بازار سهام

غوغای غول‌ها در قله

روز گذشته شاخص کل بورس تهران با جهش چشمگیر ۲/ ۱ درصدی توانست در سطح ۹۲ هزار و ۶۲۹ واحدی بایستد تا بازدهی بورس از ابتدای سال به ۹/ ۱۹ درصد برسد. موج جدید نقدینگی با خرید قدرتمند سهامداران حقیقی در معاملات دو روز گذشته مشهود است. از روز دوشنبه شاهد توزیع نقدینگی بین گروه‌های مختلف بودیم؛ این موضوع در معاملات دیروز نیز انعکاس یافت. ضمن اینکه نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز خیز قیمتی قابل‌توجهی را تجربه کردند. اخبار امیدوارکننده حول گروه‌های فلزی، خودرویی، اطلاعات و ارتباطات و گروه معدنی در کنار تعدیل مثبت پالایش نفت اصفهان باعث تقویت تقاضای خرید، به خصوص از سوی اشخاص حقیقی شد. علاوه بر این، سیگنال‌های جهانی از جمله رشد قیمت نفت و محصولات فولادی به این فضا دامن زد. در این میان، نماد «فولاد» بار دیگر در صف اول نمادهای تاثیرگذار بر شاخص نشست.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

ثبت رکورد تازه دلار

روز گذشته هر دلار آمریکا با افزایش 10 تومانی به نرخ 4220 تومان معامله شد. پس از نوسان دلار در بالای مرز روانی ۴۲۰۰ تومان، سرانجام طلسم تجربه‌‌ای تازه شکست و شاخص ارزی کشور توانست با رشد ۲/ ۰ درصدی در بالاترین سطح خود طی تمام ادوار مبادلاتی بایستد. دیروز به دنبال رشد اندک درهم، فعالان بازار بخشی از موقعیت معاملاتی خود را در خرید دلار بستند. علاوه بر این، همسو با تقویت عوامل بنیادین، افزایش مقطعی تقاضا موجب تقویت روند صعودی دلار در این دوره زمانی بوده است. طبق روال سال‌های گذشته، دلار در این دوره، با افزایش محسوس تقاضای تجاری مواجه بوده است. ضمن اینکه معاملات بازارهای داخلی، از جمله بازار ارز طی این روزها در معرض ریسک برجام است. در صورت بروز هر گونه سیگنال منفی از سوی برجام احتمال تشدید هیجانات در بازار ارز وجود دارد.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

چسبندگی قیمت سکه

روز گذشته هر سکه طرح جدید با افت سه‌ هزار تومانی به قیمت یک‌میلیون و 410 هزار تومان معامله شد. این دومین افت متوالی سکه در هفته جاری است. بازار سکه در این هفته نوسان چندانی را تجربه نکرد. روز یکشنبه شاهد هفتمین حراج سکه از سوی بانک کارگشایی بودیم. به این ترتیب با افزایش عرضه از سوی نهاد ناظر، از شدت هیجانات فعالان کم شد و قیمت‌ها تعدیلی نسبی را تجربه کرد. دخالت نهاد بازارساز و افت قیمت‌ها سبب شد تا معامله‌گران موضعی محتاطانه اتخاذ کنند. علاوه بر این، فضای انتظاری در بازار طلای جهانی نیز عامل چسبندگی بیشتر قیمت سکه طی سه روز اخیر است. سرمایه‌گذاران در بازار جهانی در انتظار نشست مهم فدرال‌رزرو در شامگاه سه‌شنبه و چهارشنبه هستند. موضوعی که می‌تواند از رهگذر تاثیر بر شاخص دلار، بازار طلای جهانی و داخلی را به واکنش وادارد.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

افت انتظاری طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی با افت اندک 6/ 0 درصدی به قیمت 1244 دلار معامله شد. پس از افت قابل توجه اونس طلای جهانی طی معاملات هفته گذشته قیمت این فلز گرانبها باز هم کاهش یافت. نبض بازار طلا در این روزها در دست دلار است. همان‌طور که در هفته گذشته مشاهده شد، طلای جهانی به دلیل رشد نسبتا زیاد ارزش دلار به پایین‌ترین سطح طی چهارونیم ماه اخیر رسید. به طور کلی، تمرکز سرمایه‌گذاران در این روزها معطوف به نتیجه نشست بانک‌های مرکزی آمریکا و اروپا در پایان هفته بود. پیش‌بینی می‌شود بانک مرکزی آمریکا در راستای انقباض‌های پولی، نرخ بهره را افزایش و سیگنال‌هایی حاوی روندهای آتی را ارائه خواهد داد. در صورت تحقق این امر، به احتمال زیاد ارزش دلار افزایش خواهد یافت و به این ترتیب، شاخص دلار بر قیمت کالاها فشار خواهد آورد.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

ادامه روند کم‌نوسان «تسه»‌ها

دیروز قیمت هر برگه از اوراق تسهیلات مسکن برای اسفندماه 94(تسه9412) با رشد 6/ 0 درصدی به قیمت 74 هزار و 400 تومان معامله شد. در روزهای اخیر، قیمت این اوراق همچنان در کانال 74هزار واحدی در حال نوسان است. با وجود رشد 9/ 6 درصدی تعداد معاملات مسکن در ماه آبان و افزایش نسبی قیمت اوراق تسهیلات مسکن در این دوره، شاهد افت ادامه‌دار قیمت تسهیلات در آخرین ماه پاییز هستیم. قیمت اوراق تسهیلات در آبان ماه تا سقف ۷۷ هزار تومان را تجربه کرد. اما این روند از میانه پاییز به این سو متوقف شد. شرایط اقتصاد کلان نیز حاکی از تداوم کوتا‌مدت روند فعلی در بازار اوراق تسهیلات است. اما به‌رغم رونق نسبی معاملات در بازار مسکن، بروز هر نوع نشانه‌ای برای تغییر معنادار قیمت این اوراق دور از انتظار است.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

جهش نفت با شوک عرضه

روز گذشته ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا با جهش ۳/ ۲درصدی به قیمت ۴/ ۵۸ دلار معامله شد. با وجود اینکه از هفته گذشته افزایش تولید نفت از سوی آمریکا به قیمت‌ها فشار آورده بود اما روز سه‌شنبه همراه با بسته‌شدن بزرگ‌ترین‌ خط تولید نفت انگلیس، قیمت هر بشکه نفت برنت به بالای ۶۵ دلار رسید. همین اتفاق، بازار نفت را با شوک کاهش عرضه روبه‌رو کرد و موجب تحریک قیمت‌ها شد. همچنین، پیش‌بینی‌ها از افزایش تقاضا برای کالاها و کاهش موجودی‌ها حکایت دارد. اما رشد قابل‌توجه تولیدات آمریکا طی هفته اخیر و افزایش فعالیت تاسیسات نفتی این کشور همچنان سمت عرضه را تقویت می‌کند. ضمن اینکه انتشار داده‌های موسسه نفت آمریکا درباره موجودی‌ها در کنار گزارش اداره اطلاعات انرژی دو متغیر اصلی در تعیین نوسانات نفت طی روزهای پیش رو هستند.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید