بازار سهام

بازگشت توجه به خودرویی‌ها

دیروز شاخص کل بورس با افت ۳۴۵ واحدی (۴/ ۰ درصدی) در سطح ۹۰ هزار و ۹۵۲ واحد ایستاد. در شرایط تعطیلی بازارهای جهانی، شاهد تداوم فضای اصلاح با شناسایی سود در فلزات اساسی و پالایشی‌ها بودیم. به این ترتیب «فولاد»، «کگل» در کنار «شپنا» و «شبندر» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. با وجود این، با خوش‌بینی به عوامل بنیادین در فلزی‌ها و چشم‌انداز انتشار گزارش‌های مالی پالایشی‌ها پس از اعلام تعدیل مثبت «شبندر» این نمادها در صدر تغییر مالکیت به نفع حقوقی‌ها قرار گرفتند. با وجود قرار گرفتن نمادهای خودرویی در کف‌های تکنیکال و با وجود تداوم ریسک تصمیم کنگره نسبت به برجام و حرکت نقدینگی به این نمادها، ۱۰ درصد از ارزش معاملات به گروه خودرو اختصاص یافت. همچنان در شرایط اصلاح بزرگ‌ترها، رشد نرخ دلار و چشم‌انداز رشد اقتصادی در صورت ورود نقدینگی می‌تواند رشد شاخص را ادامه‌دار کند.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

حرکت نرخ دلار در اوج

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 7 تومانی به نرخ 4159 تومان معامله شد. همچنان شاهد روند صعودی نرخ دلار در بالاترین سقف تاریخی هستیم. از ابتدای آذر، رشد تقاضا در روزهای ابتدایی ماه و افزایش تقاضای ارز تجاری با نزدیک شدن به پایان سال میلادی مجددا سقف 4100 تومانی نرخ دلار را شکست. در ادامه نیز با وجود مقاومت سطح 4150 تومانی، از ابتدای هفته جاری نرخ دلار بالاتر از سطح مزبور قرار گرفت. روز گذشته نیز رشد نرخ درهم تا سطح 1139 تومان، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، از نرخ دلار حمایت کرد. اما همچنان تقویت سمت عرضه ارز در ماه‌های گذشته با کاهش کسری تراز تجاری و تاکید سیف، رئیس بانک مرکزی بر مقطعی بودن رشد نرخ دلار، با تقویت چشم‌انداز عرضه از سوی صرافی بانک‌ها مانع از رشد قابل توجه نرخ دلار است.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

تشدید نوسانات صعودی سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 14 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 401 هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی، رشد دلار و تمایل معامله‌گران به رشد سکه، بیشترین رشد روزانه سکه در 2 هفته اخیر رقم خورد. با وجود تقویت ریسک‌گریزی در بازارها با بازگشت توجه به ارتباط کمپین انتخاباتی ترامپ با روسیه، احتمال تصویب قوانین کاهش مالیاتی ترامپ، فشار بر اونس طلا را حفظ کرده است. در بازار ارز اما رشد ۲۳ تومانی نرخ دلار در دو روز ابتدایی هفته رقم خورد. پس از تشدید نوسانات با حراج سکه از سوی بانک کارگشایی، افت ۷۶ هزار تومانی سکه در ۳ روز رقم خورد. اما در ادامه تمایل معامله‌گران به رشد سکه، افزایش ۴۷ هزار تومانی قیمت سکه را در ۵ روز معاملاتی اخیر رقم زد. نوسان بازارهای اثرگذار بر سکه اثرگذار است.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

دومین هفته نزولی طلا

هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی 6/ 0 درصدی مواجه شد. با وجود نوسان طلا بالاتر از سطح 1290 دلار در ابتدای هفته، تقویت احتمال تصویب برنامه مالیاتی ترامپ اونس طلا را در مسیر نزولی قرار داد. روز جمعه اونس طلا نزدیک سطح 1275 دلار نوسان داشت. اما در ادامه بازگشت توجه معامله‌گران به پرونده ارتباط کمپین انتخاباتی ترامپ با روسیه و تشدید ریسک‌گریزی در بازارها، اونس طلا را در میانه معاملات بر مدار صعودی قرار داد. گزارش شبکه تلویزیونی ABC از احتمال شهادت مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی ترامپ از ترغیب وی از سوی ترامپ برای ارتباط با روسیه افت بازارهای سهام و شاخص دلار را رقم زد. این عوامل در کنار آمار اشتغال آمریکا می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۹ کارشناس) ۱۱ نفر روند نزولی، ۴ کارشناس روند صعودی و ۴ نفر خنثی را پیش‌بینی کردند.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

حرکت «تسه»ها با شیب منفی

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 3/ 0 درصدی به قیمت 74 هزار و 263 تومان معامله شدند. با کاهش تقاضا در روزهای ابتدایی ماه همانند روال ماه‌های اخیر، روز گذشته قیمت اوراق تسهیلات مسکن در سطح 74 هزار تومان قرار گرفت. تداوم رشد تدریجی تقاضای مسکن، مانع از افت قابل توجه قیمت اوراق است. امری که حبس بازه‌ای «تسه»ها در سطح ۷۴ تا ۷۸ هزار تومان را از ابتدای مهر رقم زده است. گزارش تحولات بازار مسکن بانک مرکزی، رشد ۹/ ۱۰ درصدی قیمت مسکن در ۸ ماه ابتدایی سال نسبت به دوره مشابه سال گذشته را نشان داد. حسام عقبایی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک اعلام کرد بازار مسکن ظرفیت رشد بیش از ۱۰ درصدی (بیش از نرخ تورم) را ندارد. پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، عامل پرکشش بودن تقاضای مسکن (تغییرات قابل توجه تقاضا با تغییرات قیمت مسکن) است.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

نوسان نفت در اوج

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی یک درصدی به قیمت ۳۶/ ۵۸ دلار معامله شد. تمدید توافق اوپک به مدت ۹ ماه، تا پایان سال ۲۰۱۸ نوسان نفت در سقف ۲ ساله را ادامه‌دار کرد. اما با نگرانی‌ها نسبت به رشد شدید قیمت نفت، نواک وزیر انرژی روسیه احتمال ایجاد تغییرات در توافق در نشست ژوئن اوپک را اعلام کرد. رشد اخیر قیمت نفت کاهش سهم بازار اوپک، همچنین بازگشت پرشتاب تولیدات شیل را رقم زده است. افزایش تولیدات آمریکا به رکورد ۶۸/ ۹ میلیون بشکه در روز و افزایش (۲ موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای دومین هفته متوالی عامل تردید در بازار نفت است. همچنین اعلام حوثی‌ها از پرتاب موشک به تاسیسات هسته‌ای ابوظبی، با وجود تکذیب آن از سوی خبرگزاری‌ رسمی امارات به تداوم ریسک ژئوپلیتیک اشاره دارد که در صورت تشدید می‌تواند بر بازار نفت اثرگذارد.

آینده  نگر بازار