بازار سهام

بادهای موافق نقدینگی در بورس

روز گذشته شاخص کل بورس تهران پس از افت‌وخیزهای کم‌نوسان اخیر، با رشد چشمگیر ۳۵۳ واحدی همراه شد. به‌رغم انتظارات منفی در قبال ریسک‌های محیطی از جمله ریسک برجام، معاملات دیروز در فضایی مثبت دنبال شد. به این ترتیب، یکی از پرتحرک‌ترین روزهای بازار سهام طی سال جاری رقم خورد؛ به نحوی که ارزش معاملات خرد در نزدیکی سقف سالانه قرار گرفت. در این میان، صف خرید سنگین در نماد «های‌وب» تشکیل  شد و حدود یک‌سوم از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص داد. همچنین گروه خودرو در رده دوم جدول صنایع، با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفت. به‌طور کلی، اغلب گروه‌های بورسی در این روز خوش درخشیدند و رشد مطلوبی را تجربه کردند. رشد فراگیری که ثمره ورود پول‌های جدید، امیدواری به رشد بیشتر یا دست‌کم تداوم شرایط فعلی است.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

آرامش دلار در اوج

دیروز هر دلار آمریکا با افت اندک دو تومانی به نرخ ۴۲۱۰ تومان معامله شد. با جهش قابل‌توجه دلار طی معاملات روز یکشنبه، شاهد ثبت رکورد جدیدی برای شاخص بازار ارز کشور بودیم. با وجود این، روز گذشته همراه با بازگشایی آرام بازارهای جهانی تا حدودی از شدت هیجانات معامله‌گران در بازار داخلی کم شد و خریداران دلار، بیشتر با انگیزه شناسایی سود در سمت فروش قرار گرفتند. با توجه به چشم‌انداز رونق تقاضای ارز در روزهای پیش رو، انتظار برای رشد بیشتر دلار وجود دارد. به‌طور سنتی، بازار ارز در پایان سال میلادی با فشار تقاضا از سوی فعالان تجاری مواجه بوده است. از سوی دیگر، ریسک‌های سیاسی نیز می‌تواند به‌عنوان عاملی اثرگذار، این روند را تقویت کند. تصمیم نهایی کنگره در قبال برجام در پایان این هفته، متغیر کلیدی در چگونگی نوسانات آتی دلار است.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

همراهی سکه با دلار

روز گذشته هر سکه طرح جدید با افت 2 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 413 هزار تومان معامله شد. درحالی‌که معاملات روز یکشنبه در بازار ارز و سکه، صعودی دنبال شد، دیروز همسو با کاهش نرخ دلار، قیمت سکه نیز 14/  0 درصد کاهش یافت. به نظر می‌رسد که بازگشایی بازار جهانی و آرامش نسبی حاکم بر معاملات آن، در تعدیل نیروهای این دو بازار موثر بوده است. ضمن اینکه بازار جهانی در این هفته چند نشست مهم در سطح بانک‌های مرکزی را تجربه خواهد کرد. در این نشست‌ها، آینده نرخ بهره آمریکا و متعاقب آن، چگونگی روند دلار و طلای جهانی مشخص خواهد شد. در صورت تداوم روند صعودی دلار، نوسانات قیمت سکه تحت دو سناریو شکل می‌گیرد. از یکسو تاثیر مثبت دلار بر قیمت سکه و از سوی دیگر، احتمال کاهش قیمت اونس جهانی.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

تعلیق طلا با دلار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی با رشد اندک 13/  0 درصدی به قیمت 1252 دلار معامله شد. پس از افت چشمگیر قیمت طلای جهانی طی معاملات هفته گذشته، معاملات این فلز گرانبها در روز دوشنبه کم‌دامنه آغاز شد. نقش‌آفرینی دلار در بازار کالاها از جمله طلا، نگاه‌ها را به سمت نوسان این ارز ارزشمند دوخته است. از این رو، در آستانه نشست بانک مرکزی آمریکا برای تصمیم‌گیری درباره تغییر نرخ بهره، فضایی محتاطانه بر بازار ارز جهانی حکمفرما شده و دیگر بازارها را در تعلیق نگه داشته است. کمیته عملیات بازار باز فدرال رزرو، روز چهارشنبه این هفته تصمیم نهایی خود را در مورد نرخ بهره مشخص می‌کند. به‌طور کلی، تمرکز بازارها به نشست بانک‌های مرکزی در پایان این هفته است که چه سیاست پولی در این باره اتخاذ می‌کنند.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

تداوم کم‌نوسانی «تسه»‌ها

روز گذشته اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 7/  0درصدی به قیمت 74 هزار تومان معامله شد. در چند روز اخیر، قیمت اوراق تسهیلات مسکن در محدوده کم‌دامنه‌ای در حال نوسان است. قیمت این اوراق طی فصل تابستان به‌طور متوسط بالای 77 هزار تومان نوسان می‌کرد. با وجود این، از آغاز پاییز شاهد افت تقاضا و کاهش متوسط قیمت این اوراق تا کانال 75 هزار واحدی هستیم. از عوامل اصلی این روند، تنوع در تسهیلات پرداختی از سوی بانک مسکن، از جمله صندوق پس‌انداز مسکن یکم و شیب ملایم رشد تقاضا در ماه‌های اخیر است. همچنان افزایش تعداد معاملات مسکن در هشت ماه گذشته، حاکی از بهبود نسبی معاملات مسکن است. هر چند شرایط اقتصاد کلان به گونه‌ای است که انتظار تغییر معنادار قیمت در اوراق تسهیلات مسکن دور از انتظار است.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

نفت زیر فشار عرضه

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا با افت 4/  0 درصدی به قیمت 1/  57 دلار معامله شد. معاملات این هفته بازارهای جهانی نسبتا آرام شروع شد و قیمت‌ها نوسان چندانی نداشتند. در روزهای اخیر رشد بی‌سابقه تولید نفت خام آمریکا فشار را بر قیمت طلای سیاه حفظ کرده است. طبق آخرین برآورد اداره اطلاعات انرژی، تولید روزانه نفت در آمریکا به سطح 71/  9 میلیون بشکه رسیده است؛ این رقم از دهه هفتاد میلادی تاکنون سابقه نداشته است. ضمن اینکه تعداد دکل‌های فعال نفتی در این کشور نیز با افزایش دو واحدی به عدد 751 رسیده است. این موضوع، در تقابل با کاهش عرضه از سوی اوپک و غیراوپک قرار گرفته است. در این شرایط، وزیر نفت کویت روز یکشنبه از احتمال خروج پیش‌از‌موعد اعضای اوپک از توافق کاهش عرضه سخن گفت و بازار را به واکنش واداشت.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید