کمترین سطح از مارس ۲۰۱۱، عوامل حمایت از قیمت نفت شدند. همچنان شرایط احتیاطی برای نشست هفته آینده اوپک (۳۰ نوامبر) وجود دارد که تصویر روشن‌تری از مدت‌زمان تمدید توافق ارائه می‌دهد. اما رشد تولیدات نفت آمریکا فشار بر بازار نفت را حفظ کرده است.