بازار سهام

رشد با احتیاط شاخص در اوج

شاخص کل بورس روز یکشنبه با رشد ۱۸۶ واحدی (۲/ ۰ درصدی) همراه شد. با وجود تشدید فشار فروش فلزی‌ها در ابتدای معاملات با شناسایی سود، قیمت‌های مناسب جهانی کالاها در ماه‌های اخیر، رشد نرخ دلار و نرخ‌های فروش مناسب «فولاد» در گزارش ماهانه، مجددا فلزات اساسی و کانه‌های فلزی را صعودی کرد. نگرانی‌ها از اقدامات چین برای کاهش ریسک اعتباری، افت بازارهای سهام این کشور تا کف ۳‌ماهه را رقم زد و روز دوشنبه افت مس به زیر ۷۰۰۰ دلار و افت روی به کانال ۳۱۰۰ دلاری را رقم زد. اما چشم‌انداز کاهش تولیدات فولاد چین در سال ۲۰۱۸، رشد فولاد چین به سقف ۶‌هفته را رقم زد. روز شنبه با وجود فشار فروش در پالایشی‌ها، حضور حقوقی‌ها در سمت خرید را شاهد بودیم. با وجود تقویت احتیاط در سقف، چشم‌انداز بنیادین مناسب احتمال افت شاخص را کمرنگ کرده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

افت دلار با تقویت احتیاط

روز یکشنبه هر دلار آمریکا با افت 13 تومانی به نرخ 4114 تومان معامله شد. با وجود اینکه در روزهای پایانی آبان نرخ دلار به زیر سطح 4100 تومان بازگشت. اما با افزایش تقاضا در روزهای ابتدایی آذر و رشد نرخ درهم در کنار چشم‌انداز رشد تقاضای ارز تجاری نرخ دلار به سقف ۴۱۲۷ تومان رسید. روز یکشنبه افت نرخ درهم تا سطح ۱۱۲۵ تومان، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم همچنین تقویت احتیاط میان معامله‌گران دلار را نزولی کرد. پیش‌تر رئیس کل بانک مرکزی نسبت به مقطعی بودن رشد دلار در شرایط کنونی هشدار داد. با وجود رشد ۷/ ۷ درصدی نرخ دلار در آذر ۹۵ در ادامه افت ۲/ ۴درصدی در ماه‌های دی و بهمن رقم خورد. چشم انداز مقطعی بودن رشد  و تقویت سمت عرضه با فشار بر تقاضای سفته‌بازی مانع از رشد قابل توجه نرخ دلار است.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

سقوط پرشتاب سکه

روز یکشنبه هر سکه طرح جدید با افت 36 هزار تومانی و ثبت بیشترین افت روزانه از 9 دی 95 به قیمت یک میلیون و 354 هزار تومان معامله شد. از میانه آبان، چشم‌انداز رشد دلار و اونس طلا در کنار تمایل معامله‌گران به تشدید نوسانات سکه، دورنمای بازگشت تقاضای مناسبتی در کنار سیگنال‌های بازار آتی سکه را طی ۱۳ روز معاملاتی با رشد ۱۲۰ هزار تومانی همراه کرد. در ادامه اعلام بانک کارگشایی از حراج سکه از روز شنبه سکه را در مسیر نزولی قرار داد. به این ترتیب با حراج سکه در بسته‌های ۲۰ تایی از سوی این بانک از روز شنبه در قیمت یک میلیون و ۲۸۸ هزار تومان و ادامه عرضه در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه تا اطلاع ثانوی از سوی این بانک افت ۷۶ هزار تومانی قیمت سکه در ۴ روز معاملاتی اخیر را رقم زد.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

نوسان محدود طلا بالاتر از 1290 دلار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1293 دلار معامله شد. رشد یورو به سقف ۲‌ماهه با تشدید فشار بر شاخص دلار اونس طلا را به بالاتر از ۱۲۹۰ دلار بازگرداند. پیش‌تر تشدید ریسک‌های سیاسی آلمان عامل فشار بر یورو شد. اما توافق حزب مرکل برای ایجاد ائتلاف با سوسیال‌دموکرات‌ها در کنار آمار مناسب اقتصادی این کشور رشد یورو را به دنبال داشت. همچنین احتمال خروج تدریجی از سیاست‌های به شدت انبساطی نیز عامل دیگر حمایت از یورو در میان‌مدت است. این عامل در کنار نگرانی برخی اعضای فدرال رزرو از پایین ماندن نرخ تورم در صورتجلسه نشست اخیر فشار بر شاخص دلار را تشدید کرد. همچنان احتمال تصویب طرح مالیاتی حزب جمهوری‌خواه، سخنرانی جنت یلن و جروم پاول در هفته جاری مورد توجه معامله‌گران است. با وجود افت بازارهای سهام آسیا شاهد کم‌واکنشی طلا به این عامل بودیم.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

حمایت کف 74 هزار تومانی از «تسه»ها

روز یکشنبه اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد اندک 2/ 0 درصدی به قیمت 75 هزار و 627 تومان معامله شدند. در روزهای اخیر مطابق روال ماه‌های گذشته شاهد تشدید روند نزولی قیمت اوراق تسهیلات مسکن در ابتدای ماه بودیم. با این وجود رشد تدریجی تقاضا حمایت کف 74 هزار تومانی را در برابر اوراق تقویت کرده است. گزارش «دنیای اقتصاد» از آمار دفتر اقتصاد مسکن، پس از افت ۱۰ درصدی حجم معاملات مسکن در مهر، رشد ۶ درصدی تعداد معاملات در آبان را نشان می‌دهد. همچنین افزایش ۲۷ درصدی تعداد معاملات نسبت به مدت مشابه سال قبل رقم خورد. با این وجود، پایین بودن قدرت خرید متقاضیان رشد غیرتورمی مسکن را رقم زده است. بنابراین با توجه به پرکشش بودن تقاضای مسکن، افزایش قیمت مسکن، می‌تواند به‌عنوان مانعی برای بازگشت بازار مسکن به رونق محسوب می‌شود.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

فشار «شیل» بر نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۳/ ۵۸ دلار معامله شد. با وجود خوش‌بینی‌ها به تمدید توافق میان اوپک و روسیه در نشست هفته جاری (۳۰ نوامبر) اما چشم‌انداز رشد تولیدات آمریکا بر قیمت نفت فشار آورد. افزایش (۹ موردی) تعداد دکل‌های نفتی در هفته گذشته در کنار رسیدن تولیدات آمریکا به رکورد ۶۶/ ۹ میلیون بشکه در روز عامل فشار بر قیمت نفت است. تمدید توافق اوپک نیز با حمایت از قیمت نفت، افزایش تولیدات شیل را توجیه‌پذیر می‌کند. سال گذشته تولیدات آمریکا به ۹/  ۸ میلیون بشکه رسید که نیمی از آن تولیدات شیل بود. اداره اطلاعات انرژی آمریکا رشد تولیدات تا میانگین ۲/ ۹ در سال جاری و ۹/ ۹ میلیون بشکه در روز در ۲۰۱۸ را پیش‌بینی کرد. اما همچنان کاهش تولیدات اوپک در اکتبر پیش‌بینی می‌شود. همچنان برخی کارشناسان چشم‌انداز کاهش عرضه با کاهش سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای را نیز پیش‌بینی می‌کنند.

آینده  نگر بازار